Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som kan hjälpa mig och välja

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasP

Aktiv medlem
Nån som kan hjälpa mig med det här.

X-PRO 1 + Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R 8000kr

Fujifilm X-E2 + Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R 10 000 kr

Vilket paket skulle ni välja och varför ?

Jag har en x-e1och gillar den, men vill gärna byta till x-pro1 för den optiska sökaren. Men jag har ingen störe koll på hur mycket bättre x-e2 är.

Kollar man tester så kommer jag fram till det här.

I EX2

X-Trans CMOS II i
Lens Modulation Optimizer | YES
Face Dection
Video
Built-In Wi-Fi Functionality
100G lättare.

Vet ej om jag missat nåt mer

Se en senare prossesor och wifi såg ut att vara det (för mig) tyngsta argumenten för en xe2. Har du provat sökaren på xe1 eller xe2? Alla gillar inte electronisk sökare. X-pro 1 är större och kan ses som klumpig i gemförelse.

Nån som kan hjälpa mig med det här.

X-PRO 1 + Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R 8000kr

Fujifilm X-E2 + Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R 10 000 kr

Vilket paket skulle ni välja och varför ?

Det finns väl också ett paket med X-PRO1 plus 18/2 och 35/1,4? Åtminstone fanns det när jag köpte min före Jul.
Jag tittade också på X-E2 innan jag bestämde mig. Det var tillgången till den optiska sökaren som fällde avgörandet. Beslutet har senare visat sig vara det rätta för mig. Med både 18/2 och 35/1,4 använder jag oftast den optiska sökaren. Jag har också skaffat en 60/2,4 makro och där använder jag EVF sökaren eftersom ramen för den brännvidden blir väldigt liten i den optiska sökaren.
Jag kör också 2 Leica R-objektiv med adapter. 21/4 och 90/2.0. För 90/2.0 är man också tvungen att använda EVF. Det fungerar också men jag föredrar definitivt den optiska sökaren.

Med alla de firmware uppdateringar Fuji släppt för både kameran och objektiven är de flesta av de nackdelar som skrevs om när kameran var ny nu borta.
Vad gäller bildkvalitet är båda kamerorna nästan identiska.
Så kolla noga om du tror dig kunna leva med enbart en EVF.
Här en bild från X-PRO1
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3084723.htm

Det finns väl också ett paket med X-PRO1 plus 18/2 och 35/1,4? Åtminstone fanns det när jag köpte min före Jul.
Jag tittade också på X-E2 innan jag bestämde mig. Det var tillgången till den optiska sökaren som fällde avgörandet. Beslutet har senare visat sig vara det rätta för mig. Med både 18/2 och 35/1,4 använder jag oftast den optiska sökaren. Jag har också skaffat en 60/2,4 makro och där använder jag EVF sökaren eftersom ramen för den brännvidden blir väldigt liten i den optiska sökaren.
Jag kör också 2 Leica R-objektiv med adapter. 21/4 och 90/2.0. För 90/2.0 är man också tvungen att använda EVF. Det fungerar också men jag föredrar definitivt den optiska sökaren.

Med alla de firmware uppdateringar Fuji släppt för både kameran och objektiven är de flesta av de nackdelar som skrevs om när kameran var ny nu borta.
Vad gäller bildkvalitet är båda kamerorna nästan identiska.
Så kolla noga om du tror dig kunna leva med enbart en EVF.
Här en bild från X-PRO1
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3084723.htm

mm. Så du är helt nöjd med den ? Lutar nog mer åt X-pro1 nu . Trött på och släppa runt på stor FX kit. =) kanske är mer prisvärt och leta efter sånt kit. Vacker bild. Vilket objektiv använde du där?

mm. Så du är helt nöjd med den ? Lutar nog mer åt X-pro1 nu . Trött på och släppa runt på stor FX kit. =) kanske är mer prisvärt och leta efter sånt kit. Vacker bild. Vilket objektiv använde du där?

Den bilden är tagen med 18/2.0 och bländare 5,6.
Med 18/2.0 och 35/1,4 har man små nätta objektiv som passar kamerans optiska sökare perfekt.
Har man mer vidvinkel än 18 eller kort tele som 60 mm så får man nästan ta till EVF istället
Så jag gillar skarpt att kameran har både OVF och EVF.
Är man van vid spegelreflexkameror så är det svårt att inte tycka att EVF känns artificiellt och second best.

Den bilden är tagen med 18/2.0 och bländare 5,6.
Med 18/2.0 och 35/1,4 har man små nätta objektiv som passar kamerans optiska sökare perfekt.
Har man mer vidvinkel än 18 eller kort tele som 60 mm så får man nästan ta till EVF istället
Så jag gillar skarpt att kameran har både OVF och EVF.
Är man van vid spegelreflexkameror så är det svårt att inte tycka att EVF känns artificiellt och second best.

Mm, Fan va Fuji satsar på sina paket och har vettiga rabatter. Köpte man det där kitet kostade det 13990 kr.

Medan andra här på fotosidan säljer beg Xpro 1 + 35 för 8-9k .

Jag tror att X-PRO1 kostade runt 20 000 kr när den kom. Inklusive 35/1,4.
Jag läste någonstans att Fuji bara sålt runt 800 000 kameror på ett år och gör förlust.
Därför måste de få upp volymerna. Så de den här typen av erbjudanden.
Scandinavian Photo tar väl fortfarande nästan 12 000 kronor om man bara köper huset och 13 990 om man köper kameran med 2 objektiv.
Jag tycker Fuji gör mycket rätt för tillfället och har en ovanlig hållning genom att ständigt släppa förbättrad firmware till sina kameror. Nikon och Canon se och lär!
De kompaktkameror de en gång var stora på tjänar de inga pengar på längre.
Så det gäller för dem att växa på mer avancerade kameror.
Tycker de lite påminner om DKW som plötsligt bytte namn och släppte modeller som Audi 100.
Kameravärlden behöver nytänkande och jag tycker Fuji står för mycket av det bästa i den riktningen.
Sony tänker också nytt men ibland spottar de ur sig modeller som man verkligen måste undra hur sjutton de tänkte.

Jag tror att X-PRO1 kostade runt 20 000 kr när den kom. Inklusive 35/1,4.
Jag läste någonstans att Fuji bara sålt runt 800 000 kameror på ett år och gör förlust.
Därför måste de få upp volymerna. Så de den här typen av erbjudanden.
Scandinavian Photo tar väl fortfarande nästan 12 000 kronor om man bara köper huset och 13 990 om man köper kameran med 2 objektiv.
Jag tycker Fuji gör mycket rätt för tillfället och har en ovanlig hållning genom att ständigt släppa förbättrad firmware till sina kameror. Nikon och Canon se och lär!
De kompaktkameror de en gång var stora på tjänar de inga pengar på längre.
Så det gäller för dem att växa på mer avancerade kameror.
Tycker de lite påminner om DKW som plötsligt bytte namn och släppte modeller som Audi 100.
Kameravärlden behöver nytänkande och jag tycker Fuji står för mycket av det bästa i den riktningen.
Sony tänker också nytt men ibland spottar de ur sig modeller som man verkligen måste undra hur sjutton de tänkte.

Mm, Aha, Då vi dra vårt strå till stacken och börja köpa fuji. Vart riktigt sugen på Xpro-1 kit nu. Blir nog beställa hem det imorgon så man har det innan helgen. =) . Tackar för tipset. Har du nån smidig väska till kameran ? Kolla vad deras originalväska kosta den gick ju på 1400 kr .

Fujifilm X-Pro1 kamerahus + Fujinon XF 18/2.0 R + Fujinon XF 35/1,4 R Kampanj! Tillfälligt specialpaket!
B+W UV 52mm MRC
Fujifilm NP-W126
Fujifilm EF-20 blixt till HS20/X100

Så ser inköpslistan ut nu. Nåt jag har missat? minneskort har jag redan hemma.

Alla har vi våra gränser för vad vi tycker är ok. För min del är största skillnaden mellan x-pro1 och x-e2 evf:en. X-e2 har en sökare som är bra nog att fota med för mig, x-pro1 har det tyvärr inte.

Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos

Xpro-1

En bra optisk sökare på XPRO-1 gjorde att jag aldrig tvekade. Att den dessutom har en hygglig EVF för makro och telefoto är helt perfekt. De är bra mycket kamera i ett ganska litet format.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar