Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som testat denna telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej - det blir givetivs inte samma kvalitét om du tar bort 50% av bildpunkterna...

Testade den på fotomässan och den fungerar bra... jag har beskrivit det lite mer i en annan tråd om just den här tillsatsen. Men det viktiga är att den inte vinjetterar som t ex Olympus TCON-17. Jag har bokat ett ex hos en hökare som lovat ringa när han får in det men jag har inte hört nåt på fyra veckor så jag kanske köper ett i Bremen istället...

Prisvärd e väl tveksamt men å andra sidan 2000 spänn för ett 200-300 mm objektiv e väl inte så farligt. Med bildstabilisering om du har en A1/A2 *s*

Alternativen är Raynox som jag inte testat eller Olympus TCON som är riktigt bra men tyvärr bara fungerar i ändläget, dvs den fungerar som ett fast 340 mm objektiv... med originalet kan du zooma från 200-300 mm utan vinjettering.

Nix. Tycker den ger för lite extra mm för att jag ska vara intresserad. Köpte en Raynox 0,72x men den vinjetterar så mycket i 28mm läget att den i praktiken bara utökar omfånget med 1-2 mm. Originalet förutsätter jag fungerar utan vinjettering, men är 24 mm så mycket mer värt än 28?

Bilagor

• minivinjettering.jpg
    minivinjettering.jpg
    21.9 KB · Visningar: 253
I vissa fall ja - när 28 inte riktigt räcker till men men inte vill ha den utpräglade "vidvinkeleffekten" hos ännu kortare brännvidder. Hade en gång ett 25mm objektiv sm jag var väldigt förtjust i just av den anledningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar