Annons

Naturliga hudtoner på digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke E-son

Aktiv medlem
Behöver lite tips för att göra bra och naturliga hudtoner på digitala bilder som drar för mycket åt det röda/rosa. Framförallt i bilder där bakgrunden är ok men ansiktet ligger "fel" färgmässigt.

Hur jobbar ni som är duktiga på färger i Photoshop för att få fram naturliga hudtoner?

M.v.h Micke

jag brukar göra ett justeringslager med selektiv färgändring. väl där väljer jag röda färger och drar spaken mot grönt (om det är magenta jag vill ta bort) eller mot cyan (om det är rött jag vill ta bort.
en kombination av lite olika färgreduceringar brukar funka bäst.
ibland får man kila in lite på gult och ändra lite där oxå, det beror på bilden.
prova dig fram.
sen när man fått lite snygg färg på ansiktet så fyller jag själva justeringslagret med svart färg så ändringen inte längre syns.
sen tar jag en mjuk pensel och vit färg och målar tillbaka justeringen på bara huden.

ska jag göra samma färgjustering på flera bilder gör jag ett makro av det ända fram till att jag fyllt justeringslagret med svart färg och valt vit färg (tryck D, justeringslager är lite tvärtom) och valt penseln och en lämplig storlek.

Senast ändrad:
Jag brukar justera de enskilda färgkanalerna i levels oftast. Lite mindre rött, lite mer gult. Om det förändrar andra delar av bilden får man gå in och maska av och bara justera den delen man vill. Antingen genom levels, eller som Christel beskriver. Sätten är väl lika många som användarna i Photoshop på sådana här saker. ;)

Om du fotograferar i råformat är det enkelt att justera färgåtergivningen vid konverteringen. Både C1Pro och Camera Raw, de konverterare som jag använder, har funktioner som tillåter dig att justera en enskild färgnyans. Hudtonerna kan minskas i mättnad och bli en aning gulare.

Om denna justering läggs på alla porträttbilder innan jag gruppkonverterar dem slipper jag sitta och peta på varje bild.

Stefan

stefohl skrev:
Om du fotograferar i råformat är det enkelt att justera färgåtergivningen vid konverteringen. Både C1Pro och Camera Raw, de konverterare som jag använder, har funktioner som tillåter dig att justera en enskild färgnyans. Hudtonerna kan minskas i mättnad och bli en aning gulare.

Om denna justering läggs på alla porträttbilder innan jag gruppkonverterar dem slipper jag sitta och peta på varje bild.

Stefan

Hej Stefan

Är det funktionen i C1 som heter coloreditor där du kan ändra färgprofilen ?

MVH / Stefan

The Ghost skrev:
Hej Stefan

Är det funktionen i C1 som heter coloreditor där du kan ändra färgprofilen ?

MVH / Stefan

I Camera Raw ändrar jag under Kalibrera fliken, i C1 använder jag ColorEditor. Den funktionen är ju väldigt kraftfull och när du är färdig skapar du en ny profil för din kamera.

Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto