Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

upplagan

Medlem
Vet inte om jag kommit rätt...

Men jag undrar lite saker om EOS 350D. Vore bra om det fanns t.ex. nån sida som förklarar lite saker. några funderingar nedan.

1. Exponeringskompensation -2ev till +2ev förstår jag med sen kan man i "Egen programmering" välja "inställbara exponeringssteg" 1/2 eller 1/3, vad är det?

2. Sen undrar jag också vad E-TTL II där man kan välja mellan Genomsnitt och Evaluerande är?

3. Samt synk med 1:a eller 2:a ridån?

Finns det nån bra sida på nätet som svarar på sånna här frågor eller kan nån kanske ge mig några svar här?

MVH
Christian
 
upplagan skrev:
Vet inte om jag kommit rätt...

Men jag undrar lite saker om EOS 350D. Vore bra om det fanns t.ex. nån sida som förklarar lite saker. några funderingar nedan.

1. Exponeringskompensation -2ev till +2ev förstår jag med sen kan man i "Egen programmering" välja "inställbara exponeringssteg" 1/2 eller 1/3, vad är det?

2. Sen undrar jag också vad E-TTL II där man kan välja mellan Genomsnitt och Evaluerande är?

3. Samt synk med 1:a eller 2:a ridån?

Finns det nån bra sida på nätet som svarar på sånna här frågor eller kan nån kanske ge mig några svar här?

MVH
Christian
1. du kan välja i halva steg minder precis inställning.
2. Genomsnitt är mitten av bilden och utat som ljuste mäts i och evaluerande mäts delar av hela bilden.
3. Googla
 
citat från en artikel här
"
"Synk på andra ridån"
Normalt utlöses blixten i början av exponeringen. Fotograferar man då rörliga föremål med blixt och lång slutartid kan resultatet se onaturligt ut. Blixten fryser rörelsen som sedan fortsätter frammåt.
För att få ett mer naturligt utseende skall man (om det går) ställa in kamera och blixt så att blixten utlöses i slutet av exponeringen. Det kallas normalt "synk på andra ridån" och syftar på av blixten är synkroniserad med ridåslutarens andra ridå (den som avlsutar exponerignen)." slut citat
 
Evaluerande mätning är alltså ett system, där man delar upp sökarbilden i ett antal zoner. Antalet skiljer mellan olika kameror, men på din är det 35.
Ljusnivån i varje zon registreras, och jämförs sedan med tusentals andra motiv, som finns lagrade i kamerans databas, tillsammans med rätt exponering för dessa. Kameran väljer något som liknar det du fotograferar så mycket som möjligt och exponerar därefter.
Centrumvägd är ett genomsnitt över hela bilden, men betoning på centrum och den nedre delen av bilden (för att minska inverkan av ev. himmel).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.