Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nattfoto av städer mm

Produkter
(logga in för att koppla)

m_junken

Aktiv medlem
Jag va ute en kväll och skulle ta en bild över staden där jag bor. Åkte upp till en hög punkt och såg den underbara vyn men då kom jag på jag vet inte hur jag ska mäta ljuset. Kamerans egna mätning "kompenserar" väl för det dåliga ljuset och gör bilden jätte ljus om jag bara mäter rakt av eller?
Hur kan man på lättaste sätt kompensera för detta så att man får rätt "nattkänsla"?

Mvh Micke

Chansa, chansa och chansa igen. Kräver förstås en kamera med manuella möjligheter.

Det kan väl vara värt en film där du provar olika slutartiden på en given bländare för att trimma in mot det resultat du är ute efter.

Jag testade en del olika tider och bländare (ca 15 varianter).
Men hur blir det om man tex mäter rakt ut och kompenserar ner 1.5-2 steg gör det stor skillnad dom stegen?

En fråga till. Samma kväll skulle jag ta en bild på en snöig park med lite träd och gatulyktor i. Jag ville få fram det sköna halvmörka ljuset som snön och lite av träden fick.
Hur blir det om jag mäter ljuset på snön/marken blir gatulyktorna överexponerade och marken bra eller?

Nej, kamerans mätare uppför sig rätt bra faktiskt. Dessutom så uppstår något som heter reciprocitetseffekt, eftersom ljuset avtar mer och mer...Har du t.ex. ISO100-film och kameran mäter 8" på bländare 4 så ska du egentligen välja 32" för en korrekt exponering.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=38634

Är tagen vid 23-tiden i Maj månad. Kameran mätte 4 sekunder på f2.8 och efter kompensation för reciprocitet och nedbländning blev tiden 5 minuter.

Här är en som är tagen klockan 4:30. Ingen kompensering överhuvudtaget. Kolsvart ute.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=65058

Var får ni tag på era reciprocitetstabeller?
Finns det för vanlig negativ färgfilm?

//Jocke

Angående ljusmätning, så brukar jag mäta med spotmätning mot något lagom upplyst vägg etc som kan duga som mellanton och sedan köra någon alternativexponering med rikligare exponering. Det brukar funka bra. Jag kör med dia.

Tack för det!
Skall ut och testa någon kväll. Känns som det kommer att gå många rullar!

//Jocke

Nu ropade jag nog hel lite för tidigt.
Fanns inte på tex Fuji Superia 200 som jag ofta använder :(

?????

//Jocke

Jag och ORELLE brukar plåta nattfoto.
Den bästa filmen för nattfoto enligt min åsikt är Agfachrome RSX II 50 Professional.
Det är en 50 ASA film som ger underbara färger utan att vara överdrivna.
Den kan vara svår att få tag på, men den är guld värd.
Den är underbart skönt finkorning och klarar att dras upp i stora förstoringar utan problem.

Bilden nedan visar vilka fina färger man får:

Lycka till ///

Niklas, glad för att det är Fredag

Bilagor

• copy of redbridge.jpg
    copy of redbridge.jpg
    20.6 KB · Visningar: 539
Bara påpeka det att negativ film suger för nattfotografering... Labbens automaskiner sabbar och gör bilder till dagbilder... Kör dia och efterbeställ på papper...

Bra tips Jesper, då slapp jag bli besviken och undra vad jag gjorde för fel (fast det kanske var labbet).
Blir väl till och stoppa sin första diafilm i kameran.

//Jocke

Läs den här artiklen och kolla på tabellen, så får du ett litet hum om vad som gäller, tänk dessutom på vilken känslighet på filmen du använder mot tabellen (innehåller bara Kodak 100 Vs och Fuji Velvia 50)

Om jag inte börjar med att testa dia så borde det väl gå att säga till labbet att inte kompensera och försöka fixa till bilderna utan bara framkalla som som dom är exponerade.
Eller är jag naiv om jag tror att det skall fungera?

//Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar