Annons

Nötta glasögon - någon fler med samma problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Jag har hittills bytt front på mina nuvarande glasögon minst sex gånger och den sjunde är på väg. Lacken nöts bort på ett och samma ställe ovanför höger öga. Ibland håller det drygt ett halvår, ibland bara en månad eller två.
Konstigt tycker både jag och min optiker. Därför är jag nyfiken på om det finns någon fler som har varit med om samma sak?

Hmmm - bågarna klarar sej men eftersom jag mest använder vänster öga så brukar antireflexbehandlingen bli lite repig alldeles i överkant på vänster glas

Numera kör jag med kontaktlinser men förr när jag använde glasögon så repade jag övre delen av glaset mot blixtskon, jag hade en OM1 och blixtskon fästes med en skruv som jag tror repade glaset. Jag använde plast i.s.f. glas för det var lättare och tydligen ganska repkänsligt.

Antingen köper du glas av dålig kvalitet. Eller så trycker du dem otroligt hårt mot kameran. Jag har aldrig sett ett märke i mina efter 30 år med glasögon :)

Jag har hittills bytt front på mina nuvarande glasögon minst sex gånger och den sjunde är på väg. Lacken nöts bort på ett och samma ställe ovanför höger öga. Ibland håller det drygt ett halvår, ibland bara en månad eller två.
Konstigt tycker både jag och min optiker. Därför är jag nyfiken på om det finns någon fler som har varit med om samma sak?
Har inte glasögon, men mina solglasögon ar ofta stryk av fotandet, så du är tyvärr inte unik...

Ögonmussla är ett klart underskattat tillbehör. Perfekt för glasögonbärare, eftersom den sluter tätt mot glaset.

Antingen köper du glas av dålig kvalitet. Eller så trycker du dem otroligt hårt mot kameran. Jag har aldrig sett ett märke i mina efter 30 år med glasögon :)

Inte hårdare än att jag såg hela sökarbilden ...
... men på den tiden hade jag som sagt plastglas och dom var nog på den tiden ganska repkänsliga. Numera tror jag att plastgalsen är hårdare och mindre repkänsliga. Kör numera med linser vilket jag tycker är fantastiskt bra och behagligt.

OM1'an hade ett metalvred precis ovanför sökaren som jag tror var tillräckligt vass för att repa plastglasen. Plastglas är ju ett mystiskt ord ...

Ett förtydligande: Det är inte glaset som tar skada. Det är lacken på bågen som nöts bort. Och nej, jag trycker inte ögat särskilt hårt mot kameran. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar