Annons

Naturfoto / Nikon D100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

det är ingen F5/F100 så den klarar nog inte särskilt mycket fukt. Men, den känns mycket välbyggd - bättre än S2 så ömtålig är den inte.

Baserad på F80 kan nog stämma men jmf man med en F80 så är det inte mycket kvar av huset. Nästan alla vinklar och kurvor skiljer faktiskt. S2 är mer lik F80 än D100. D100 kan dessutom konfigueras så den liknar F100 funktionellt med rattarna, något S2 inte kan. Summerat så är S2 mer lik F80, D100 är lik F80 men har en del gemensamt med F100.

Med vänlig hälsning
Johan

Jan vdV skrev:
Hur tålig är egentligen D100:an?
Jag menar väderskyddad. Om jag inte missminner mig så är kroppen baserad på F80?

Kan man räkna med problem om man ligger ute några dar på vintern kanske.
Ibland tar jag aldrig in mina analoga i värmen bara för att slippa kondens. Om det är klokt vet jag inte men...
Och ibland har jag kameran innanför kläderna hela tiden och tar då in den på natten.

Men alltså om man får problem med fukt i en digital...är det kört då...måste den in på rep eller vad?
-Anders

D100 är säker mer robust än min Dimage, men min Dimage har jag haft ute i de flesta väder. T.om i regn med plastpåse om. Den har utsatts för kyla och fått kondens på sig.

Enligt specifikationer skall den väl inte vara ute i vilken kyla som helst och heller inte utsättas för fukt. Den är inte gjord för sån miljö, men det funkar.

En kamera kan sluta fungera i stark kyla många minus i några dar men sen efter att ha värmts upp igen så funkar dom.
Det borde väl vara samma med en digitalis.?
-Anders

Det kan jag tänka mig. Största problemet är nog att hålla batterier varma.

Elekronik finns ju i massor även i en modern analog kamera

Vi testar bilar här uppe kanske Nikon borde testa kameror också för att bättra på kvallan..
Skulle vilja slippa ha den i sovsäcken.
Men visst går det.
-Anders

julgus skrev:
Hej

det är ingen F5/F100 så den klarar nog inte särskilt mycket fukt. Men, den känns mycket välbyggd - bättre än S2 så ömtålig är den inte.

Baserad på F80 kan nog stämma men jmf man med en F80 så är det inte mycket kvar av huset. Nästan alla vinklar och kurvor skiljer faktiskt. S2 är mer lik F80 än D100. D100 kan dessutom konfigueras så den liknar F100 funktionellt med rattarna, något S2 inte kan. Summerat så är S2 mer lik F80, D100 är lik F80 men har en del gemensamt med F100.

Med vänlig hälsning
Johan

Tackar för informationen!

Mvh,Jan

Det man inte ska göra är ju att rycka fram den i värmen det första man gör när man kommer in, gäller såväl videokameror som vanliga och digitala. Man låter den helt enkelt ligga i kameraväskan oööpnad ett tag så den får värmas upp långsamt för att minimera chansen för kondens.

Och en digitalare är inte speciellt mycket känsligare än vilken annan kamera som helst. I förhållande till hur mycket elektronik den har förstås.

Batterier i kyla brukar vara det knepiga i sånt fall då dom ofta inte orkar med.

Det är väl inte många kameror som är tätade ordentligt, på digitalsidan är det väl i första hand Canons 1D och 1Ds, nikons modeller vet jag inte. Vilka av canons analoga är tätade, EOS 1 serien borde vara, vet inte hur det är med EOS 3 och 5 dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar