Annons

Nær kommer objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte jättekoll, men är det så säkert att objektiv-utbudet alltid är bättre hos konkurrenterna? Hur lång tid var väntetiden när Nikons 18-200 VR släpptes, 1 år minst!?

Jag hoppas produktionen av objektiv jobbar sig ikapp, och detta tillstånd bara blir en parentes i historien.
 
De hade ja inte en aning om

Roland Mabo skrev:
Pentax populäraste objektiv tillverkas i en takt av i runda slängar 10 000 - 20 000 exemplar i månaden, .... De fasta brännvidderna ligger på några tusen exemplar i månaden.....FA 28-105 f/4-5.6 power zoom ....skruvar Pentax nu upp produktionen ....
Hälsar R
Dé va inte dåligt, men det måste vara flera gånger mer än för ett par år sen?
FA 28-105 f/4-5.6 power zoom är annars ett mycket bra objektiv.
Vi får se hur mycket efterfrågan skruvas upp, om produktionen hinner med ...
Med flera modeller blir det flera objektiv totalt som säljs ....
Men Japaner löser sådana problem, med Hoya i ryggen (och Samsung) kan det inte vara några långsiktiga problem.
Ha dé Bosse
 
Ja man får væl vackert vænta till det kommer helt enkelt. Men lite surt ær det.
Och konstigt eftersom de har haft *ist kamerorna o k100d ute ett bra tag, før de objektiven passar væl?
 
Min Mégane II Touring har funnits ute på marknaden sedan hösten 2003, och trots detta så lagerhålls inte gummimattan för bagageutrymmet hos Reimes i Örebro, utan det är beställningsvara. Jag undrar verkligen när Renault skruvar upp produktionstakten på gummimattorna, för Renault förlorar kunder till Volvo och Saab om inte produktionstakten av gummimattorna ökar snarast!

(till saken hör att Renault Mégane tillhör de 10 mest sålda bilarna i Sverige, trots denna populuaritet, det säljs flera tusen om året, så lagerhålls inte ett flertal av tillbehören!!)

Jag får hem en snygg broschyr med tillbehör till min Renault, och så går jag till den lokala Renault butiken, som alltså är samma som Volvo butiken, och någonstans längst in i ett hörn finns ett fåtal Renault prylar... Minst 90% av det som finns i broschyren från Renaultbutiken är beställningsvara och lagerhålls ej ute hos handlarna.

När jag ska köpa tillbehör till min Mac, så är också väldigt mycket beställningsvara. Mycket köper man via Apple Store i Holland, som har flera veckors leveranstid.

Så att prylar till Pentax ej brukar lagerhållas är inget som jag ens orkar lyfta ett ögonbryn över. Jag är van... :)

Pentax DA 50-200 f/4-5.6 finns i lager hos Cyberphoto. Samsung versionen är slut hos den svenska generalagenten Focus Trading eftersom kunderna har valt att ställa sig på kö på den istället för att köpa Pentax. Objektivet är i full produktion, men Focus Trading beställde för få exemplar för de trodde inte det skulle säljas så många... Experts ordinariepris på objektivet är 1 995 kr, vilket är någon hundralapp under vad Pentax tar för sitt 50-200. 995 kr var ett specialerbjudande, som visade sig vara mer populärt än vad både Expert och Focus hade kunnat ana.

Det tar två månader för objektiv att levereras från fabriken i Asien till Sverige efter att en beställning har erlagts. Om objektivet finns i lager i Sverige, tar det 3-4 dagar att få objektivet. Om det finns i lager i Europa så tar det max 10 dagar.

Och det är ungefär den tid det kan ta att få en gummimatta från centrallagret i Frankrike till min Renault...

Hälsar
R
 
Chewbacca skrev:
Undrar om pentax har funderat på att genom att inte ha nya objektiv tillængliga så tappar de ju mark mot Canon o Nikon och æven Sony.

Cyberphoto listar 45 objektiv till Nikon, av dessa så finns 15 i lager. Det gör att 30 objektiv är beställningsvara med okänd leveranstid. Till Sony finns det 17 objektiv på Cyberphoto, av dessa finns 4 stycken i lager. För Olympus har de 19 objektiv, varav 1 (ett) finns i lager.

För Pentax listas 26 objektiv, varav 3 finns i lager.

Den tillverkaren där Cyberphoto har störst lagerhållning, det är Canon. Men Canon har också största omsättningen, det säljs flest hus och därmed också flest objektiv. På grund av detta så kan Cyberphoto lagerhålla objektiv för Canon, för de har köpare till dem. Objektiven stannar ej länge i lager, det är hög omsättning.

Pentax är fortfarande ett företag med låg marknadsandel i Sverige. På 90-talet lagerhölls många objektiv av Pentax Sverige, många handlare tog in objektiv för de trodde att Z-1p skulle bli en succé (den fick många goda vitsord av tidningar etc). Dock, kameran floppade och objektiven floppade. Pentax och handlarna stod länge med stora osålda lager av objektiv som ingen köpte, detta gjorde att både Pentax och handlarna förlorade massvis med pengar. I mitten av 90-talet var situationen så allvarlig att Pentax funderade på att sluta göra objektiv och systemkameror, för de förlorade för mycket pengar. Företaget räddades av att MZ-serien blev en succé. Som det brända företag Pentax är, så har de gjort om sin logistik till att nu tillverkar de objektiv efter beställning. Distributörerna lägger en order och Pentax möter ordern. Pentax klarar inte ekonomiskt att tillverka objektiv som det ej finns order lagda för, det förfaringssättet höll på att orsaka att Pentax gick i konkurs en gång i tiden. Därför tillverkar Pentax bara objektiv som redan är sålda till distributörer.

Det är upp till varje lands distributör att göra en beräkning av hur många objektiv som marknaden kan svälja. Hitills har de räknat lågt, vilket gjort att de har köpt för få objektiv av Pentax och därmed har det funnits för få i lager.

En faktor är handlarna, komn gärna med ett konkret förslag på hur Pentax ska tvinga sina återförsäljare att köpa fler objektiv så att distributörerna kan köpa fler objektiv av Pentax!

Hur ska Pentax få exempelvis Cyberphoto att köpa in fler Pentax objektiv till sitt lager, så att Cyberphoto ökar sin lagerhållning?

Idag väljer många återförsäljare att låta Pentax stå för risken, dvs att Pentax har ett lokalt lager som återförsäljarna beställer från när deras kunder beställer. Vad ska Pentax rent konkret göra för att få återförsäljarna på andra tankar?

Hur mycket Pentax än skruvar upp produktionstakten på sina objektiv, så ändrar inte det automatiskt återförsäljarnas policy ifråga om lagerhållning. Återförsäljarna köper ju inte fler objektiv av Pentax bara för att Pentax tillverkar fler objektiv.

Hälsar
R
 
... och i slutändan är det kunden som får lida för det.

Tycker att det borde gå att ha ett litet lager i varje världsdel som en buffer. Är ju som sagt att får distributörer att våga ha lite större lager. Dom måste ju ändå veta ungefär hur mycket som säljs och sen ha en buffer som täcker eb viss tid. Då borde det ju minimera de gånger dom behöver beställa direkt från asien.

Att lite finare och dyrare optik inte hålls i lager är ju mer begripligt men att även de vanligaste knappt ej lagerhålls är uselt.

Att leveranstiden från optik från asien ska vara 2 månader är alldeles för lång tid i mitt tycke då det är en beställningsvara. Är inte efterfrågan stort så borde det ta högst en månad. Fast troligen tar det inte så lång tid att göra optiken utan det skickas väl med båt.

I mitt fall känns det nu efter 7 veckor från att jag beställde mitt sigma 70-200 2.8 APO bla bla att dom skickat det med roddbåt. Ska man utläsa av tidigare inlägg lär jag få vänta några veckor till. Allt detta för att dom numera är livrädda att ha ett minimalt lager.
 
Sigma är ett helt annat företag än Pentax med annan policy - de brukar fördela sin produktionskapacitet till att i första hand bygga för Canon och Nikon och när det löper på fint så finns utrymme att även tillverka för Sony, Pentax och Olympus. När Sigma släpper ett objektiv, så släpper de det först för Canon och Nikon. Det brukar ta runt 4 - 6 månader för dem att släppa objektivet i andra fattningar än Canon och Nikon. Sedan så fördelas det olika på olika marknader, just nu går den amerikanska marknaden väldigt bra för Sigma vilket gör att andra marknader har låg prioritet. När den amerikanska marknaden är mättad, så har Sigma kapacitet över till att leverera till andra marknader.

Pentax har ett lager i Europa och även ett mindre lager i Sverige. Det brukar ta 3 - 10 dagar att få en vara. När Cyberphoto och andra handlare skriver "Beställningsvara" eller "Ej i lager", så avspeglar de den enskilde återförsäljarens lagersituation - det är alltså inte alls kopplat till distributörens lager.

Att det tar två månader för Pentax till Sverige beror på att Pentax ej gör enskilda leveranser. De samlar alltså ihop beställningar och lägger alla dessa beställningar i flera stora containers som sedan går på en båt som anlöper flera hamnar på vägen till Europa. Pentax har inte de ekonomiska resurser som krävs för att hyra en egen båt, utan de anlitar en transportör som även leverar åt andra företag och som levererar till många olika platser i världen. Det är ej ekonomiskt försvarsbart att låta ett stort containerfartyg gå mellan endast två hamnar för bara några objektivs skull.

När båten väl har anlänt till Europa så åker produkterna in i Pentax centrallager i Tyskland och distribueras sedan vidare till distributörerna i de enskilda europeiska länderna.

Observera nu att Pentax ej distribuerar åt andra än Pentax. Sigma sköter sin distribution och Samsung sin. Ja, trots att Pentax tillverkar åt Samsung så är det Samsung som sköter distributionen av de produkter som heter Samsung. Pentax levererar till Samsung, som sedan levererar vidare. De delar ej distributions och servicenät, vilket kan verka något konstigt eftersom de delar samma systemkamerasystem. Möjligen kan detta komma att ändras i framtiden.

Pentax har ett lager av konsumentzoomar, det är inget problem med att få tag på 18-55 och 50-200 exempelvis. De finns i lager i Sverige. Men, Pentax Sverige får ej nya leveranser varje vecka och det är alltid svårt att bedöma en marknad. Tidigare räknade Pentax för högt och hade därmed så stora lager att de höll på att gå i konkurs, nu räknar Pentax lägre och väljer att växa i takt med att efterfrågan växer, istället för att satsa stort från början och sen finns det inga kunder.

Nästa leverans till Pentax lager i Sverige kommer i slutet av april, därför att det kommer in en båt till hamnen i Holland snart, som har med sig objektiv, tillbehör och kameror för distribution till hela Europa.

Nästa båt efter denna tror jag anländer slutet av mars - början på juni, sedan kommer nästa båt efter sommaren.

Hälsar
R
 
Ångestskapande det här med objektivbristen. Efter månaders letande dyker det upp en Sigma 70-200 f/2.8 APO EX DG på E-bay samtidigt som en Tokina AT-X af pro 80-200 2,8 på blocket. Skraj för att antireflexen är för kass på Tokinan så siktade jag in mig på Sigman. Å fy sjutton vad dyr den blev! Med frakten kommer den nästan att ligga på samma pris som ny här i sverige. Men nu är den inropad iallafall, med ågren ingående i priset.

För de som inte är lika fega angående Tokina så finns den här: http://www.blocket.se/vi/11371365.htm?ca=5_s
 
Logistik eller prioritering?

Är det så att pentax med fleras logistik fallerar totalt, eller är det så att vi i sverige får finna oss i att vi är en liten marknad som kommer i andra hand?. För det känns som skit snack att de inte kan anpassa tillverkningen till efterfrågan efter flera månader, Hur kommer det sig att i andra brancher går det fin fint, ta t.ex. H&M som har ledtider på 3 veckor, dvs från att deras kläder är designade tills de går att hitta i deras affärer.

Ja jag vet att de håller på med "low tech" produkter men de skall ju ändå frakta dem från asien där de produceras. t ex. svergie. Jag tror bara att det handlar om att Pentax mfl inte har tillräckligt effektiva organisationer än så länge, vilket är synd eftersom det drabbar oss konsumenter i slutändan. Förhoppningsvis förbättrar dem sig, för i dagens globaliserade värld kan man inte överleva om man inte lyckas leverera produkter i tid. eller vad säger ni?
 
Jag håller med. Kan man inte leverera får amn inga kunder, punkt slut. spelar ingen roll om det ær værldens bæsta produkt. kan man inte køpa den så...

Jag kan ta att vænta i en månad men mer ær dåligt. Tycker det borde vara prisavdrag efter en viss tid.

Sætt upp ett fetlager i varje værldsdel. problem soleved. Alla bestællningar går sedan dit vilket borde resultera i att de kan skeppa oftare eller mer åt gången och ha ett litet øverskott till lågt pris.

Jag måste medge att jag trodde att pentax var ett ganska stort føretag...
 
Vädertätade objektiv

Nu har äntligen Pentax efterlängtade vädertätade objektiv dykt upp ;) Någon som hunnit testa dem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.