Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några grundläggande objektiv?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Almkvist

Medlem
Hej!

Har en köpt en A-77 för knappt en månad sen och kör på kit-objektivet just nu (18-55).

Jag tycker filmning är mest intressant och gör en "liten" satsning på det. Men självklart vill jag fota mycket!

Jag är lite nyfiken på vad ni har att säga kring vilka objektiv som bör finnas i ens kamera väska om man har en A77.
Och framför allt så undrar jag om ni vet något schysst Fish Eye objektiv för en lagom slant?!
 
Hej!

Har en köpt en A-77 för knappt en månad sen och kör på kit-objektivet just nu (18-55).

Jag tycker filmning är mest intressant och gör en "liten" satsning på det. Men självklart vill jag fota mycket!

Jag är lite nyfiken på vad ni har att säga kring vilka objektiv som bör finnas i ens kamera väska om man har en A77.
Och framför allt så undrar jag om ni vet något schysst Fish Eye objektiv för en lagom slant?!

Såklart är det en kostnadsfråga och även individuelllt vad man föredrar, men det här är mina rekommendationer i alla fall.

Det "andra" kit-objektivet, Sony DT16-50/2,8SSM.
Ruskigt bra och mycket prisvärt. Även om man köpte kitet med 18-55 skulle jag rekommendera att skaffa detta istället. (18-55an kan sedan lämnas til återvinningen eller nåt)

Ett bra ljusstarkt kort tele är bra. Jag rekommenderar den nya Sigma 70-200/2,8 EX DG OS HSM
Mycket fint. Det ska vara den nya varianten med slät svart finish.

Ett makro-objektiv med lagom längd är ju också kul om man vill fotografera små saker. Rekommenderar något av Sigmas. 105/2,8HSM, 150/2,8HSM eler 70/2,8.

Själv har jag Sigma 70/2,8 macro som är überskarpt och även funkar bra som porträttobjektiv t.ex. Det är dock inte med HSM och det tycker jag passar bättre på den här kameran.
Man kommer också väldigt nära med frontlinsen, så det kan vara svåranvänt i vissa situationer. Med längre brännvidd kommaer man längre ifrån.

FishEye finns ett enda självklart val. Samyang 8mm.
Superbra på alla sätt och väldigt lite pengar. mycket roligt objektiv. AF behövs inte på ett sådant objektiv, det är i princip fixfokus, men går att justera om man vill.

En riktigt ljusstark normal prime för att få snygg oskärpa och kort skärpedjup. Sony 50/1,4 är billigt och bra. Sony 50/1,8 är ännu billigare, men inte riktigt lika ljusstarkt. Siigma 50/1,4 HSM är väldigt bra.

Vill man ha ett längre tele så har jag haft mycket bra erfarenhet av Sigma 150-500/5,0-6,3 DG OS HSM.

(En del av mina tips finns att handla här: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=183823) :)


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.