Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något fel på min Tamron 17-50/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ingen "defekt" utan snarare att nästan inga objektiv i konsumentklass är gjorda för att korrigera den effekten. Niknons nya 58 mm och Zeiss Otus (tror jag) är där man hamnar om man ska få sånt fullt korrigerat, och då blir det rätt dyrt.

Det finns förstås billigare objektiv som också fungerar, och då främst fasta brännvidder.

Det är ingen "defekt" utan snarare att nästan inga objektiv i konsumentklass är gjorda för att korrigera den effekten. Niknons nya 58 mm och Zeiss Otus (tror jag) är där man hamnar om man ska få sånt fullt korrigerat, och då blir det rätt dyrt.

Det finns förstås billigare objektiv som också fungerar, och då främst fasta brännvidder.

Du syftar på Samyangs 14/2.8 objektivet, när det gäller fasta?
Det är jag medveten om, dock har jag inte 3400 kr just nu för att kunna köpa ett sånt. Dessutom är 17-50mm lagom för stadsmiljön som jag ska besöka. Visserligen har jag Nikons sunkiga 18-55mm objektiv också, men den ska min sambo använda.

Hur funkar Nikon AF 20/2,8 D objektiv för FX då i förhållandet till de andra som du nämnde? Detta är inte svindyrt heller, även om det är av den lite äldre modellen.

Att jag ska få tag på ett nytt FX-kamerahus på så kort varsel samt ytterligare 5500 kr vore ett mirakel.

Bump

Blev det här bättre enligt er?

http://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/11470861234/

Tagen med min 10-24/3,5-5,6 G ED glugg.

25 sek
10 mm
f/3,5
ISO-6400

Använde ryggsäcken som vikt under stativet då det var lite vindpustar då och då, inga kraftiga som tur var utan lätta pust. Använde mig även utav LR 5.3 trial för att förstärka bilden med, då Stefan gjorde mig nyfiken på dess egenskaper tidigare...

Blev det här bättre enligt er?

http://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/11470861234/

Tagen med min 10-24/3,5-5,6 G ED glugg.

25 sek
10 mm
f/3,5
ISO-6400

Använde ryggsäcken som vikt under stativet då det var lite vindpustar då och då, inga kraftiga som tur var utan lätta pust. Använde mig även utav LR 5.3 trial för att förstärka bilden med, då Stefan gjorde mig nyfiken på dess egenskaper tidigare...

Mycket bättre. Med 10 mm brännvidd är det nästan omöjligt att missa fokus. Det går fortfarande att se lite coma runt några stjärnor ute mot hörnen, men mycket mindre än förra bilden.

Är det plejaderna till vänster?

Mycket bättre. Med 10 mm brännvidd är det nästan omöjligt att missa fokus. Det går fortfarande att se lite coma runt några stjärnor ute mot hörnen, men mycket mindre än förra bilden.

Är det plejaderna till vänster?

Ja, det är Plejaderna till vänster.

Här är en annan version av nästan samma plats/motiv:

http://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/11471250776/

Lite mjukare ton på färgerna, vilket jag tycker är perfekt dessutom. :)

Tagen med samma inställningar förutom att ISO är nedgraderad till 3200 istället än 6400.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar