Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något fel på min Tamron 17-50/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte hur mkt bättre andra objektiv i den klassen är,men det finns ju andra butiker som skickar samma dag. Ex cyberphoto. Sigma 17-50/2.8 OS är fint billigt alternativ också. Sen finns det ju klart den klart dyrare och bättre Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art.

/Stefan

Är ju inte skapt av pengar så jag kan inte byta ut mig till något dyrare.
De hade Sigma 17-50/2.8 OS förut, men vet inte vad som hände med den. Får nog ringa efter och kolla, då det var iaf i samma värde och kanske ev bättre än nuvarande. Men om de inte kan få hem Sigman så blir det Kameraservice och se därefter.

Jag vet alltså inte hur koma och bra de är på stjärnfoto. Det är något som sällan testas på objektiv. Väldigt snäv grupp och speciella önskemål av egenskaper.

Attans!

Aja, får hoppas på att Kameraservice-killarna kan fixa problemet. Annars får Tamron stå för kostnaderna till VC-modellen!

Jag tror inte att det där är något som kan åtgärdas för ditt objektiv dessvärre. Objektivet är optimerat för "normal" användning på tämligen korta avstånd, och då kan man få såna där effekter vid t.ex. astrofoto.

Det är få objektiv som klarar att återge den där typen av motiv på bra sätt, men det gamla NOCT Nikkor 55/1,2 var gjort för det, och den nya 58/1,4 lär vara ännu bättre, men då handlar det förstås om helt andra pengar än din zoom betingar tyvärr.

Tror också du får svårt att få Tamron att stå för eventuella kostnader (och jag tror inte att VC-varianten är så mycket bättre för just såna bilder), men det skadar ju inte att försöka :)

Har också ett Tamron 17-55 f2.8. Det jag gör för att få oändlighetsfokus är helt enkelt att använda AF på något ljus långt borta. Fungerar nästan alltid. Nästan alla bilder på min Flickr är tagna med det objektivet. Har en del bilder på stjärnor där, jämför med dem.

http://www.flickr.com/photos/100238314@N08/

Har också ett Tamron 17-55 f2.8. Det jag gör för att få oändlighetsfokus är helt enkelt att använda AF på något ljus långt borta. Fungerar nästan alltid. Nästan alla bilder på min Flickr är tagna med det objektivet. Har en del bilder på stjärnor där, jämför med dem.

Svårt att kolla pga små bilder. Detta fenomen är svårt att se ifall bilden är nedskalad och uppstår som värst vid full bländaröppning. Snygga bilder annars :)

/Stefan

Är det samma modell (A16) som jag har? För det finns två varianter, ena med och andra utan VC (bildstabilisator). Vet inte hur Prisjakt har fått till ytterligare en variant, men men...

Finns det nåt som kan ersätta objektivet då, eftersom jag skulle vilja ha ett med f/2,8 bländare som jag tar med mig till USA då jag vill försöka fotografera staden på nätterna?!?

Vette fan hur jag ska lösa det här annars... 39 dagar kvar tills jag åker och på så kort tid lär jag aldrig skrapa ihop till ett nytt objektiv annanstans ifrån.

Är det samma modell (A16) som jag har? För det finns två varianter, ena med och andra utan VC (bildstabilisator). Vet inte hur Prisjakt har fått till ytterligare en variant, men men...

Finns det nåt som kan ersätta objektivet då, eftersom jag skulle vilja ha ett med f/2,8 bländare som jag tar med mig till USA då jag vill försöka fotografera staden på nätterna?!?

Vette fan hur jag ska lösa det här annars... 39 dagar kvar tills jag åker och på så kort tid lär jag aldrig skrapa ihop till ett nytt objektiv annanstans ifrån.

Mitt är det gamla utan VC, dvs första modellen. Är väldigt nöjd med det. Har aldrig strulat, tror de problemet du har är pga. du inte fått fokusen helt rätt. Sikta med AF på ljus långt borta, fungerar alltid för mig.

Visst är det suddigt alltid, tex Betelgeuse ser ut som en luddig svamp ;-)
Medans Alnitak, Alnilam och Mintaka i mitten är något skarpare. 5 sekunder skall inte vara något problem med 50mm objektiv, blir inga "star trails" på så kort tid. Det kan vara mycket svårt att få till skärpa vis astrofoto då fokus måste sättas manuellt nära oändligt och att hitta rätt är inte alltid lätt.

Några "bubblor" kan jag inte se på bilden på flickr, tvärt om så tycker jag att den är så skarp man kan begära under normala förhållanden. Jag har t.ex. Inga problem att känna igen Saturnus uppe i överkanten. Möjligen skulle diffraktionen kunna ställa till det lite om du har bländare f/11-16, prova bländare f/8 och kortare slutartid i stället. Och, som sagts, stäng av bildstabilisering om du har kameran på stativ.

Var ser du Saturnus på denna bilden?? Hittar ingen Saturnus...

Mitt är det gamla utan VC, dvs första modellen. Är väldigt nöjd med det. Har aldrig strulat, tror de problemet du har är pga. du inte fått fokusen helt rätt. Sikta med AF på ljus långt borta, fungerar alltid för mig.

Jag får ta och prova det du säger, men fungerar det inte så måste jag få objektivet utbytt. :/

Visst är det suddigt alltid, tex Betelgeuse ser ut som en luddig svamp ;-)
Medans Alnitak, Alnilam och Mintaka i mitten är något skarpare. 5 sekunder skall inte vara något problem med 50mm objektiv, blir inga "star trails" på så kort tid. Det kan vara mycket svårt att få till skärpa vis astrofoto då fokus måste sättas manuellt nära oändligt och att hitta rätt är inte alltid lätt.

Det du precis skrev är rena rama rappakaljan för mig. Förstod ingenting om vad Alnitak, Alnilam och Mintaka är för några stjärnor eller hoper eller dylikt. ;)
Det är inte det som jag är rädd för utan att när jag kommer köra på 20 sekunder för då kommer "star trails" synligt fram. Hoppas jag hinner testa objektivet ordentligt innan mellandagarna dyker upp så jag vet vad jag ska göra. Skicka eller ej, det är frågan.

Det här med astrofoto skiljer sig en del från "vanlig" fotografering. Man måste tänka på att det ställer mycket större krav på utrustningen. Tamrons 17-50 (äger ett själv) är inte något High End-objektiv. Det är snarare ett budgetalternativ som ligger några snäpp över kitobjektiven. Du kan inte vänta dig toppresultat av det vid något så krävande som astrofoto. Frågan är också vari poängen ligger i att titta på bilderna i 100%. Hade du tänkt skriva ut bilderna två meter breda, eller?

Och ha inte för stor tillit till automatiken, både fokus och exponering. Vid astrofoto är det manuellt som gäller. Det finns en mycket bra regel vad gäller star trail som kallas 600-regeln. Läs mer här:

http://www.learnastronomyhq.com/articles/the-rule-of-600-in-astropho.html

En mycket bra video hittar du här:

http://fstoppers.com/a-beginners-guide-to-sky-photography

Lycka till!

Var ser du Saturnus på denna bilden?? Hittar ingen Saturnus...

Jag känner mig rätt dum nu, men när jag tittade på bilden på min surfplatta så såg jag tydligt en ljurbrun sfär med ringar i bildens överkant. Nu när jag tittar på den på laptopen så ser jag att det inte är några ringar utan just coma-flares.

Nu ser jag också "bubblorna" i mitten av bilden.

(Ja jag har bara tittat på 6000x4000 bilden)

Jag känner mig rätt dum nu, men när jag tittade på bilden på min surfplatta så såg jag tydligt en ljurbrun sfär med ringar i bildens överkant. Nu när jag tittar på den på laptopen så ser jag att det inte är några ringar utan just coma-flares.

Nu ser jag också "bubblorna" i mitten av bilden.

(Ja jag har bara tittat på 6000x4000 bilden)

aha, det var Betelgeuse som du tog för Saturnus ;-)
Den ser faktiskt lite ut som Saturnus pga av luddet ser jag nu...

Jag får ta och prova det du säger, men fungerar det inte så måste jag få objektivet utbytt. :/

Det du precis skrev är rena rama rappakaljan för mig. Förstod ingenting om vad Alnitak, Alnilam och Mintaka är för några stjärnor eller hoper eller dylikt. ;)
Det är inte det som jag är rädd för utan att när jag kommer köra på 20 sekunder för då kommer "star trails" synligt fram. Hoppas jag hinner testa objektivet ordentligt innan mellandagarna dyker upp så jag vet vad jag ska göra. Skicka eller ej, det är frågan.

Alnitak, Alnilam och Mintaka är de tre stjärnorna i Orions bälte ;-)
Tycker de ser skarpare ut än tex Betelgeuse, stjärnan som utgör skuldran uppe till vänster. Tycker man ser en tendens till rörelse i bilden - kort "star trail" kan bero på skakning (vind, spegeluppfällning etc). Använde du spegeluppfällning? Kör du med fjärrutlösare eller tidsfördröjning? Finns många andra orsaker till luddiga och oskarpa bilder vid astrofoto än just fel på objektivet. Det är som sagt en svår konst. Experimentera med olika bländare/tider och fokusinställningar samt se till att systemet är helt "dött" inga rörelser, så att den enda rörelsen du har är jordens rotation.

Mittskärpan ser något bättre ut än ut mot kanterna, vilket man kan förvänta sig om man fotar på full öppning med denna optiken, så prova att blända ner till f/5.6-8 och se om du får mer jämnare skärpa över hela bilden.

Alnitak, Alnilam och Mintaka är de tre stjärnorna i Orions bälte ;-)
Tycker de ser skarpare ut än tex Betelgeuse, stjärnan som utgör skuldran uppe till vänster. Tycker man ser en tendens till rörelse i bilden - kort "star trail" kan bero på skakning (vind, spegeluppfällning etc). Använde du spegeluppfällning? Kör du med fjärrutlösare eller tidsfördröjning? Finns många andra orsaker till luddiga och oskarpa bilder vid astrofoto än just fel på objektivet. Det är som sagt en svår konst. Experimentera med olika bländare/tider och fokusinställningar samt se till att systemet är helt "dött" inga rörelser, så att den enda rörelsen du har är jordens rotation.

Mittskärpan ser något bättre ut än ut mot kanterna, vilket man kan förvänta sig om man fotar på full öppning med denna optiken, så prova att blända ner till f/5.6-8 och se om du får mer jämnare skärpa över hela bilden.

Aha, då lär man sig mer här. Tackar! :)
Använde mig utav fjärrutlösare (trådlös fjärrkontroll) och jag stod på balkongen när jag fotograferade. Det var liten lätt vind iofs, men det borde inte påverka kameran då den väger ju ~2 kg med objektivet samt stativet stod stadigt still på golvet (tyckte jag iaf).
Nästa gång jag provar fotografera så ska jag sätta min kameraväska som vikt under stativet för att se om det står helt stilla eller ej.

Som Stefan sa tidigare, jag får nog prova igen ifall det bara var luftfuktighet ute som orsakade bubblorna. Vore synd om det verkligen vore hela serien som är defekt med "coma"-fel. Jag som längtat länge för att få tag på ett sånt objektiv samt kunna fotografera stjärnor.
Ska även prova på med min 10-24/3,5-5,6 glugg och se om jag kan ta något med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar