Annons

Något alternativ till Photoshop i linux

Produkter
(logga in för att koppla)

sarehag

Ny medlem
Godkväll!
Har för ett tag sedan köpt en nikon D7000 och fotar febrilt :)
Nu är det så att jag bara har en "Linux" Dator så undrar om det fins några vettiga program för bildbehandling till Linux?

Gimp fins ju men skulle vilja ha något mer likvärdigt Photoshop!

Sen även något bra program för raw format

Mvh Erik

Om det är direkt motsvarighet till Photoshop vet jag inte, men du kan testa Darktable.

Vad gäller RAW-filer så kan jag bara tipsa om att du kollar vad som finns i ditt paketarkiv, det brukar finnas några olika omvandlare där.

Hej Ulf!

Tar ner Darktable nu o ska prova!

fins inte allt i pakethanteraren? Iaf det mesta =)

Mvh Erik Särehag

Corel Aftershot men den är mer lik Lightroom, Raw Therapee oxå en raw konverterare,
annars är nog Gimp det närmaste PS du kan komma när det gäller bildbehandling i Linux.

Gimp verkar vissa vara nöjda med, dock väldigt svårt om man kan Ps utantill, att lära om sig :) men Ps något äldre versioner funkar hyffsat i Wine

Ett program som jag använder mycket är digiKam. Kanske inte en Ps ersättare men den är bra på att orginasera.bilder och lättare bildredigering.

Jag använder bara GIMP, både på Linux och på Windows. Den kan göra i stort sett allt som Photoshop kan. Den stora nackdelen är att om man är van vid photoshop så hittar man ingenting i gimp (om man inte har installerat gimpshop). Även det omvända gäller har jag märkt, för jag är totalt lost när jag sätter mig framför farsans Photoshop Elements.

Öppen källkod för fotografen.
Använder själv RawTherapee och Photivo som rawkonverterare. Gimp för att storleksförändra och klona bort damm. Till Gimp kör jag G´MIC vilket är ett filterplugin.
Partha.com har en del länkar till bra plugin för Gimp.

Som sagt, har man suttit vid PS tidigare är det svårt att hitta allt. Däremot finns allt jag använde i PS även i Gimp (bortsett från att spela in macro) och bara man letar eller googlar hittar man det till slut.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto