Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något rör sig i Pentax k10d

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har jag lurat på själv, och det låter som den enda rimliga förklaringen. Även om man då tycker att tyngden skulle vara mjukt upphängd.

Fick dock svar från en pentax servicetekniker att det skulle vara just bildsensorn med upphängning som kanade runt, det känns dock inte troligt just med tanke på att klumpen kanar runt även med antiskak påslaget och "låst".

Roland Mabo skrev:
Det är sensorn för skaksystemet som låter. Alltså inte bildsensorn, utan sensorn som känner av själva skaket. Det är inte orienteringssensorn, för K100D saknar den och K100D låter också.

Hälsar
R
Ja, K100 saknar den funktionen, men man vet aldrig med modern elektronik, kretsen kan finnas där ändå.

Optimering

Jo det kan det, men det är en sensor inte en krets i bakterieformat. Men numera brukar produkter vara minimalt optimerade. för ett par år sen köpte jag ett 5 eller 10-pack tidskriftsammlare på ikea, medlevererat var ett A4 med instruktion. Det var ju slöseri så nästa gång fanns bruksen tryckt på undersidan - billigare med tryck än en medföljande A4 instruktion.

Frågan ær ju då hur det påverkar livslængden på kamerans fotokapacitet rørande SR?

Det borde ju vara bættre ju mindre den skakar. Att den inet går in i låst læge med strømmen av ær nog en omedveten miss. Sådant kan nog gå att fixa (vid konstruktionen alltså, inte ge sig på det sjælv :))

Chewbacca skrev:
Att den inet går in i låst læge med strømmen av ær nog en omedveten miss.
Det är knappast en omedveten miss! På stora företags utvecklingsavdelningar brukar det ofta finnas många utomordentligt skarpa hjärnor och innan något går i produktion är det många som granskar och har synpunkter.

Det är möjligt att det vore bättre om det inte skramlar men det är garanterat ett medvetet val man gjort. Antingen går det inte att låsa fast saken eller så kostar det för mycket och man har gjort bedömningen att det inte gör något att den rör sig.

Att det finns skarpa hjärnor på Pentax, och din insinuation om att det är ett medvetet, genomtänkt beslut, är ett mycket provocerande påstående för vissa av detta forums medlemmar... *ler*

Hälsar
R

I mitt fall är det inte batteriet, det var dock min första tanke när jag vände och vred på kameran för första gången och direkt hörde/kände att något var löst. Kikade då genast i batterifacket och nej, det var tomt, batteriet var ännu inte isatt.

Det måste vara SR:en, eller något som har med slutaren att göra. Jag tycker nämligen att det ibland liksom dunsar till lite när man precis tagit en bild, och det är samma ljud som när man skakar kameran.
Det uppstår bara ibland, som sagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar