Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakenfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
...Däremot så har en fotograf full rätt att göra vad han vill med sina bilder, även att skylta med i sitt skyltfönster oavsett klädsel på bilderna.

Sätter på min "flamesuit"...

Som hobbyfotograf tänkte jag kommentera det här med fotografens rätt till sina bilder, fastän det kanske är ett sidospår till denna tråd. Hursomhelst... Då jag tog mina studentfoton (!) för 12 år sen kände jag mig lindrigt obekväm i att fotografen ägde full rätt att använda bilderna hur denne vill. Betalar jag för bilder med mig på tycker jag att de automatiskt borde klassas som en vara jag köpt och äger all rätt till. Här är jag för en lagändring, främst för den personliga integritetens skull.

Som tur är finns det kontrakt, och sunt bondförnuft i både modeller och fotografer, som effektivt minskar de uppenbara riskerna med att av en fotograf köpa bilder av sig själv.

Hur kommer det sig att du vänder det hela mot mig personligen hela tiden?

Det e du som förfäktar idén att bilder i ett skyltfönster inte skulle utgöra reklam och därför få fyllas av bilder på människor, utan särskilt tillstånd, av den fotograf som så önskar. Jag tror inte på den teorin. Jag ser skyltfönstret som en reklamplats.

Det e du som förfäktar idén att bilder i ett skyltfönster inte skulle utgöra reklam och därför få fyllas av bilder på människor, utan särskilt tillstånd, av den fotograf som så önskar. Jag tror inte på den teorin. Jag ser skyltfönstret som en reklamplats.

Ta inte mig personligen som exempel eftersom jag bara diskuterar om rent hypotetiska exempel.

Vi tar ett annat exempel, bilder inne i ateljén. Reklam eller ej?

Ta inte mig personligen som exempel eftersom jag bara diskuterar om rent hypotetiska exempel.

Vi tar ett annat exempel, bilder inne i ateljén. Reklam eller ej?

Exempel och exempel, jag svarade på ditt inlägg.

Har du ändrat dig om skyltfönstret? Går du in i ateljén så kan bedömningen bli kinkigare. Är det utsmyckning, dekoration, eller reklam? Beror nog på sammanhanget.

Fortfarande skulle det, som jag ser det, vara ett brutalt övertramp av en yrkesman att presentera bilder, särskilt nakna sådana, på en modell som inte är vidtalad eller, ännu värre, ovillig.

Det är nog tillräckligt många kunder som skulle bli smickrade över att vara skyltmodeller för att en riktigt fotograf ska slippa tvinga någon som inte vill.

Exempel och exempel, jag svarade på ditt inlägg.

Har du ändrat dig om skyltfönstret? Går du in i ateljén så kan bedömningen bli kinkigare. Är det utsmyckning, dekoration, eller reklam? Beror nog på sammanhanget.

Fortfarande skulle det, som jag ser det, vara ett brutalt övertramp av en yrkesman att presentera bilder, särskilt nakna sådana, på en modell som inte är vidtalad eller, ännu värre, ovillig.

Det är nog tillräckligt många kunder som skulle bli smickrade över att vara skyltmodeller för att en riktigt fotograf ska slippa tvinga någon som inte vill.

Jag ska kolla upp det närmare vad gäller skyltfönstret, även där kan det ju vara tal om dekoration\utsmyckning om nu det gör någon skillnad.

Det är klart att man ska visa respekt för sina medmänniskor, det ger både dålig reklam och dålig karma att agera såsom du säger mot sina modeller

Ni är bägge två ganska så långt från verkligheten man kan komma? jag fattar inte eran diskussion det verkar inte som någon av er vet hur det egentligen går till rent allmänt om man har en studio eller atelje?

Kommer någon till en studio så brukar personerna i fråga som köper tjänsten bli informerade om just sådant som rättigheter och skyldigheter gentemot bägge parterna. Ni snackar om helt ovidkommande saker.

Ni är bägge två ganska så långt från verkligheten man kan komma? jag fattar inte eran diskussion det verkar inte som någon av er vet hur det egentligen går till rent allmänt om man har en studio eller atelje?

Kommer någon till en studio så brukar personerna i fråga som köper tjänsten bli informerade om just sådant som rättigheter och skyldigheter gentemot bägge parterna. Ni snackar om helt ovidkommande saker.

Jag brukar alltid ha en sådan diskussion med mina modeller
Dock så pratar vi om rent hypotetiska fall här och vad fotografen respektive modellen har för rättigheter och skyldigheter enligt lag, inte sunt förnuft

Vilka bägge? Jag har helt rätt... juridiskt. Sen finns det alltid rövare och skurkar. Upptäckte nyss ett inbrott i huset där jag bor t ex...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar