ANNONS
Annons

nattfoto av städer mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Vissa labb klarar det... men jag sa till själv om detta när jag skulle framkall mina bilder på leoniderna... Bli duktigt besviken när jag fick 10x15 kopiorna. Eftersom mina egna neg-inscanningar blev klart mörkare än papperskopiorna. Så...säga till kan man alltid göra, frågan är om de lyssnar...

Skulle behöva en kort förklaring på Fujis datablad ovan. Tejes tabell är ju enkel att fatta, eftersom tiden också står.
Efter 64 och +1 borde 256 och +1 1/3 komma(senaste värdet x4)!?!
Men hur omvandlar jag tex +1 till tid och vad betyder egentligen +1? Ett stegs överexponering, eller?

Många frågor blir det!

//Jocke

Lite lost här med vad du menar med 64 och 256..

Men x2,x3,x4..osv står bara för hur många gånger du måste multiplicera ljusvärdet som du får från kameran.
Exempelvis:

Får du vid f2.8 en tid på 4 sek... då ska du ta det x4 för att få en korrekt exponering för då är det "inte så mörkt"

Men eftersom ljuset avtar i kvadrat (eller nåt) så måste du om du får 30 sek på f2.8 (som då är klart mycket mörkare än 2"/2.8 förlänga exponeringstiden ytterligare för att kompensera det större ljusbortfallet.

Men ja.. +1 är ett stegs "överexponering" eftersom vid f2.8 och 1 sek ska exponeras efter 2 sek, alltså 1 steg (fördubbling av tid). Men som vid 30 sek/2.8 ger 6 min :
30->45, 0,5 steg
45->90, 1 steg
90->180, 1 steg
180-360, 1 steg
360 sek=6 min

Alla siffror är Ektachrome 100VS

Ett tips vid nattfotografering är att vara ute vid skymningen.
Ljuset från himlen gör att det inte blir så stora kontraster mellan gatubelysning och hus.
Denna bild togs med bländare åtta och en tid på ca sju sekunder.
Jag mätte efter ett ljust område (det gröna fältet) och underexponerade två steg.
På så sätt så blev inte högdagrarna så överexponerade.
Man måste experimentera en hel del. Det tog mig två rullar innan jag kom på hur man skulle göra.
Använde Fuij Reala.

Bilagor

• river02.jpg
    river02.jpg
    42 KB · Visningar: 139
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar