Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nackdel med kort slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag funderar på om det finns någon nackdel med en väldigt kort slutartid när det är svårt att undvika det. Ett exempel: Jag ska plåta en händelse med lite rörelse i och jag vill ha kortast möjliga skärpedjup. Solen står som ett spett i backen och ljuset flödar från alla håll. Det räcker med 1/1000 -dels sekund i slutartid, men p.g.a. förutsättningarna och trots lägsta ISO så får jag kanske 1/5000 -dels sekund eller ännu kortare. Är det bara bra, eller..? Finns det något man missar?

Jag funderar på om det finns någon nackdel med en väldigt kort slutartid när det är svårt att undvika det. Ett exempel: Jag ska plåta en händelse med lite rörelse i och jag vill ha kortast möjliga skärpedjup. Solen står som ett spett i backen och ljuset flödar från alla håll. Det räcker med 1/1000 -dels sekund i slutartid, men p.g.a. förutsättningarna och trots lägsta ISO så får jag kanske 1/5000 -dels sekund eller ännu kortare. Är det bara bra, eller..? Finns det något man missar?

Nej, du missar ingenting.

Det enda som kan vara problem är om du vill använda blixt samtidigt.

Men annars så är det så att en exponering handlar bara om hur många fotoner som träffar sensorn. Om du har en viss slutartid och bländare och jämför med en hälften så stor bländare (f2 vs f2.8 t.ex.) så måste du ha dubbel slutartid för att få in lika mycket ljus.

Det är svårt att få coola panoreringseffekter när man fotar med 1/5000 sek.

/Karl

Jo, det finns ett äckligt problem om man fotar saker som rör sig fort över en stor del av bilden. Fenomenet kallas för Focalplane shutter distortions och ger riktigt fula bilder på exempelvis golfklubbor under swing, rotorblad på helikoptrar och ibland vid racingfoto - enda sunda lösningen är att välja en kamera med kortast möjliga X-synk tid och om inte detta räcker att "croppa" bilden genom att zooma ut så att tidsskillnaden mellan över och underkant på objketen i slutarrörelse är så liten som möjligt. ELLER hålla upp slutartiden lite och låta rotorbladet stå stilla ELLER panorera så att bilden är relativt stilla - detta kan ge bättre bilder än extremt korta slutartider (vilka egentligen inte är så korta - öppningsbandet mellan ridåerna är litet, men tiden fortfarande 1/X-synk ungefär).

http://en.wikipedia.org/wiki/Focal-plane_shutter

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar