Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Natt i orrgömsle, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

freddifriend

Aktiv medlem
Hej Hej.
Nästa Fredag till Lördag kommer jag spendera i ett gömsle, jag tror det är ett tält är inte helt säker dock. Jag kommer att vara vid gömslet vid 18-19 tiden och jag åker väl hem runt 12 dagen efter.
Det jag än så länge tänkt på att ta med är mitt 100-300mm objektiv och stativ. Det jag funderar på nu är om det är nödvändigt att ta med något mer objektiv, kommer man använda det tro?
Jag undrar lite också på maten, jag kommer ju behöva tugga på något på kvällen och sen på morgonen. Har ni något tips på något bra att ha med, jag tänker själv vatten och mackor.
En sak jag oroar mig lite för är hur jag ska kunna komma upp vid 4-5tiden när dom anländer, jag brukar nämligen vara "bra" på att sova till 11-12 tiden på dagen. Om man använder mobilen som väckning, borde inte orrarna då höra mig och bli störda utav det?

Det var något mer jag funderade på men kommer inte på det just nu, skriver frågan här när jag kommit på vad det var:)
Trevlig helg

Hej Hej.
Nästa Fredag till Lördag kommer jag spendera i ett gömsle, jag tror det är ett tält är inte helt säker dock. Jag kommer att vara vid gömslet vid 18-19 tiden och jag åker väl hem runt 12 dagen efter.
Det jag än så länge tänkt på att ta med är mitt 100-300mm objektiv och stativ. Det jag funderar på nu är om det är nödvändigt att ta med något mer objektiv, kommer man använda det tro?
Jag undrar lite också på maten, jag kommer ju behöva tugga på något på kvällen och sen på morgonen. Har ni något tips på något bra att ha med, jag tänker själv vatten och mackor.
En sak jag oroar mig lite för är hur jag ska kunna komma upp vid 4-5tiden när dom anländer, jag brukar nämligen vara "bra" på att sova till 11-12 tiden på dagen. Om man använder mobilen som väckning, borde inte orrarna då höra mig och bli störda utav det?

Det var något mer jag funderade på men kommer inte på det just nu, skriver frågan här när jag kommit på vad det var:)
Trevlig helg

Jag skulle nog sätta mobilen på väckning, men innan det blir ljust. Då tror jag inte de kommer bli störda. Förrutom mat är väl en termos med något varmt är alltid bra att ha med sig. Sedan självklar gömsle-diciplin; med tystnad, inte gå ut innan orrarna själv dragit iväg för dagen och inte byta objektiv när orrarna är på plats.

Ditt 100-300 räcker nog alldeles utmärkt, då kan du säkerligen både få bra porträtt och fina miljöbilder.

Lycka till och låt oss få se bilderna sedan...

// Daniel, som är något avis :D

Jag skulle nog sätta mobilen på väckning, men innan det blir ljust. Då tror jag inte de kommer bli störda. Förrutom mat är väl en termos med något varmt är alltid bra att ha med sig. Sedan självklar gömsle-diciplin; med tystnad, inte gå ut innan orrarna själv dragit iväg för dagen och inte byta objektiv när orrarna är på plats.

Ditt 100-300 räcker nog alldeles utmärkt, då kan du säkerligen både få bra porträtt och fina miljöbilder.

Lycka till och låt oss få se bilderna sedan...

// Daniel, som är något avis :D

Jag har läst en del i forumet här och på andra sidor och folk varnar alltid för att man inte ska störa dom, så det var därför jag blev lite fundersam med väckning på mobilen:), men det går nog kanske bra ändå.
Tack för svaret Daniel och självklart hamnar bilderna här sen om det är något att ha!

Om du ställer klockan tidigt, runt 04.00 så kommer nog inte orrarna störas. Om gömslet är nästa så väcks du nog ändå av orrarna och alla andra fåglar, de brukar vara ganska högljudda..

Ha inte objektivet utanför gömslet då de är ganska nogranna med rörelser utan ha objektivet innanför gömslet. I alla fall om gömslet står nära....

Imma kan lätt bildas på frontlinsen så ha med rengörningspapper att rengöra med...

Var så tyst du kan, ha med mackor, frukt, nyponsoppa, vatten och annat som släcker törsten bra men samtidigt piggar upp... Men ha dom inte i prasslande påsar så att orrarna hör om du tar fram det utan i lådor eller bara rent som det är...

Gå inte ut ur gömslet föränn orrarna lämnat spelplatsen och var även då så tyst som möjligt...

Njut av upplevelsen...

mvh // Johannes

Om du ställer klockan tidigt, runt 04.00 så kommer nog inte orrarna störas. Om gömslet är nästa så väcks du nog ändå av orrarna och alla andra fåglar, de brukar vara ganska högljudda..

Ha inte objektivet utanför gömslet då de är ganska nogranna med rörelser utan ha objektivet innanför gömslet. I alla fall om gömslet står nära....

Imma kan lätt bildas på frontlinsen så ha med rengörningspapper att rengöra med...

Var så tyst du kan, ha med mackor, frukt, nyponsoppa, vatten och annat som släcker törsten bra men samtidigt piggar upp... Men ha dom inte i prasslande påsar så att orrarna hör om du tar fram det utan i lådor eller bara rent som det är...

Gå inte ut ur gömslet föränn orrarna lämnat spelplatsen och var även då så tyst som möjligt...

Njut av upplevelsen...

mvh // Johannes

Bra att du skrev det med objektivet, det var något jag funderade på men glömde att skriva ner här.
Nyponsoppa lät ju klockrent:).
Tack för tipsen Johannes

Hejsan!!

Va spännande det låter med Orrspelet. Håller nämligen på att fotar Orrar själv nu och det är då inga stora problem.

Har du redan ett gömsle utplacerat på platsen? Ja har gjort så att ja satte ut gömslet redan för en månad sen mitt på sprlplatsen. Nu är dem van vid gömslet och sitter på taket och bara 1 meter ifrån och spelar helt utan att bry sig. Så det går att få riktig närkontakt med dem nu :) vad gäller rörelser så är dem inte alls rädd för det där jag sitter . Vist som vanligt när man sitter nära vilda djur så rör man ju sig försiktigt automatiskt. I allafall jag! De är inte som att fota kungsörn precis då minsta lilla rörelse gör skada. Men där handlar det också om att vänja dem vid gösmlet, Ex lägga mat på taket och låta dem vara där ensama under en tid. Men nu var de ju inte dem ja skulle skriva om .

Ska berätta om min senaste händelse vid orrspelet. De va nu i veckan alltså den 16 april.

Ja anlände till gömslet i mörkret innan dem skall ner på spelplatsen. När jag satt utanför gömslet och riggade en kamera på stativ som ja har fjärrutlösare till så kommer en orre o flygger över mig o sätter sig en bit bort. FAN tänkte ja kommer dem redan :) Ja tänkte att ja skulle skynda mig in i gömslet för att inte förstöra morgonen. Men döm till min förvåning då Orren kommer ner på spelplatsen sätter sig 15 meter bort och börjar spela, 10 sek efter satt 20 Orrar och spelade runt mig, där satt jag 5 meter från gösmelt mitt ute på myrewn helt synlig för orrarna. Ja satt på huk när dem kom o tillslut så orkade ja inte sitta så mer pga kramp i benen. Då ställer ja mig sakta sakta upp tar av mig ryggsäcken och sätter mig på den.

Sen sitter jag där o tittar på orrarna och rör mig mycket, men dem bryr sig inte. Satt i säkert 2 timmar innan dem flög iväg. Någon som upplevt detta? Ja ska försöka mig på detta igen och ställa ut kameran bakom mig så att ja kan ta en bild på mig och orrarna.

Ja måste ju få något slags bevismaterial på detta annars lär ju hela fotosidans medlemmar dumförklara mig.:) Såg förövrigt en mård också som kom o sprang vid myrkanten.

Tips på vad du kan ha med dig ! Om du är trött Kaffe kanske?
Om du har en mat termos så kan du ju värma maten innan du åker och sen njuta av den i gömslet. Lovar att den är godare då du sitter där ute.

För att fördriva tid i gösmlet. Sitt och testa kamerans inställningar och se vad som blir bäst. Exponering, vitbalans osv.

MAckor är alltid bra att ha med sig och vatten givetvis.

Har du funderat på vad du gör om du blir nödig? Nr 1 alltså? tips är att ta med dig någon flaska eller dyligt att pinka i. Fast har du inget golv på tältet så löser det sig nog ändå.

Lycka till nu och hoppas vi får se lite bilder senare.

Mvh / Andreas Göransson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar