Annons

"Naket"

Produkter
(logga in för att koppla)

Kawa

Medlem
Lekte runt lite med annan belysning än vad jag vanligtvis använder och tog ett par bilder som såg trevliga ut på den lilla skärmen. När de hamnade på datorn såg jag dock snart att de blev väldigt brusiga och även med de tekniker jag kan för att få bort det så ser resultatet ändå väldigt "fläckigt" ut. Funderade lite halvt på att dra upp kontrasterna så pass mycket att de mörka områdena blir helt svarta istället men det skulle lämna stora hål i bilden så jag velar lite fram och tillbaka.

Kom gärna med tips eller ideer på hur jag kan göra den bättre.

Original: http://allgoodnames.no-ip.info/naketO.jpg

Bilagor

• naket.jpg
    naket.jpg
    40.9 KB · Visningar: 955
Fin bild, men du borde lägga in den i en bildkritikpool istället för här på forumet.

Tycker inte den ser så farligt brusig ut, okej finns det finns lite brus i bilden men inte så pass mycket att det störs.
Sen är originalet verkligen bara 683x1024?

Jest, den ligger ju i Hemläxa-efterbehandling..
Brukar inte bry mig i detta forumet men just på din din bild gör jag det för att det kändes direkt, att meeera korn skulle göra sig alltså. Brus är inte alltid fult. Lade dit lite försiktigt på bifogade utsnittet men tycker det vore ok med större, mer korn med..

Den diagonala skuggan över bröstet störde mitt öga mer än bruset fast den orkade jag inte pilla på så den försvann med "saxen."
Skulle nog egentligen ha tagit om bilden och försökt undvika den skuggan om jag var dig.

Bilagor

• korn.jpg
    korn.jpg
    43.2 KB · Visningar: 896
Senast ändrad:
http://allgoodnames.no-ip.info/IMG_2051.JPG Är den helt oförändrade bilden ur kameran. Den förra var bara nerminskad för att ta hänsyn till långsammare uppkopplingar.

Tackar för svaren. Får ge mig ett försök till på att fota om det om jag lyckas återskapa ljusföhållandena. Använde ljus från fönstret på morgonen och en lyckta jag försökte hålla stadigt vid sidan medan jag väntade på timern.

Funkar det inte med att köra bilden genom programmet Neat Image då?
Det gör jag alltid med brusiga/suddiga bilder innan jag "leker" med dom i photoshop.

Mjo.. jag använde noise ninja. Tog bort mycket av bruset men lämnade ett fläckigt mönster.

Testa med Noise Ninja igen men kör kanalvis. Först rätt så soft i den röda kanalen å rätt mycket NN i den blåa kanalen, gröna tror ja du till å med inte ens behöver köra NN.

Tycker ja fick till det rättså bra så.

Kawa skrev:
Får ge mig ett försök till på att fota om det om jag lyckas återskapa ljusföhållandena. Använde ljus från fönstret på morgonen och en lyckta jag försökte hålla stadigt vid sidan medan jag väntade på timern.
Om det är skuggan du vill ha kvar så gäller nog samma lykta men vill du ha bort det är det nog inte samma ljusförhållanden som gäller eftersom skuggan nog kommer från hur du håller lyktan..

Eftersom jag gjorde tvärtom med bruset förut fixade jag en med brusreducering åt andra hållet med nu (fast jag tycker mer korn är snyggare egentligen.)

Sänkte bruset i Grain Surgery och ändrade lite nivåer och kurvor med pipettens hjälp (måfåklickande.) Sedan duplicerade jag ett lager där jag suddade fram halbandet tydligare.
Ett problem verkar vara att det inte finns tillräcklig information i skuggpartierna.

Bilagor

• obrus.jpg
    obrus.jpg
    43.9 KB · Visningar: 742
Hahaha, förlåt, jag missade helt i att den låg i Efterbehandlingsforumet! Självklart ska den inte ligga i bildkritikpoolen då! Jag tar tillbaka allt jag sagt :D

Jag har kört en blandning av olika verktyg som t.ex. ett lager med smart blur.

Bilagor

• naketo.jpg
    naketo.jpg
    17.7 KB · Visningar: 617
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar