Köpte en Canon 16-35 nyligen och tänkte komplettera med polarisationsfilter och även gråfilter. Men, det är 82mm gänga och filtren är verkligen löjligt dyra.... vad rekommenderas om man inte vill betala 2500kr per filter? Är filter runt 7-800kr mycket sämre?
Hur är ställbara gråfilter i kvalitet? Hade gärna haft ett ställbart från säg 4-8 eller liknande istället för att behöva köpa flera stycken.
Hej, jag använder polfilter i mellanklass som gör det jag vill utan bekymmer (i mitt fall ett 77 mm Hoya som jag köpte för c:a 500 kr för fem år sedan). Jag har ingen erfarenhet av de dyraste polfiltren, man jag gissar att det på färdig bild är svårt att se nån skillnad. Skillnaden kan nog snarare ligga i såna saker som materialet i ringen, ytbeläggning etc som kan underlätta användning (losstagning, rengöring etc). Använder man polfilter regelbundet i kritiska sammanhang (t.ex. yrkesverksamhet) så kan det nog vara värt att skaffa det bästa, men för typiskt hobbybruk tror jag att mellanklassprylar räcker långt.
Som nämnts tidigare i tråden kan man tydligt se ojämnt resultat vid CPL-användning på vidvinkel, men det är inte filtrets fel – det beror snarare på att CPL-effekten beror av i vilken riktning man fotar i förhållande till solen. Med vidvinkel täcker man ju in så många olika riktningar att CPL-effekten varierar över bildytan.
När det gäller gråfilter har jag två olika, ett i mellanklass (Hoya ND8) och ett dyrt (B+W ND110). Båda gör det de ska, och jag ser inget färgstick från Hoya-filtret. (Det gör jag däremot på B+W-filtret, men det beror snarare på den extrema dämpningen än på att det skulle vara ett ”dåligt” filter.)
Sammanfattningsvis gissar jag att det är med filter som med det mesta: Går man från det allra billigaste till mellanklass så kan man faktiskt få en hel del nytta för de extra pengarna, men går man från mellanklass till toppklass så blir nyttan per krona troligen mindre.