Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakenfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett varningens ord i marginalen: Ett avtal, skriftligt eller inte, "skyddar" knappast alls. Det ger dig möjlighet att stämma motparten (vilken kan ha en liten avskräckande effekt) om denne bryter mot avtalet, men då är ju skadan i detta fall redan skedd.

Nu tycker jag att det börjar spåra ur. Porträttfoto tycker jag är en bestälning av tjänst ungefär som att ta hjälp av en hantverkare. De allra flesta är överens. Skriv avtal vid beställning av tjänst, som t ex hantverkare. Problemen minskar rejält. Skulle det ändå bli fel kan man få tvisten löst. Och nej, det finns ingen 100% försäkring. Sånt är livet. Nyligen gick det ju genom pressen att Bingo Rimer blivit stämd av 2 tjejer som hävdade att bilderna han tagit bara skulle få publiceras 1 gång. När de sedan blev publicerade en andra gång, åkte stackars Bingo dit och förlorade i tingsrätten.
Detta är just ett exempel på vad som sagts. "Shit happens", men då går det åtminstone att få rätt. Utan avtal hade bildera kunnat användas hur som helst.
De få gånger jag fotar bröllop skrivs alltid kontrakt, om än väldigt standardiserat.
Och till sist. Det går alldeles utmärkt att sälja äganderätten, publicerings och mångfaldiganderätten. Dessutom går det alldeles utmärkt att få ensamrätt, original, och sekretess (fotografen inte får använda bilder till egen marknadsföring). Allt detta går att avtala om, och det sker också synnerligen regelbundet. Så länge man får en bra ersättning för sin tid ser jag inget problem i detta.

Att påstå att det är lika bra att skippa avtal, för det fungerar ändå inte, är bland de mest naiva saker jag hört på länge. Varför ska man då ha avtal över huvud taget i samhället. Lika bra att skippa hyresavtal, elavtal, låneavtal..... leasingavtalaffärsavtal, nedrustnings och miljöavtal.... ja skippa hela skiten, ingen bryr sig ju ändå om dem... och det är ju så tråkigt att stämma i efterhand när skadan redan är skedd.

Nja, jag menar väl såhär:

Självklart är avtal utmärkta instrument att reglera ett affärsförhållande. Som sagt kan man avtala vad som helst som inte är lagstridigt.
I det här fallet förstår jag det som att Sofie vill vara garanterad att inte bilderna sprids. Om så händer är det knappast nån vidare tröst att hon med ett avtal i hand sedan vinner i domstol och eventuellt får ett skadestånd.

I dessa digitala tider skulle jag råda en amatör att vara väldigt försiktig med vem man låter handha nakendilder av en själv. Då är det mycket viktigare vem den individen är och inte vilket avtal man har (naturligtvis ska man ha ett avtal).

I det här fallet förstår jag det som att Sofie vill vara garanterad att inte bilderna sprids. Om så händer är det knappast nån vidare tröst att hon med ett avtal i hand sedan vinner i domstol och eventuellt får ett skadestånd.

Behöver inte ens vara skadestånd. Skriv in i avtalet att bilderna inte får användas av fotografen och om så görs så utgår ett vite om x prisbasbelopp per publicering/användning. Om man sedan vill att bilderna ska få användas av fotografen så tecknar man ett avtal som hänvisar till det gamla avtalet och att bilderna får användas för ändamål X.

Hej!
Jag skulle vilja ge min pojkvän "nakenbilder" på mig själv.
Inte helt naken utan typ täcker brösten med händerna och så.

Vart kan man göra det utan att det kostar en miljon och någon som är seriös och kan lita på?

Tacksam för svar

Betalar du för uppdraget att bli fotograferad, är det lättare att styra över hur fotograferingen ska ske och hur bilderna kan användas. Ett begrepp som florerar bland yrkesverksamma såväl som hobbyister är "time for print" (TFP), bilder mot tid. Ett sätt för fotografer och för den del även modell att testa idéer utan krav på att blanda in pengar. Här gäller det att vara överens om hur bilder ska användas. Det finns heller inget krav på att bilderna ska bli bra, det är övningsverksamhet.

Telefonkatalogen med ortens fotografer kan vara en väg att använda. En annan väg är att hitta en hobbyist som gärna använder dig som modell. En annan väg som nämndes tidigare i tråden är www.modellbilder.se, men även här på Fotosidan.se bör vara en framkomlig väg att hitta fotografer.

De bilder du vill ge din pojkvän är om jag förstår det av privat natur som inte bör hamna på fel ställe. En seriöst arbetande fotograf håller god ordning på bilder och sköter sina åtaganden. Fotografering är alltid en fråga om förtroende. Referenser är alltid bra att kolla upp. Internet är en bra källa att söka, på allt fråpn telefonnummer till studions namn. Yrkesverksamma fotografer och hobbister frekventerar olika forum. Här kan det vara bra att se, bilder, se hur personen uttrycker sig, vilka åsikter och hur fotografen bemöter andra.

En annan risk som finns med denna typ av bilder är att i händelse mot förmodan att förhållandet tar slut, vilket brukar bero på osämja att bilderna kommer på drift.

Det är du som köper fotograferingstjänsten och det är du som avgör om även fotografen ska få använda bilderna, t ex sätta i skyltfönstret, publicera på internet eller på annat sätt tjäna pengar på dem. Reglera detta med ett avtal innan fotografering. Är fotografen seriös i sitt yrke är detta inget problem.

Jag håller med dig helt.
Däremot är ett skriftligt avtal värt luft i såna här sammanhang.
Det enda ett avtal egentligen kan reglera är hurvida jag som fotograf kan sälja bilderna till en bildbyrå

Du menar väl inte att du, som yrkesfotograf med egen studio och kamera och allt, skulle ha rätt att hänga ut en betalande kunds nakenbilder i ditt skyltfönster så där rakt av? Då hoppas jag att dina kunder tar sina promenadhjälpmedel och går till någon annan.

Ett skriftligt avtal (liksom ett muntligt) gäller alltid. Sedan kan de vara olika väl formulerade och bli föremål för framtida tolkningar om de är luddigt skrivna, men mer än luft är de i alla lägen värda.

Jag tipsade henne om mb via pm, hoppas hon hittar någon seriös fotograf i södern.

Serjös fotograf var det ja :)

Det behöver inte vara så dramatiskt att ta nakenbilder, ni får det att låta som värsta grejen.

Först och främst är det bra om tjejen kommer med en kompis till studion eller kanske bäst att hon tar bilderna hemma hos sig om plats finns med sälskap. Sedan när det gäller avtal så vadå modelrelease? Om hon inte skriver under så få inte jag använda bilderna i kommersiellt syfte. Visst jag kan jävlas med henne och lägga ut dem på nätet på någon obskyr sait men hallå, då är man inte fotograf utan idiot och idioter är svåra att skydda siog mot oavsett hur man gör.

Du menar väl inte att du, som yrkesfotograf med egen studio och kamera och allt, skulle ha rätt att hänga ut en betalande kunds nakenbilder i ditt skyltfönster så där rakt av? Då hoppas jag att dina kunder tar sina promenadhjälpmedel och går till någon annan.

Ett skriftligt avtal (liksom ett muntligt) gäller alltid. Sedan kan de vara olika väl formulerade och bli föremål för framtida tolkningar om de är luddigt skrivna, men mer än luft är de i alla lägen värda.

Jag tipsade henne om mb via pm, hoppas hon hittar någon seriös fotograf i södern.

Jag pratar inte om mig personligen utan rent generellt. Jag brukar alltid konsultera mina modeller innan jag använder en bild.

Däremot så har en fotograf full rätt att göra vad han vill med sina bilder, även att skylta med i sitt skyltfönster oavsett klädsel på bilderna.

