Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namn på foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
hej,
Om man säljer en artistbild, eller artister köper en som fotograf och man tar en bild till dem
för att ha på deras affisher och även som bild i tidningar vid ev reportage och eller annonser.
Har man som fotograf då rätt att få sitt namn med?
Såg i dagens lokaltidning att en bild jag tagit åt ett vand var med men det stod inte att jag tagit den,
såg andra bilder på en annan sida på en annan artis typ reklmabild utan att det var namngivet vem som tagit den, men alla reportagefoton i tidningen hade foto: namn på sig.

Någon som vet reglerna när ens namn bör eller skall stå med?

Mvh Johan
 
I redaktionella sammanhang brukar namnet på fotografen anges "enligt god sed". En del tidningar gör dock undantag för bilder som inte är större än en spalt.
 
I redaktionella sammanhang brukar namnet på fotografen anges "enligt god sed". En del tidningar gör dock undantag för bilder som inte är större än en spalt.

Ok. Läste på fotoförbundets prisförslag o regler att man kan kräva sitt namn annars kan de få böta typ...
Så var lite förvirrad vad och på vilket sätt för aldrig sett att det står vem som tagit bilden på artister när det handlar om affisher och eller som använding i reportage.
 
på affisher, reklam osv behöver namnet inte finnas med. däremot i reportage, artiklar m.m skall det absolut finnas. brukar själv kräva det redan i kontrakt. det sker misstag ibland att namnet i ren hast har blivit borta eller det kommit fel namn i någon tidning, då är det väl inte så mycket att göra, men är det medvetet bortlämnat så skulle jag nog ta itu med det och kräva rättelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.