Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något att ha i kameraväskan som kan ta hand om fukt?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Jag vet att det finns i vissa kartonger när man köper något - små påsar med något pulverliknande som suger åt sig fukt.
Vet någon här på sidan om det finns något liknande att köpa att ha i kameraväskan?
Jag kommer att vara ute i skogen i 5 dagar och vill ju inte att det skall komma fukt in till kamera och objektiv.

/Catarina

Hej Roland!
Har du provat risgryn?
Det låter i och för sig som ett praktiskt husmorsrecept och borde kunna funka.

/Catarina

Gå till en skoaffär, låtsas titta på skor och knyck lilla påsen som finns i alla skokartongerna. ;-)

Det är nog ingen som kommer sakna den.

/Henri

HIHI...

det är precis dom små påsarna jag tänker på, men det finns sådana jämte andra produkter också, har jag sett.
Det måste finnas att köpa någonstans!

/Catarina

Finns säkert, men jag tror att det är onödigt att köpa ifall du bara ska ha för några dagar.
Ifall du känner dig så ärlig att du inte vill ta en sån utan lov så fråga personalen.
Dom har säkert en hel hink med såna bakom disken.

/Henri

Undrade alltid varför det låg risgryn blandat med saltet i saltkaret på resturangen....tills jag klurade ut att de ´höll saltet torrt...Nä jag har inte provat....

Detta med att få fuktpåsar från skoaffären tror jag är ett slag i luften, dessa mättas ganska snabbt med fukt och är troligen redan mättade/förbrukade.
Påsarna brukar innehålla ngt som kallas silica-gel och som måste förvaras i lufttät burk innan användning annars förbrukas dessa.
Dessa påsar brukar finnas hos emballage-firmor som gör förpackningar åt elektronikutrustning och dylikt. Finns flera olika firmor bla "Emballageteknik".

Lycka till!

/PG

Kan man inte återställa silicagelpåsarna genom att grädda dem en stund på låg temp i ugnen?

/Pontus

Sågspån ska väl fungera alldeles utmärkt har jag för mig? Ta en liten plastburk, gör små hål i locket (perforera det ordentligt med en nål eller dylikt, gärna själva burken också, så mycket att fukten kan ta sig in till spånet men tillräckligt lite för att hålla kvar spånet i burken), fyll den till tre fjärdedelar med sågspån och lägg i kameraväskan.

De fuktupptagande medel som kan vara aktuella här är blågel och kiselgel (silicagel) Båda kan regenereras om man lägger dem i ugnen och värmer till 120 - 150 grader, då drivs kristallvattnet ut.

Kiselgel är svagt rosa när det är fuktigt och blir vitt när det regenereras, blågel är också det lite rosa med en dragning mot lila när det är fuktigt och blir vackert blått när det regenererats.

Så kan du samla ihop en massa sådana påsar kan du regenerera dem, jag är dock inte säker på att det är kiselgel i alla, det finns andra hygroskopiska medel.

Jag har främst stött ihop med de här produkterna som torkmedel i högspänningstranformatorer och vill minnas att jag skickade efter dem från Statoil i Stockholm på 1 kg burkar. Men det bör gå att få tag i genom tex en färghandel.

De här medlen kan damma lite, särskilt kiselgelen, blågelen är mera som pärlor, och om man har dem i påsar bör de vara dammtäta men fuktgenomsläppliga. Regenererat gel måste förvaras absolut luft- och fukttätt annars måste det regenereras (torkas alltså) inför varje gång det ska användas.

Såg i en fotoaffär för ett par år sedan en förpackning med påsar för just det här ändamålet. Tror det var hos Molanders om jag inte minns fel. Dom gick att återanvända ett par gånger.

Ett gammalt "husknep" när man ville torka stövlar invändigt var att hälla torkade ärtor (ärtsoppe-ärtor) i stövlarna. Det fungerade alldeles utmärkt, torra och sköna när morgonen väntade med nya äventyr. Fungerar säkert att ha en liten tygpåse med dylika i väskan också. Går nog med andra ärtor och bönor också :) billigt och bra!

Oj vad många svar jag fick!
Jag var bara upptagen med annat en liten stund.

Det var flera nyttiga och vettiga svar, tycker jag.
Jag skall ta och kolla med elektronikaffärerna nu när jag vet vad det heter!

Tack!

/Catarina

Silica gel kallas även för kiselgel på svenska (om du nu ska gå och fråga i en affär).

mvh

Bent

Catarina, torkmedel finns att köpa på ELFA. Finns en butik vid Krokslättsfabriker i Mölndal.

http://www.elfa.se/se/index1.html

Text från ELFA:

Torkmedelspåsar

Torkmedelspåsar används som skydd mot fuktskador vid transport och lagring. Torkmedelspåsarna är tillverkade av flieselin och är försedda med fuktindikator som visar när relativa fuktigheten är över 40 %. Påsarna kan återregenereras vid 130 °C under ca 10 timmar.

Levereras styckförpackade eller i förp om 100 st.

Dim Artikel- Pris per st
Förp mm nummer 1- 10-

1 g 20×46 80-867-38 19:10 11:50

5 g 30×75 80-867-46 35:80 20:70

30 g 130×95 80-867-53 27:90 20:40

125 g 140×80 80-867-79 46:80 35:50

Dim Artikel- Pris per förp
100 st/förp mm nummer

1 g 20×46 80-867-39 97:00

5 g 30×75 80-867-47 179:00

KVICK skrev:
Catarina, torkmedel finns att köpa på ELFA. Finns en butik vid Krokslättsfabriker i Mölndal.

Hej Göran!
Det där var ett jättebra tips!
Min man är ju kund hos ELFA!
Att jag inte tänkt på att fråga honom!
(Fast det är ju så där du vet... Jag är ute när gubben min är inne och jag är inne när gubben min går ut...)

Tack!

/Catarina

Silicagel borde finnas att få tag på vid en välsorterad elgrossist, annars så kan du alltid vända dig till närmaste elleverantör som har hand om nätet, om du frågar snällt så kan du säkert få silicagel av dem.

/ Jerker

ANNONS