Annons

Nattbild blåa streck varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej det är inget fel på kameran. Ser att exponeringstiden är 175 Sekunder. Det innebär att jordklotet hunnit rotera en del och sett från jorden har alltså stjärnorna rört sig över himlavalvet. Strecken du ser är alltså utsmetade stjärnor. De är inte fixa utan rör sig ganska mycket under 175 sekunder, din kamera registrerar detta och resultatet blir streck över himlen.

Det är stjärnor du ser på bilden, på grund utav lång slutartid samt att jorden snurrar blir dom till sträck på din bild

och jag är som vanligt för sen att svara

Senast ändrad:
Okey tack så mycket. Då vet jag det, fixade det i ps. Någon som kan ge mig tipps på hur jag ska ställa in kameran när jag ska ta natt bilder?

mvh C

Okey tack så mycket. Då vet jag det, fixade det i ps. Någon som kan ge mig tipps på hur jag ska ställa in kameran när jag ska ta natt bilder?

mvh C

Sätt iso till det som ger bäst kvalité på din kamera (normalt sett ISO 100), dra upp F värdet till låt säga 20-30 och låt exponeringstiden beräknas automatiskt. Stativ, fjärrutlösare och du är redo, du får grym detaljåtergivning och högt skärpedjup. Du hade bara 7.1 på bilden i din länk, testa att ställa in F mycket högre så blir det bättre.

Sätt iso till det som ger bäst kvalité på din kamera (normalt sett ISO 100), dra upp F värdet till låt säga 20-30 och låt exponeringstiden beräknas automatiskt. Stativ, fjärrutlösare och du är redo, du får grym detaljåtergivning och högt skärpedjup. Du hade bara 7.1 på bilden i din länk, testa att ställa in F mycket högre så blir det bättre.

Man får ju knappast bättre bild på f/20-30 (diffraktion) bara längre exponering, vilket ger längre streck på bilden om man fotar stjärnor. Det förstås kan bli väldigt effektfullt i kombination med vidvinkel.
http://www.crownedanarchist.com/images/startrails.jpg

Man får ju knappast bättre bild på f/20-30 (diffraktion) bara längre exponering, vilket ger längre streck på bilden om man fotar stjärnor. Det förstås kan bli väldigt effektfullt i kombination med vidvinkel.
http://www.crownedanarchist.com/images/startrails.jpg

Ok, brukar du fota natt med stativ och bländare 2.8?
Som regel är det väl ändå bättre med ett högt F-värde än ett lågt eller har jag helt missuppfattat allt jag läs?. Varför ha kort skärpedjup på landskapsbilder under nattid?

Ok, brukar du fota natt med stativ och bländare 2.8?
Som regel är det väl ändå bättre med ett högt F-värde än ett lågt eller har jag helt missuppfattat allt jag läs?. Varför ha kort skärpedjup på landskapsbilder under nattid?

Det är bra att ha lagom högt bländartal, men ställer man så högt som 20-30 tappar man i själva verket bildkvalitet pga nämnda diffraktion (ett fysikaliskt fenomen, förklaring finns troligen hos din favoritsökmotor).

Det är bra att ha lagom högt bländartal, men ställer man så högt som 20-30 tappar man i själva verket bildkvalitet pga diffraktion (ett fysikaliskt fenomen, förklaring finns troligen hos din favoritsökmotor).

Ok, tack för infon. Vad skulle du rekommendera som lämpligt F-värde under natfotning. Jag har mest bara dratt upp F-talet (brukar hamna runt 9-13) innan jag når 30 sekunder som är max på min kamera.
Ska man se det kanske ur slutartid istf bländare, vad är lagom slutar tid?

Ok, tack för infon. Vad skulle du rekommendera som lämpligt F-värde under natfotning. Jag har mest bara dratt upp F-talet (brukar hamna runt 9-13) innan jag når 30 sekunder som är max på min kamera.

Även med bländare 2.8 så har man skärpa från ungefär 9m till oändligheten om man fokuserar på något som är 60 m bort. Nu är stjärnorna lite längre bort än så förstås.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html?format=0.019&focal=20.0&aperture=2.828427&distance=60&units=1.0

Vad det gäller t.ex. ditt tamron 17-50 eller mitt :-D så verkar det toppa ut skärpemässig runt /5.6.

http://www.photozone.de/nikon--nikk...pherical-if-nikon-test-report--review?start=1

Skaffa en kabelutlösare, finns på ebay för billig peng eller kör gettometoden och med gummiband som trycker ner slutarknappen och kameran i Bulb-läge för längre slutartider. Din kamera kan ta så lång slutartid som batteriet räcker.

Bah du har ju en A700, använd fjärren med kameran i Bulb så får du ju slutare av/på med själv vald tid. Jag brukar höfta in mina exponeringstider genom att skruva upp ISO och maximera bländare och sedan räkna stegen i huvudet till vad jag får för slutartid med ISO200 och t.ex. bländare 8. Sen är det bara att ställa äggklockan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar