Annons

Namnbyte på bilder med kortkommando

Produkter
(logga in för att koppla)

skutte

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har sorterat några hundra bilder i en speciell ordning i en windowsmapp. Nu vill jag byta namn på dem, 1 - 300. Det går att göra direkt i mappen med nåt kommando, jag har glömt hur!

Kan nån hjälpa mig?

/Göran
 
Markera alla filerna, och högerklicka på översta filen för att få fram snabbkomandomenyn. Välj byt namn.

När du bytt namn kommer alla bilder nedanför att döpas till samma namn, men med numrering i slutet av namnet: (1), (2), (3) osv.

Du kan också döpa den översta till tex:
test (1000).jpg

då kommer följande bilder att döpas till:
test (1001).jpg
test (1002).jpg
osv
 
StaffanW skrev:
Markera alla filerna, och högerklicka på översta filen för att få fram snabbkomandomenyn. Välj byt namn.

När du bytt namn kommer alla bilder nedanför att döpas till samma namn, men med numrering i slutet av namnet: (1), (2), (3) osv.

Du kan också döpa den översta till tex:
test (1000).jpg

då kommer följande bilder att döpas till:
test (1001).jpg
test (1002).jpg
osv

Tack Staffan!!!

DET FUNGERADE UTMÄRKT!

/Göran
 
Jag kanske är lite för arbetsskadad,. men: både mellanslag och parenteser i filnamnet? Då får du komma ihåg att om du ska publicera dessa bilder på webben någon gång är det bara att döpa om alltihop.



/petter
 
StaffanW skrev:
Markera alla filerna, och högerklicka på översta filen för att få fram snabbkomandomenyn. Välj byt namn.

När du bytt namn kommer alla bilder nedanför att döpas till samma namn, men med numrering i slutet av namnet: (1), (2), (3) osv.

Du kan också döpa den översta till tex:
test (1000).jpg

då kommer följande bilder att döpas till:
test (1001).jpg
test (1002).jpg
osv

Vilket windows gäller detta, det funkar inte för mig här på jobbet (2000)!

/PG
 
petter olsson skrev:
Jag kanske är lite för arbetsskadad,. men: både mellanslag och parenteser i filnamnet? Då får du komma ihåg att om du ska publicera dessa bilder på webben någon gång är det bara att döpa om alltihop.



/petter

Jodå, det fixar sig om det blir webpublicering.
Problemet när man ska döpa om en massa filer efter att man har lagt dom i en viss ordning är ju att få dom just i den ordningen man bestämt.
Jag har provat med ett program som heter RENAME men det kastar det tillbaka filerna i bokstavsordning och då är vitsen borta med namnbytet.

Det här var för att bilderna ska ligga rätt när jag ska visa dom med en projektor.

/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.