FiCa1
Aktiv medlem
Det är för att bara för att en person inte kan tänka sig betala för en produkt, så förstår den inte hur andra kan göra det. Hur kan någon betala 120kr för en Coca-cola i St. Tropez? För en burk cola som kostar 10 spänn på ICA.
Däremot i den världen vi rör oss i så är det mycket det att många är så otroligt tekniska och nördiga. Det ska pratas tekniska detaljer i kameror och objektiv på en otrolig nivå.
Så kikar man på fotona dessa människor tar så undrar man ju. Det blir så tydligt att uppfattningen blir att kan man sjukt mycket tekniskt och har en dyr fin kamera, så tar man automatiskt bra foton.
Nu vill jag understryka tydligt att detta inte är riktat mot dig FiC1 på något sätt eller dina foton.
Detta är i alla fall uppfattningen och intrycket jag fått under åren, speciellt online då.
Jag personligen skiter fullständigt i om någon köper en Lecia för 100k. Om den personen vill ha en sådan och har råd. Så varför inte? Vem är jag att säga till hur andra ska spendera sin pengar? Men om/när dessa personer predikerar om andras dåliga kameror osv. Då är det en annan sak.
No offence taken! Bra skrivet. Idag kan vem som helst (under rätta ljusförhållanden) ta en bild med en mobiltelefon (visad på skärm eller utskriven i "normalformat) som inte ens värsta Leica-nörden kan skilja från en bild tagen med en Leica-what-ever. Grejen är att Leica M erbjuder en idag tämligen unik "fotograferingskänsla". Plus att bilderna rent tekniskt blir bra eller mycket bra.
/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Leica Monochrom (M9) + Summicron-M 35/2.0 asph