Gimbal
Aktiv medlem
Däremot är ett skriftligt avtal värt luft i såna här sammanhang.
?? vad menar du, skulle det inte vara bindande?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med dig helt.
Det enda ett avtal egentligen kan reglera är hurvida jag som fotograf kan sälja bilderna till en bildbyrå
I det här fallet förstår jag det som att Sofie vill vara garanterad att inte bilderna sprids. Om så händer är det knappast nån vidare tröst att hon med ett avtal i hand sedan vinner i domstol och eventuellt får ett skadestånd.
Hej!
Jag skulle vilja ge min pojkvän "nakenbilder" på mig själv.
Inte helt naken utan typ täcker brösten med händerna och så.
Vart kan man göra det utan att det kostar en miljon och någon som är seriös och kan lita på?
Tacksam för svar
Kolla andra trådar på G med samma skrivare?? vad menar du, skulle det inte vara bindande?
Jag håller med dig helt.
Det enda ett avtal egentligen kan reglera är hurvida jag som fotograf kan sälja bilderna till en bildbyrå
Du menar väl inte att du, som yrkesfotograf med egen studio och kamera och allt, skulle ha rätt att hänga ut en betalande kunds nakenbilder i ditt skyltfönster så där rakt av? Då hoppas jag att dina kunder tar sina promenadhjälpmedel och går till någon annan.
Ett skriftligt avtal (liksom ett muntligt) gäller alltid. Sedan kan de vara olika väl formulerade och bli föremål för framtida tolkningar om de är luddigt skrivna, men mer än luft är de i alla lägen värda.
Jag tipsade henne om mb via pm, hoppas hon hittar någon seriös fotograf i södern.
Totalt fel i sak. Du kan avtala om vad fasiken som helst.
?? vad menar du, skulle det inte vara bindande?
Däremot så har en fotograf full rätt att göra vad han vill med sina bilder, även att skylta med i sitt skyltfönster oavsett klädsel på bilderna.
Jag pratar inte om mig personligen utan rent generellt. Jag brukar alltid konsultera mina modeller innan jag använder en bild.
Däremot så har en fotograf full rätt att göra vad han vill med sina bilder, även att skylta med i sitt skyltfönster oavsett klädsel på bilderna.
Vad gäller flickan som startade tråden har hon hittat sin fotograf och kanske redan fått sina bilder och avslutat sitt medlemskap i den community som består av rätt många seriösa fotografer som aldrig skulle komma på tanken att bryta ett avtal.
Jag har själv fotat ett par modeller genom åren och ibland har vi gjort några bilder avsedda för publika siter som t ex fotosidan samtidigt som vi gjort andra bilder för mer privat bruk och då visar förstås inte jag de bilderna för någon.
Sedan kan förstås bilderna hamna på nätet o andra platser ändå när den som fått bilderna sviker förtroendet eller modellen själv tror att bilderna är "säkra" för att de ligger i en lösenordsskyddad blog eller dylikt.
Jag kan rekomendera dig att läsa på vad som gäller vid marknadsföring, som en bild i skyltfönstret innebär, innan du får allvarliga problem med rättsväsendet. Ett tips som jag gärna delar med mig till dig, fick jag när jag läste en juridikkurs, är att söka på begrepp som rör namn och bild i reklam.