Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något sätt att använda slav tillsammans med Sigma EF-500 ST?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikmansson

Medlem
Hej!

Jag har en liten fundering...

Det är så att jag har en Sigma EF-500 ST blixt, men jag skulle vilja ha en till blixt som kan utlösas m.h.a. sigman. Finns det?

Tack på förhand för era svar!

Mvh
Erik M

En sigma till kanske? Står säkert i din manual. Men ST-modellen kan nog inte styra andra har jag för mig. Då får du köpa Super-modellen.

Så du tror att jag kan utlösa min nuvarande blixt med supermodellen?

Får försöka hitta mer info... om ingen vet säkert...

Tack!

erikmansson skrev:
Så du tror att jag kan utlösa min nuvarande blixt med supermodellen?

Får försöka hitta mer info... om ingen vet säkert...

Tack!

Ja.. om inte jag minns helt fel så kan du utlösa din nuvarande modell med Super... Kolla i manualen.

/Johan

det beror lite på hur du menar, din nuvarande blixt kan bara utlösa en slavsensor, inte skicka någon typ av info till blixten. du kan alltså använda din nuvarande blit för att utlösa vilken slavsensor som helst som du kopplar till eller som redan sitter i en annan blixt. men du kan inte få någon trådlös ttl-blixt med den blixt du har. alternativen du har är att antingen köpa en annan blixt med antingen inbygd slavsensor eller att köpa en slavsensor och sätt apå den blixten. det andra alternativet är att köpa en speciell slavblixt med ett fast ledtal.

hoppas det blev lite tydligare.=)

Den modell du har kan inte användas som slav och kan inte heller styra en slavblixt.
Då du kör Canon i TTL läge skickas en förblixt (mätblixt) omedelbart innan den riktiga blixten slår. Förblixten kommer att lösa ut en optisk slav för tidigt så att blixten inte kommer under exponeringen.
Det finns krångliga sätt att delvis komma runt det problemet, ett är att använda FEL knappen som den heter på Canon för att lösa ut förblixten och sedan vänta till slaven laddat om innan man tar bilden. Osmidigt och långsamt men det går.
Ett annat sätt är att ställa slavblixten på halv styrka eller mindre så en laddning räcker till både förblixt och riktig blixt, men det ställer till det för TTL mätningen i din kamera då den "tror" att allt ljuset kom från din ST. Då behöver du skaffa en blixt som kan agera slavblixt som tex Sigmas DG Super modell.
Slå det ur hågen tycker jag, det blir inte bra med dessa workarounds för att försöka få blixten att göra något den inte är ämnad för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar