Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Natt, kvällsfotografering - iso ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Westerberg 10D

Avslutat medlemskap
Hej !

Om man ska fotografera på kvällar/nätter, har det någon betydelse vad man har för iso på rullarna?

- Vilket är att föredra ?

Långsam film, eller....
 
Långsam film ja, inte snabbare än iso 100.
Diafilm är att föredra om man inte kopierar själv och använd film som du använder idag (om den är längsam vill säga).

En snabb film har större korn vid medellånga exponeringar och vid längre exponeringar förstoras det.
 
Absolut 100-film som förstaval.
Vad menas med nattbilder?
Skall du fotografera människor, hus, hav, djur, nattklubb?

Jag tycker neg-film är det bästa valet och jag utvecklar gärna svaret om någon så vill.
(Tassandet av små fötter hörs bakom min stol.)
 
Fotar numera i stort sett aldrig färgneg film, så jag kan inte yttra mig om det, men Fujis Velvia (ISO 50, dia) tycker jag funkar kanonbra som nattfotarfilm. Du måste ju ha stativ i alla fall.

Om stativ inte är aktuellt och du gillar sv-v kan du ju testa TMZ3200 (TMAX3200 heter så...) på iso 6400, eller högre. Ett enormt grovt korn, men det kan vara rätt kul det med... Jag har aldrig testat, men det skall tydligen vara möjligt att få bilder ur filmen vid ISO 25000... Snacka om att jaga svart katt i kolkällare!

/Anders
 
Om du vill ha korrekt exponering bör du se upp med reprocitetseffekten. Kolla upp databladet för den film du tänker använda och se hur mycket exponeringen måste ökas för att den skall bli korrekt vid långa tider.

/Ingo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.