Advertisement

Annons

Nån som vet nån Grov kornig film?

Produkter
(logga in för att koppla)

ghost102

Aktiv medlem
Hej!

Jag plåtar mest med Tri-X när jag fotar med film, nån som har nåt förslag på en riktigt grovkorning film eller nån shysst teknik att få fram grovft korn.
 
Om du överframkallar filmen (pressar) kan du få den i princip hur kornig som helst iofs ökar då också kontrasten. I annat fall kan du ju göra en delsförstorning av negativet. men det känner du ju redan till.

Sitter med "mörkrumsteknik för fotografer" och när dom testade filmer så var tydligen fortepan 400 och orwo np27 ovanligt grovkorniga. Vet inte om dessa filmer finns fortfarande dock.

Är det någon särskild kännsla du jagar eller vill du bara ha grovt korn i största allmänhet?
 
Senast ändrad:
ghost102 skrev:
Hej!

Jag plåtar mest med Tri-X när jag fotar med film, nån som har nåt förslag på en riktigt grovkorning film eller nån shysst teknik att få fram grovft korn.

Köp nån bllig film från östblocket eller kina - nån 400 asa.
-En riktig skitfilm alltså, sen pressar du den till 1600 eller 3200, då får du korn så det räcker...
 
Ärligt talat

Jag har läst ditt inlägg och tror att filmen du söker är Ilford HP5, som du agiterar 15 sek per minut istället för 10 sek.
 
Re: Ärligt talat

"Skåningen" skrev:
Jag har läst ditt inlägg och tror att filmen du söker är Ilford HP5, som du agiterar 15 sek per minut istället för 10 sek.

HP5 har väl iofs lite grövre korn än trix, men bara marginellt.
 
Man kan ju framkalla 400ASA film i Rodinal för riktigt grovt korn eller Acutol för lite mindre grovt.
Kornmässigt märker jag dock ingen större skillnad mellan tri-x och hp5+.
 
Kraftig agitering,, pressa filmen,, välj rätt material..

Ett val..
T-max 400,
Rodinal,
Pressa två steg,
Agitera (nästan skaka burken,,;),
(tänk på att framkallningstiden bli lite kortare. om du är jättenoga!)

MVH Niclas,

PS, Ilford,s HP5 är bland de bästa filmer jag vet när det kommer till att pressa, 1600 inget problem. Pressad Efke 100 KAn ge grovt korn med Rodinal, jag gillar dock ej tonerna så värst!
 
Tack för alla svar blir till att testa, effekten jag vill åt är ala Daido Moriyma stuket på bilderna.

tjing tjong
 
Verkar vara TriX som har använts, kanske vid 1600 ASA.

Ett sätt som kan spä på kornet är ett extremt surt stoppbad.
 
Spännande bilder måste jag säga! Tack för tipset/namnet.

MVH Niclas,


PS,(OT)
Jag skulle vilja se digitala bilder med samma tryck/struktur/=uttryck... ngn som har tips kanske?
 
Jag använde TMax 3200 för den höga känslighetens skull, framkallad i Rodinal. Människorna på de bilderna ser ut att ha någon skum hudsjukdom. Inte så lyckat kanske. Tri-X är kornig men har åtm snyggt korn. Barry Thorntons "Edge of Darkness" föreslår följande: Tmax 3200 exponerad efter 800 och därefter underframkallad (Rodinal 1+25 i 6 min). Ger ett tätt negativ som kräver hårt papper. Jag har dock inte hunnit prova denna variant själv.
 
Kodachrome 200 kallas 'Tri-X i färg' därför att den är en mycket kornig film och ger gammaldags färger. I fall du är interesserad av grovkornig färgfilm...


ghost102 skrev:
Hej!

Jag plåtar mest med Tri-X när jag fotar med film, nån som har nåt förslag på en riktigt grovkorning film eller nån shysst teknik att få fram grovft korn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.