Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto...

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Jo var ute i natt och fottade bron, MEN....

Jag hade otroligt svårt att få kameran att fokusera.Den väsnades fram o tillbaka i fokusen.
Jag har en D80 med standard objektiv 18-135
Zomade max och fick det inte till att fungera.
Satte den på manuell focus och då blev det någerlunda men jag skulle vilja vrida lite till för att få det bra.

Är det så att det inte går att få bra bilder med detta objektiv?

Tänkte att jag byter och satt på mitt Tamron 200-500. Här kom jag nära men även här var fokusen svår...

Provade en massa olika inställningar osv,men i det hela är det objektiven som är kassa eller tror ni det e jag som är kass.

Objektet jag tog bild på är ca 1 km från mig.
Det blåste en del om detta kan påverka?

Ge mig gärna lite tips...

Bifogar den bild som blev bäst även om den inte e bra.

Ni kan se bilden i sin helhet här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1202343&target=_blank
 

Bilagor

  • dsc_1844.jpg
    dsc_1844.jpg
    32.6 KB · Visningar: 789
Senast ändrad:
Hej
Jag har en D80 med 18- 135mm. Jag har haft liknande problem, att det inte gick att få till det.
Har du haft någon gång ett felmeddelande E--- ? Vilket betyder att man inte har något objektiv på, men det hade jag. Jag lämnade in objektivet för reklamation 2ggr och efter andra gången när de bytte kontakten blev det betydligt bättre bilder.
 
nattfoto kräver 3 grejer...

* långa slutartider
* stabilt underlag
* nerbländat

spelar ingen roll fokus, glas eller kamera :)
lycka till nästa gång.

~ F
 
Utöver ovanstående så är det manuell focus som man får använda. Kameran/objektivet har svårt att hitta något att ställa in focus på då det är mörkt ochdet inte finns några kontraster.
Testa med bl 8 och låt kameran själv bestämma tiden. Detta förutsätter som tidigare sagts att man har ett stabilt underlag/stativ och gärna någon form av fjärrutlösare.
 
Hej! Tyvärr fungerar inte autofocus i mörker, eftersom den använder sig av synliga linjer för att focusera. Stäng av autofocus, sätt kameran på manuell inställning, så funkar det. Läs mer i kamerans bruksanvisning.
MVH Tomas K
 
Piggelin-Malmö skrev:
Är det så att det inte går att få bra bilder med detta objektiv?

Nej, det går att få bra bilder.

När jag nattfotar objekt som är nära brukar jag använda en laserpekare eller ficklampa för att fokusera mot, med sådana här objekt som befinner sig så långt borta är det enklaste att blända ner till f/8-11 och använda hyperfokal-fokusering (http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance).

Det innebär att man ställer fokus så att skärpedjupet blir så stort som möjligt och du får fokus från ett par meter till oändlighet.

Med objektet så långt borta som 1 km funkar det också bra med fokus på oändlighet (tänk bara på att många objektiv kan fokusera bortom oändlighet, så vrid inte bara tills det tar stopp, utan ställ fokus mitt på oändlighetssymbolen).

Sedan är det viktigt med ett stabilt stativ och fjärrutlösare för maximal skärpa. Om kameran rör sig under exponeringen får du ju rörelseoskärpa.

Vid mellanlånga tider (ca 1/16-1 sek) är det bra med spegeluppfällning också (om din kamera har den funktionen). När spegeln slår upp och slår i "taket" skapar den nämligen vibrationer som syns tydligt vid de tiderna. Vid kortare slutartider hinner inte kameran vibrera så mycket under tiden slutaren är öppen och vid längre tider hinner vibrationerna dö ut tidigt, så att den största tiden av exponeringen inte drabbas.

Nattfoto är kul, men kräver lite extra tänk och kan vara lite småknepigt innan man kommit på hur man ska göra.

PS. Ett tips som iofs inte har med din fråga att göra är att ta nattbilder innan det är riktiggt mörkt om det är artificiellt ljus med i bilden. Då är skillnaden mellan lampor och icke-belysta detaljer mindre, och det är lättare att få till en jämn och fin exponering och man slipper stora helsvarta partier.

Exempel på "nattbilder" tagna strax efter skymning med ett mycket sämre objektiv än det du har (Sigma 18-125) förutom det på Bellagio som är taget med Nikkor 18-70.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/907314.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1052758.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/984614.htm?set=lp
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Nattfoto...

arp skrev:
så mitt 600/f8 är ett hyperfokal-fokuserings glas?
man lär sig nått nytt var dag ;)

Heh, ja alla objektiv kan ju användas till hyperfokal-fokusering, men det maximala skärpedjupet blir ju inte så stort, så med 600mm och f/8 får du väl fokus ungefär från en km till oändlighet på hyperfokal, så hyperfokalen på ett sådant är ju inte så värst "hyper" ;-)
 
Som jag har läst så är felet mitt och inte kamerans....

Det innebär att öva öva öva..

Tackar för alla svar.

Återkommer kanske med fler frågor och förhoppningsvis så kan jag lägga upp en riktigt bra nattbild :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.