Totalt fel i sak. Du kan avtala om vad fasiken som helst.

Ja visst, men frågan är bara hur ett sådant avtal skall följas upp.
Det handlar isånafall om civilmål och då är det upp till den ena parten att driva målet.

Dessutom så handlar det mycket om bevisbörda. Hur kan modellen bevisa att det var fotografen som lade ut bilderna om hon själv har tillgång till dom?

Däremot så har en fotograf full rätt att göra vad han vill med sina bilder, även att skylta med i sitt skyltfönster oavsett klädsel på bilderna.

Jag kan rekomendera dig att läsa på vad som gäller vid marknadsföring, som en bild i skyltfönstret innebär, innan du får allvarliga problem med rättsväsendet. Ett tips som jag gärna delar med mig till dig, fick jag när jag läste en juridikkurs, är att söka på begrepp som rör namn och bild i reklam.

Som vanligt så spårar det ur, jag trro inte det är nåt större problem att hitta nån seriös fotograf manlig/kvinlig som kan tänka sig göra detta, avtal finns det alltid, sen hur de efterlevs är en annan sak, och vad en privatperson orkar och vill lägga ner tid på en tvist är en annan.

Kom överens med fotografen om vad du tänkt och hur du tänkt, vill du sedan inte att bilder skall spridas eller att ens fotografen skall behålla dem i sitt arrkiv se till att var med och lek med bilderna och var även med och få dem "raderade" när du är nöjd, och fått dina bilder. jag ser inte problemet. Har ni kommit överrens om detta från start så är det just inga problem.

Jag pratar inte om mig personligen utan rent generellt. Jag brukar alltid konsultera mina modeller innan jag använder en bild.

Icke. Särskilt inte om du har skrivit ett avtal med modellen/kunden.

Vad gäller flickan som startade tråden har hon hittat sin fotograf och kanske redan fått sina bilder och avslutat sitt medlemskap i den community som består av rätt många seriösa fotografer som aldrig skulle komma på tanken att bryta ett avtal.

Jag har själv fotat ett par modeller genom åren och ibland har vi gjort några bilder avsedda för publika siter som t ex fotosidan samtidigt som vi gjort andra bilder för mer privat bruk och då visar förstås inte jag de bilderna för någon.

Sedan kan förstås bilderna hamna på nätet o andra platser ändå när den som fått bilderna sviker förtroendet eller modellen själv tror att bilderna är "säkra" för att de ligger i en lösenordsskyddad blog eller dylikt.

Vad gäller flickan som startade tråden har hon hittat sin fotograf och kanske redan fått sina bilder och avslutat sitt medlemskap i den community som består av rätt många seriösa fotografer som aldrig skulle komma på tanken att bryta ett avtal.

Jag har själv fotat ett par modeller genom åren och ibland har vi gjort några bilder avsedda för publika siter som t ex fotosidan samtidigt som vi gjort andra bilder för mer privat bruk och då visar förstås inte jag de bilderna för någon.

Sedan kan förstås bilderna hamna på nätet o andra platser ändå när den som fått bilderna sviker förtroendet eller modellen själv tror att bilderna är "säkra" för att de ligger i en lösenordsskyddad blog eller dylikt.

Jag tror att du blandar ihop mig personligen med mina hypotetiska fall med fotografer som brukar (missbrukar?) sin upphovsrätt till fullo.

Jag säger som det -kan- vara. Jag säger verkligen inte att jag lever efter det själv så du behöver inte framställa dig själv som "bättre". Det är inget "den gode vs den onde". Jag bara pekar på fotografens rättigheter

Jag kan rekomendera dig att läsa på vad som gäller vid marknadsföring, som en bild i skyltfönstret innebär, innan du får allvarliga problem med rättsväsendet. Ett tips som jag gärna delar med mig till dig, fick jag när jag läste en juridikkurs, är att söka på begrepp som rör namn och bild i reklam.

Ja, men det är inte tillämpligt eftersom det inte har med reklam att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar