Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namninsamling till nytt Canon EF 50mm f/1.2L

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
50/1,4L ca 5000

50/1,2L ca 8000


Visst är det bra att vara optimist, men med tanke på att 35/1.4L ligger på 13 000 kr och 85/1.2L dryga 17 000 torde man hamna på lite över 10 000 för 50/1.4L och betydligt över för 50/1.2L - tror iaf jag.
 
EF50 1,2L USM,, under 10000,-SEk?
Nej det tror jag inte personligen.
Kanske runt tiostrecket + ,,, (jag tippar 12000,-)

Jag skulle vilja skriva på listan men vet inte om jag EVer kommer att prioritera en sådan lins själv.

/Niclas,
 
Jag tror att priset blir ca. 13600 på cyber för en 1,2L.

..och tack för listan. Det funkade! =)
 
klickade in i tråden och tänkte... vafan är dom full. Det finns ju redan ^^ fast så såg jag...... var jag ens född 2005? känns inte så.
 
junken skrev:
Jag kanske är för trött och har missat något eftersom jag inte orkat lusläsa alla inlägg. Men det känns som en överflödig diskussion eftersom objektivet redan finns och så vitt jag vet, har funnits ett tag.
http://www.canon.se/For_Home/Produc...Fixed_Focal_Length/EF_50mm_f12L_USM/index.asp
Men, som sagt, jag kan ha missat något i den här tråden.
Exakt pris vet jag däremot inte.

Diskussion startades i februari 2005, 50/1.2L släpptes i augusti 2006.
 
froderberg skrev:
Jag tror inte det behöver bli så tokdyrt. FDn 50/1,2L var inte orimligt dyr.
Hehe, med facit i hand så tycker jag nog det. För mig med ett 50 1.4 (som jag är extremt nöjd med) så är de ca 10000 kr till som jag måste ha slantat upp för ett 1.2 inte så lockande, vädertätning och topprestanda till trots...
 
junken skrev:

Men, som sagt, jag kan ha missat något i den här tråden.

Det är mycket möjligt =)

Beställde denna 50'a igår. Jag har läst så mycket gnäll om den på nätet, så det kan bara betyda att den är helt underbar. 50mm är helt klart en favvobrännvidd, väldigt flexibelt. Funderade på 85'an, men användningsområdet för den är helt klart snävare.
 
jag har ingenting emot att hålla liv i gamla trådar... vi kanske kan leda in denna på något illa valt OT-spår? *tänk tänk* ;)
 
Nöjd med min 50/1,2 L, testad av PZ.

Mmm...

Jag måste tillstå att detta var en mycket intressant och rolig (ur-)gammal tråd att följa. Blev också lite förvånad innan jag noterade datum från 2005!

Mycket rimliga uppskattningar/förväntningar, förutom lite väl höga förväntningar på lågt pris kanske (speciellt givet vad den redan existerande 35L kostade). Niclasfoto kom ju dock väldigt nära i sin prisuppskattning.

---

Jag är nöjd med min 50:a (har haft 50/1,8 Mark I och II samt 50/1,4 USM tidigare), lånade ut den till Klaus på www.photozone.de för test (väldigt smidig hantering, föresten - skickade via UPS och objektivet skickades tillbaka inom 1,5 v UPS - Klaus stog för alla kostnader).

Testresultaten var som förväntat för min del. Riktigt bra skärpa och kontrast redan vid full glugg i centrum. Det här är ju inte ett objektiv man köper för att blända ner direkt, denna glugg tillsammans med 24-105/4 L IS är förmodligen mina mest använda för tillfället (5D hus). Det enda som inte framgick alls av PZ-testet är att motljusegenskaperna är riktigt bra (och prestanda på hus med 35 mm sensor - men det kommer att dyka upp senare enl Klaus).
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.