Annons

N & C glugg på Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har kikat runt och insett att det finns många intressanta beg gluggar för Nikon och Canon och ett större utbud än av såna som passsar på Pentax så finns det motsvarande adaptrar för att få Nikon & Canon gluggar att passa på en Pentax som det finns för att gå åt andra hållet för såna hittar jag flera olika??

Spelar ju ingen roll att gluggarna saknar bildstabilisering då ju Pentax har det i huset och skulle inte AF funka är det ingen fara heller, men frågan är finns det överhuvudtaget för jag hittade inget annat än den som gör att M42 passar på K fattning men det är ju en annan sak.

Vill inte släppa Pentax som system då jag gillar det men det är bara att erkänna att det finns flera bra och lämpliga gluggar av bra kvalitet för Nikon och Canon både vad gäller brännvidd och pris främst på beg marknaden än som passar på pentax, så det vore ju kalas om det gick att göra så man kan använda dessa på det hus man gillar.

Tacksam för tips

Pentax och Nikons fattning är lika till mått som jag förstått det och man lär kunna montera ett Pentaxobjektiv direkt på ett nikonhus, dock finns det ingen spärr som håller det kvar. Åt andra hållet tror jag inte det fungerar, och då måste man ha en konverter. Sätter man dit en sådan så flyttas objektivet ifrån kameran och man kan inte längre fokusera på oändligt (gäller direkt för Canon då deras objektiv normalt sett sitter närmare sensorn). Om du kan acceptera att inte kunna fokusera till oändlighet så borde det finnas enklare konverters, annars krävs konverters med linser som jag tror även ökar brännvidden. Jag har sett sådana till salu någon gång, men det är ingen vanlig produkt.

Om du skulle sätta Canon eller Nikongluggar på ditt Pentaxhus med lämplig konverter så blir de helt manuella. I så fall kan du lika gärna använda Takumar, M och K- objektiv från Pentax. Även 42mm skrivfattning med konverter. Denna typ av objektiv brukar finnas till salu i ganska stor mängd till låga priser.

Tack för infon, gissade att det fanns någon hake i mitt resonemang då jag inget hittade något att köpa åt det håll jag tänkte!
Får hålla koll på de typer du nämde också, att fokuseringen blir manuell spelar ingen roll bara grejorna funkar och priserna är överkomliga.

Om jag hittar M42 gluggar eller de andra manuella kan jag få dem att funka med bländarstyrd AV läge med hjälp av gröna knappen på min K200D?

Såg adaptrar för M42 och en sådan måste ju kunna användas till flera gluggar om man accepterar att man får flytta den mellan dem då?!

Hur funkar det med gluggar för Pentax 645 har sett såna men hur blir det på min kamera då dessa väl är för mellanformat eller har jag missat något nu?

Tacksam för alal råd då jag är ute på okända områden här.

När det gäller m42: använd m-läge, bländaren ställer du förstås manuellt på objektivet, blända ner alt använd "auto"-läget på objektivet och mät sedan ljuset m gröna knappen. Kameran ställer då rätt slutartid själv. Funkar riktigt bra med K200D.

När det gäller m42: använd m-läge, bländaren ställer du förstås manuellt på objektivet, blända ner alt använd "auto"-läget på objektivet och mät sedan ljuset m gröna knappen. Kameran ställer då rätt slutartid själv. Funkar riktigt bra med K200D.

Nu hängde jag inte med riktigt och gäller detta alla äldre manuella gluggar även de med K fattning.

Ska jag alltså ställa kamean i M istället för AV läge och då måste jag väl i menyerna välja att tillåta användning av bländarring? sedan när jag valt bländare på objektivets ring så trycker jag på gröna knappen för att få slutartiden, måsta jag ha någon speciell inställning på den såg att det fanns olika alternativ för gröna knappen i menyerna min står i fabriksläget men vilket ska jag välja om ändring behövs? Efter att kameran mätt och valt slutartid så trycker jag på slutarknappen för att ta bilden och då kommer kameran ihåg den valda tiden?

Många frågor blir det, och hur blir det med ev brännviddsändring när man kör med adapter på M42, har också sett att det finns olika M42 adatrar en för +800 kr och en för +200 kr måste skilja på något men vad?

Hoppas ni har lust att räta ut alla frågetecken jag har då hjälpen verkligen uppskattas.

Med m42 objektiv kan man använda bländarförval iom att nerbländningen sitter i objektiv och inte i kameran, men när man bländar ner dessa objektiv så blir sökaren mörkare. De flesta m42 objektiv har en "auto/manual spak" som man kan använda för att växla mellan full öppning och nerbländat.
Så man kan använda full öppning för komponeringen och sen växla över till nerbländat innan bilden tas. Det går naturligtvis även att använda manuellt läge på samma sätt som för k-fattade objektiv men då får man inte kontinuerlig ljusmätning.

För manuella k-fattade objektiv som saknar elektriska kontakter behöver man använda manuellt läge då kameran måste blända ner objektivet i samband med ljusmätningen (vilket görs med gröna knappen).
Funktionen blir då som bländarförval, men ljusmätning sker manuellt.

De billiga m42-adaptrarna brukar vara "pirat" och många har haft problem med att få loss de efter de använts. Har själv både original och piratadaptrar, men har inte märkt någon nämnvärd skillnad mellan de.
Dock finns det piratadaptrar som inte möjliggör fokusering på oändligt avstånd då de bygger ut en bit på objektivfattningen.

Ska jag alltså ställa kamean i M istället för AV läge och då måste jag väl i menyerna välja att tillåta användning av bländarring?

Alldeles riktigt. Dessutom måste du välja objektivets brännvidd vid uppstart av kameran ifall du har skakreduceringen aktiverad.

sedan när jag valt bländare på objektivets ring så trycker jag på gröna knappen för att få slutartiden,

Ja och objektivet måste ju då vara nerbländat för att det ska bli rätt slutartid. Vissa objektiv har valmöjlighet "auto" eller "manuell" nerbländning, andra måste du göra det manuellt med en knapp. Själv köper jag helst objektiv som har "auto"-funktionen, enklare så.

måsta jag ha någon speciell inställning på den såg att det fanns olika alternativ för gröna knappen i menyerna min står i fabriksläget men vilket ska jag välja om ändring behövs?

Kolla i manualen/menyn. Jag behövde inte ändra något i mina inställningar.

Efter att kameran mätt och valt slutartid så trycker jag på slutarknappen för att ta bilden och då kommer kameran ihåg den valda tiden?

Just det.

Många frågor blir det, och hur blir det med ev brännviddsändring när man kör med adapter på M42, har också sett att det finns olika M42 adatrar en för +800 kr och en för +200 kr måste skilja på något men vad?

Jag köpte original via handlare för 195 kr. Ingen brännviddsförlängning.

Hoppas ni har lust att räta ut alla frågetecken jag har då hjälpen verkligen uppskattas.

Jag rekommenderar verkligen att du testar. Utbudet av manuella objektiv är stort och priserna ofta låga för bra grejer dessutom känns det rätt bra att göra lite mera själv istället för att låta kamerans automatik sköta det.

Tackar för goda och pedagogiska förklaringar, trots det uppstår några frågor då kunnadnet i ämnet inte räcker till, brännvidden jag ställer in är väl den som står på gluggen tex 28 eller 50 och inte det som den får efter att cropfaktorn gjort sitt?

Blända ner?
Där hängde jag inte med, kan jag inte använda vilken bländae jag vill utan bara lägsta eller har jag missat något nu igen, och hur ser/vet man om gluggen har automatik för detta eller inte syns det på bokstavsbeteckningen på den eller måste man kolla på gluggen irl eller på bild?

Låter ju bra att den billigare adaptern funkar så kan man ju ha råd med en på varje glugg ;-)

Tackar för goda och pedagogiska förklaringar, trots det uppstår några frågor då kunnadnet i ämnet inte räcker till, brännvidden jag ställer in är väl den som står på gluggen tex 28 eller 50 och inte det som den får efter att cropfaktorn gjort sitt?

Blända ner?
Där hängde jag inte med, kan jag inte använda vilken bländae jag vill utan bara lägsta eller har jag missat något nu igen, och hur ser/vet man om gluggen har automatik för detta eller inte syns det på bokstavsbeteckningen på den eller måste man kolla på gluggen irl eller på bild?

Låter ju bra att den billigare adaptern funkar så kan man ju ha råd med en på varje glugg ;-)

Brännvidd är alltid brännvidd, ställ in det som står på gluggen
och plussa på om du använder teleförlängare.

I tidernas begynnelse var det alltid vald bländare som
objektivet hade i varje situation.
Då ställde man in största öppning för att kunna se att
ställa skärpan, sedan "bländade man ner till tex f8
för rätt skärpedjup och tog bilden.
På vissa objektiv fanns nedbländningsspak
på objektivet så det gick snabbt att komma till skott
med rätt bländare(som på vissa objektiv på förstoringsapparater).
Sen var det bara att ljusmäta om man inte gjort det före...

I och med att Pentax gick över till K bajonetten fanns
möjlighet att göra objektiv med "automatisk bländare".
Funkar så att pinnen du ser på "baksidan" av objektivet
som går in i kameran vrids när du snäpper till objektivet
i fattningen och ger då "full öppning" (största bländare)
på objektivet (titta i sökaren när du sätter på ett objektiv).

När du sedan tar bilden fälls spegeln upp så att sensorn
"ser" bilden istället för att du ser bilden genom sökaren
och "pinnen" frigörs automatiskt så objektivet "bländas ner" till den
förvalda inställningen (automatisk bländare).

Sim salabim, du ser bilden så ljusstarkt som möjligt så
du kan ställa skärpan och kameran ser bilden precis före
exponeringen med vald bländare.

Du kanske oxå måste ställa in "optisk förhandsgranskning"
i menyn för att ljusmätningen ska funka.
Då bländas objektivet ner till vald bländare och kameran
mäter ljuset så du får rätt eller någorlunda rätt exponering.
Har för mig att ljusmätningen blir med centrumvägd mätning
och fokusindikeringen i sökare alltid går på mittpunkten.

Observera att det ska vara M42 gänga på gluggen
och dom finns i en mängd fabrikat.
Väljer du K bajonett i stället så får du "automatisk bländare".

Senast ändrad:
OjOJ vilka kunskaper det finns på detta forum och hjälpsamma medlemmar som tar sig tid att förklara för en som inte kan, bara att lyfta på hatten och tacka för informationen ;-)

Har hittat ett beg 28mm/2,8 Sigma MiniWide med K fattning så då måste det alltså bli autobländare på det om jag fattat rätt, ska bli kul att testa lite mera med manuellt få se om jag duger till det då blir det nog fler såna gluggar framöver.

Lite sugen på att hitta ett fast tele på 3-500 mm med mera ljusstyrka och då måste det bli beg för min fotokassa medger inte så stora investeringar som nya såna kostar, men äldre manuella med M42 eller K fattning funkar ju.

Det finns en adapter för Nikon till Pentax, vilket inbegriper en optisk lins så det försämrar prestandan på objektivet och dessutom förlorar man all bländarkoppling etc. Så det är inget att rekommendera.
Finns ingen adapter för Canon till Pentax. Canon-fattningen är större.

Du kan använda Pentax K-objektiv från mitten av 70-talet och framåt på din Pentax utan adapter och nog tycker jag att det är tämligen lätt att hitta de objektiven. LP-foto, Wibergs Foto m fl har. Det är autofokusobjektiven som är mer svårfunna till Pentax då många gärna sitter och håller på dem. :)

"blända ner" är en term som i detta sammanhang innebär att kameran rör bländaren på objektivet till den valda bländaren. Objektiven är i utgångsläget satt på största bländaren, det är där du tittar igenom objektivet. När du tar bilden så bländar objektivet ner till vald bländare och tar bilden.

Kalas då är det bara att hålla ögonen öppna efter lämpliga gluggar med K fattning så ska det funka ;-)

Ok låter vettigt att man justerar allt med bästa ljuset, tror iaf att jag är med på hur det funkar men visar sig när jag har en glugg på kameran, det fina är ju att det inte kostar något att träna med en digitalkamera ;-)

Lite uppföljning på denna tråd som tack för alla goda råd som verkligen uppskattas och jag kommer säkert med fler frågor framöver ;-)

Fick tag på ett Sigma Mini Wide 28/2,8 via Blocket, för en vettig peng (finns en annan tråd om den gluggen från annan medlem) och blev glatt överraskad när den kom hem då skicket är som nytt, ett verkligt gedigen byggd liten glugg som jag gillade direkt ;-)

Tack vare era goda råd hade jag koll på hur jag skulle göra och de första testbilderna idag lovar gott, hann dock inte fota så mycket under dagen då jag fick sitta vak på sjukan R.I.P men det blir mera framöver.

Med denna metod så funkar kameran precis så som ajg minns att min gamla ME Super funkade på den tiden, så nu måste jag bara öva upp färdigheten på att fokusera snabbt och korrekt så ska det bli bra, men även kamerans funktion att den piper och blinkar rött funkar med manuella gluggar så det underlättar ju även om den inte är 100% men ett bra hjälpmedel iaf.

Kommer sannolikt att hålla korpglugarna öppna efter andra beg manuella gluggar framöver ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar