Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nas?

Produkter
(logga in för att koppla)

yens

Aktiv medlem
Jag har försökt kolla igenom gamla trådar men inte hittat någon aktuell angående NAS.

Det börjar bli lite väl mycket bilder i datorn hemma för att man ska känna sig komfortabel med det, och att sitta och bränna skivor känner jag inte för.

Tanken är att införskaffa en prisvärd NAS för lagring av bilder. Fördelarna med NAS:en som jag vill åt är framförallt att bara behöva ha den dator jag kör från igång (för lägre strömförbrukning) samt gärna en NAS med speglade diskar eller åtminstone två diskar så man kan kan köra speglat eller schemalagd backup.

Är det någon som har tips kring detta tas det emot med stor tacksamhet.
 
En sak är gemensamt för all lagring. Snåla inte på hårddiskarna. Köp nya och gärna lika dana hårddiskar spelar ingen roll om de är 80Gb eller 500Gb det beror helt på hur mycke du vill lagra.
De behöver inte heller vara supersnabba men om du vill slippa bry dig på några år är det dumt att använda en gammal disk som kanske rasar snart.

Sen finns det hundratals olika vägar att gå. Gammal dator med eget os eller färdig magisk låda. Strömsnålt eller värmemonster.

Billigast är helt klart att ta en gammal dator som inte används. En Pentium III eller liknande räcker gott. Stoppa in två nya hårddiskar och installera valfritt os. Jag skulle rekommendera dig att kolla på http://www.freenas.org
(Går att provköra utan att köpa nya hårddiskar...)

Tyvärr är många halvgamla datorer energimonster och då värmer man bara i onödan. Spelgrafikkort i en dator med skärmen avstängd är ju onödigt...
Titta på Via MiniITX, finns hos komplett.
De är strömsnåla och går att skruva in i en valig datorlåda. Min drar under 40W med två hårddiskar.

Annars finns färdiga lådor där du bara petar in diskar. Men det tycker jag är slöseri med pengar när man kan köra FreeNAS. En del är billiga t.ex. Linksys NSLU2 men vill då ha usbdiskar istället som är dyrare... Fast vill man inte lära sig så kanske det är smidigt ändå...

Sen skadar det ju inte att köra backup också utifall att huset brinner ner. Prata med en granne och byt lite diskplats för backuper över en sladd eller kör backup över internet till någon du litar på.

Själv kör jag en Miniitx med GNU/Linux på Compact Flashminne och tre diskar i en säker array för lagring.

//erik
 
Om det är lagring du skall åt: Köp en färdig NAS. Liten, Enkelt, funkar, smidigt, snyggt och kanske... tyst.

Jag kör med en QNAP 201. Fungerar bra. De finns i en version som är raidad med två diskar i ett chassi => Om en disk krashar så finns bilderna kvar ändå. Känns lite tryggare...

Christian
 
Nas är suveränt. Jag använder SMC med fyra diskar.
Den går in själv via program och gör backup vid vissa tider samt speglar diskarna (Raid).
En hårddisk går alltid sönder förr eller senare.
Fördelen är också att en NAS kan man placera någon helt annanstans åtskild från kontoret.
Jag låser också in den vid behov i ett brandsäkert kassaskåp. Man kan bara inte vara för försiktig och gardera sig om man vill ha sitt arbete skyddat. En vän till mig kör med två NAS. Han menar på att det inte är omöjligt att en kan brinna upp....... :-/
 
jag använder Qnap TS 109 PRO
OCH ÄR HELNÖJD.
Jag använder den som skrivar server, NAS, BT downloader, FTP server samt webserver.
Den är helt fläktlös och drar mindre än 10Watt.

Jag kan megavarmt rekomendera den, jag har verkligen använt alla funktioner, och de är faktiskt lika bra som det låter när man läser i reklamen. ( Hallelejua)

ett bra tips, kanske lite dyr, men fan va bra den är!
 
ok, men fredrik den har bara en disk va? jag är ju lite sugen på att spegla data för att slippa oroa mig över att allt försvinner en inte ett dugg vacker dag när solen skiner...

Både den och den NAS som föreslogs före med 4 diskar är ju rätt dyra, men man kanske får hålla sig kall några månader till och investera lite tyngre senare istället...
 
Nas är bra men det är inget alternativ till att låta bli backupen. Även ett RAID-set kan kracha och om man råkar sabba en bild så är den borta oavsett RAID-nivå.
Vill du slippa oroa dig så gäller dubbla NAS eller NAS + DVD/bandbackup som naturligtvis förvaras i brandsäkert kassaskåp eller på banken..

Men för snabb och smidig åtkomst till filerna så är NAS helt perfekt.
 
supermax_fred skrev:
jag använder Qnap TS 109 PRO
OCH ÄR HELNÖJD.
Jag använder den som skrivar server, NAS, BT downloader, FTP server samt webserver.
Den är helt fläktlös och drar mindre än 10Watt.

Jag kan megavarmt rekomendera den, jag har verkligen använt alla funktioner, och de är faktiskt lika bra som det låter när man läser i reklamen. ( Hallelejua)

ett bra tips, kanske lite dyr, men fan va bra den är!


Kör med QNAP TS209 Pro, vilket är en Raidad version av 109PRO. Och ja... jag är också nöjd, men gränssnittet skulle de kunna göra lite mer användarvänligt.

Och nu har Netgear kommit ut med en Nas som liknar QNap i specarna. Dock tror jag att Netgear är duktigare att göra enkla och prydliga menyar mm.

Kör min som UPnp server och iTunes server till datorer och Playstation. Har sedan en lös USB disk som jag kopplat till QNAP'en, för bildbackup. Nu slipper jag se en massa prylar på arbetsbordet.
 
Ok, grundproblemet är att jag vet att jag är kass på backup, och därmed är jag beredd att för en rimlig penning köpa mig delar av den säkerheten. Jag förstår att det inte går att försäkra sig helt, det är självklart, men det handlar om riskminimering.

Skulle det funka att köpa netgear-varianten och koppla en extern disk direkt till den via usb och sedan schemalägga backup till usb-disken, kan man göra det med en sådan enhet?
 
yens skrev:
Ok, grundproblemet är att jag vet att jag är kass på backup, och därmed är jag beredd att för en rimlig penning köpa mig delar av den säkerheten. Jag förstår att det inte går att försäkra sig helt, det är självklart, men det handlar om riskminimering.
Själv använder jag DNS-323. Därför vill jag rekommendera att köpa en NAS med två diskar, lagra datan på en av dem och backa upp den till den andra disken.

Använd INTE någon form av RAID!!! Många använder RAID med fel syfte. Det är INTE en backup lösning! RAID1 är till för snabb tillgång till datan om en av diskarna fallerar. Bra om man måste kontinuerligt tillhandahålla någon service på webben till exempel.

RAID1 hjälper INTE om du av misstag råkar skriva över eller ta bort en fil. Alltså är det ingen riktig backup lösning.

Det du ska göra är att göra automatiska snapshots av Disk1 till Disk2 med av dig själv valt intervall. På så sätt kan du gå tillbaka till vilken tidpunkt du vill och återskapa informationen vid behov.
 
Nu börjar vi snacka... Raid låter opraktiskt för hemmabruk, eller till och med för enklare webbpubliceringar känns det som.

Jag får börja utreda lite vad man kan hitta gällande pris/prestanda. Om jag exempelvis backar varje natt så skulle backup till en usb-disk kunna funka, jag bryr mig ju inte om ifall den tar lång tid.
 
yens skrev:
Jag får börja utreda lite vad man kan hitta gällande pris/prestanda. Om jag exempelvis backar varje natt så skulle backup till en usb-disk kunna funka, jag bryr mig ju inte om ifall den tar lång tid.
Personligen tycker jag att det är en ganska klumpig lösning att ha NAS och en extern disk till med tanke på alla sladdar (USB, ström, nätverk) och utseendet.

Det är naturligtvis ditt val. Se bara till att kombinationen fungerar mjukvarumässigt. Alla NAS behöver inte kunna kommunicera med externa hårddiskar på ett sätt som är tillräckligt för att kunna göra snapshots backup.
 
Jag har börjat läsa mig till det, och ditt förslag, 323:an verkar ju vara en bra lösning. Hur är det med webbserver osv, har du testat det? Eller kör du den bara som nätverksdisk?
 
yens skrev:
Jag har börjat läsa mig till det, och ditt förslag, 323:an verkar ju vara en bra lösning. Hur är det med webbserver osv, har du testat det? Eller kör du den bara som nätverksdisk?
Jag använder den uteslutande som nätverksdisk. All min data ligger på den så att jag har tillgång till den oavsett vilken dator jag jobbar ifrån. Från början hade jag planer på att använda den även som en FTP-server med fann inga större behov för det.

En stor fördel med DNS-323 för mig är att det finns en intressegrupp kring den som gör inget annat än skriver diverse hack som utökar serverns möjligheter. Man måste dock vara teknisk-, datorintresserad för att få nyttja från diskussionsgruppen. Man måste antingen besitta eller införskaffa sig baskunskap om Unix om man vill utnyttja hacken då serven använder Linux som OS.

Jag kunde ingenting om Unix när jag införskaffade mig DNS-323 men jag ville ha de utökade möjligheterna så mycket att jag satt mig in i step-by-step beskrivningarna som finns på forumet.

Om du inte har intresse att meka med servern läs bruksanvisningen och skaffa dig en uppfattning om de inbyggda finesserna räcker för dig. Tror inte t.ex. att den kan göra snapshot backups från Disk 1 till Disk 2 direkt från fabriken. Just denna (hackad) funktion gör servern så ovärderlig för mig. Funktionen är inte helt olik Apples Time Machine då man kan gå "tillbaka i tiden" och erhålla information som inte längre finns eller är ändrad på huvuddisken.
 
timofej skrev:
Själv använder jag DNS-323. Därför vill jag rekommendera att köpa en NAS med två diskar, lagra datan på en av dem och backa upp den till den andra disken.

Använd INTE någon form av RAID!!! Många använder RAID med fel syfte. Det är INTE en backup lösning! RAID1 är till för snabb tillgång till datan om en av diskarna fallerar. Bra om man måste kontinuerligt tillhandahålla någon service på webben till exempel.

RAID1 hjälper INTE om du av misstag råkar skriva över eller ta bort en fil. Alltså är det ingen riktig backup lösning.

Det du ska göra är att göra automatiska snapshots av Disk1 till Disk2 med av dig själv valt intervall. På så sätt kan du gå tillbaka till vilken tidpunkt du vill och återskapa informationen vid behov.
Detta är alltför kategoriskt uttryckt, RAID1 dvs spegling minskar avsevärt risken att tappa data om en disk går sönder. Det är dock inte en backup som du korrekt påpekar. Många blandar dessutom ihop backup med arkivering och med versionshantering. Man måste bestämma sig vad man vill skydda sig mot, det finns ju oftast en prislapp på lösningarna.
 
timofej skrev:
Använd INTE någon form av RAID!!! Många använder RAID med fel syfte. Det är INTE en backup lösning! RAID1 är till för snabb tillgång till datan om en av diskarna fallerar. Bra om man måste kontinuerligt tillhandahålla någon service på webben till exempel.

RAID1 hjälper INTE om du av misstag råkar skriva över eller ta bort en fil. Alltså är det ingen riktig backup lösning.

Håller med, men jag kör själv Netgears NV+ Ready NAS med XRAID (en version av RAID 5). Detta gör att jag säkerställer att jag har min data kvar, trots om en disk fallerar. Det är lite extra säkerhet till min backup trots allt. Sedan har jag nayturligtvis även bilderna lokalt och även på en fristående disk som bara är inkopplad en gång per kvartal, då jag tar kvartalsbackup. NAS-Backupen körs varje kväll.
 
jag tackar och bockar för alla bra tips, det värsta är väl att man blir mer och mer nervös för varje inlägg som kommer... tur att man ännu är mer än amatör och inte har några ovärderliga bilder att bli av med :)

Versionshantering har jag full koll på, det jobbar jag med dagarna i ändå och jag förstår även övriga skillnader som påpekas, jag ska ta mig en funderare kring mina behov, jag tror nog det blir bra till slut. Har någon mer input så fortsätt gärna skriva, jag är idel öra!
 
Har själv D-Link DNS-323 med en 750GB och G-bit Ethernet. Skulle inte rekommendera att lita på billiga Raid lösningar utan lägg pengarna istället på en extern USB disk för backup.

Fördelen att köra en NAS box jämfört med att använda en gammal Pc är att NAS boxen drar klart mindre ström och ska du ha på boxen dygnet runt så sparar du snart in det.
 
Att köra raid skulle i så fall inte vara alternativet, men istället för en extern hd sätta in två stycken och använda den ena för backup, inte för raid, så slipper man en låda till plus att de interna hårddiskarna fortfarande är billigare än USB-varianterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.