Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som testat Amitech Travel Disk

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Om detta är så bra som dom skriver så är det lösningen om man vill slippa köpa på sig massor av stora och dyra minneskort om man ska ut och resa...

Är det någon som testat en liknande produkt eller den här modellen?

För mer info:
http://www.amitech.dk/
 
Tja!
Hade med mig en Amitech till San Francisco/Vancouver nyligen, och den fungerade alldeles utmärkt. Ganska snabb i överföring mellan minneskort-disk och snabb från disk-dator! Prisvärd produkt enligt mig iaf.
Rätt stabil konstruktion, bra batteritid, enkel att använda. Nästan lite för enkel... två knappar, on/off och Copy.
Simpel display som visar batteritid, typ av kort som sitter i, utrymme kvar på disken och kopieringsstatus. En nackdel är dock att man inte kan rensa kortet i disken, men det går ju att göra i datorn.
Finns säkert bättre varianter, kanske någon med skärm så att man kan kolla bilderna när man kopierat dem, men då stiger priset massor! Plus att om man har tillgång till en dator när man är ute och reser, så behöver man ingen skärm på enheten
Tja, det är mina synpunkter på maskinen...

Mvh Milan :)
 
Såg din fråga igår. Kollade Amitech:s hemsida.
Såg att Computercity hade den.
30 min senare var jag ägare till en.
Verkar föredömligt enkel. Liten laddare, men den kan också laddas via USB-kabel av datorn.
Liten och smidig, tror att den blir riktigt bra.
Att den dessutom är ganska billig (1490:) stör inte.
 
Måste bara göra ett inlägg att jag själv precis använt denna vid en fotografering och förlorat 300 bilder. Eftersom en överföring tar 10 min så kan man inte passa den när man fotar med det andra minneskortet och därför kan man bara anta att bilderna först över korrekt. Detta gjorde att jag raderade minneskortet med bilder 2 ggr efter två icke-kompletta överföringar. Katastrof! Det är riktigt opraktiskt att inte kunna se vad som finns på disken utan en dator när man fotar på fält. Skulle den funka 100% så visst, men den överförde inte alla bilderna utan la av! Det är tillräckligt med anledning för mig att hoppa över den här produkten...
 
Tack för alla svaren och synpunkterna, hur som helst så har jag nu införskaffat en Zen Vision (HD på 30 Gb) från Creative dock lite dyr men den får även ersätta min gamla mp3-spelare...

Den har den funktion som jag var ute efter dvs en inbyggd CF-läsare och det går ganska snabbt att föra över bilderna + att man kan granska dom i seplaren innan man formaterar CF-kortet.
 
Jag kan inte annat än varna för den.
Vid första riktiga testet igår, strulade den.
Den är uppenbarligen trasig och jag kommer att åka tillbaka med den idag.
Vill inte ha den lagad utan kommer att kräva tillbaka pengarna och köpa någon annan.
Vågar inte åka med den till Peking i februari då jag inte litar på den.
 
Det var ju trist att höra, efter att ha använt min nu ett tag så måste jag säga att den fungerar precis som jag förväntat mig.

Tyvärr lite seg vid indexering på överförda bilder men när det väl är gjort så går det bra.

Kan du beskriva vad som hände och hur det uppkom, kan vara bra att veta om något liknande skulle inträffa för mig.
 
Usch, Fy.
Har nu tagit mig till Göteborg (från sommarstugan) och här verkar disken fungera.
Kan ju inte reklamera en disk som jag inte kan påvisa något fel på.
Kommer att testa den igen även på min bärbara och återkomma. Tror dock inte att det är på något fel på min "sommardator".
Hoppas egentligen att den fungerar, på ett sådant sätt att jag vågar lita på den.
Återkommer.
 
Jag är otroligt sugen på en iAudio X5 med 20 GB minne. Mp3-spelare och hårddisk i ett. Kostar 1999. Rätt bra pris.

Men jag tycker fortfarande det är otäckt att använda såna där. Skulle bli så otroligt sur och ledsen ifall mina bilder försvann.
 
Ja det enda man kan göra är att toktanka (bilder) fram och tillbaks från CF-kort -> Zen & Zen -> Dator...

Testa olika storlekar överfyll din zen mm, man måste testa för att se hur apparaten reagerar...
 
Får kanske (men bara kanske) moderera mitt inlägg om att varna för Travel-disk.
Efter ett par tester på landet-datorn så inträffade följande:
När man ansluter TRAVEL-DISK till datorn så får man upp 4 st diskar i utforskaren. En är TRAVEL-DISK (himself) samt 3 st till, som motsvarar de 3 kortläsare som finns i TRAVEL-DISK. Detta för att man skall kunna använda TRAVEL-DISK som ren kortläsare.
Efter några test så slutade datorn att läsa/hittade ej TRAVEL-DISK (himself) samt en av kortläsarna.
Det innebar att jag ej kunde kopiera data från TRAVEL-DISK.
Gjorde flera omstarter av datorn och TRAVEL-DISK, men felet var kvar, även följande dag. Antog då (kanske felaktigt) att något hänt med TRAVEL-DISK.
Här i Gbg så fungerar TRAVEL-DISK precis som den skall, både med bärbar (Windows XP) och med min stationära (Windows 2000). Har testat många gånger och allt verkar var OK.
Men uppenbarligen så finns det kommunikationsproblem med landet-datorn och TRAVEL-DISK. Får testa igen när jag kommer dit och kanske ta med TRAVEL-DISK:s diskett.

En varning har jag iallafall, men det har med ergonomin att göra.
Nedladdning av ett 2 gig:s minne tar c:a 10 min. Detta stör inte mig, då jag inbillar mig att långsam nedladdning är säkrare. MEN om disken flyttas under nedladdningen, så tar man med 90% säkerhet på ON/OFF och COPY knapparna och sabbar nedladdningen. TRAVEL-DISK bör således ligga orörd under nedladdningen eller så måste man vara mycket observant hur man tar i den.
Skall försöka göra ett litet skydd över knapparna.
 
Hej,
Jag fick min Travel Disk för några dagar sedan och har inte hunnit testa så mycket ännu.
Hade samma problem i början med att enheten inte kunde hittas av datorn.
Efter att ha kopplat om USB portarna ett otal gånger i olika kombinationer så fick jag fart på den.
Nerladdning från minneskort till Travel Disk går utmärkt.
Uppladdning från Travel Disk till datorn går däremot långsamt, tycker jag.
Det går mycket snabbare direkt från kortläsare till dator.
Jag vet inte om Travel Disk verkligen är USB2 kompatibel då man inte får någon info om detta i Datorn.
Kortläsaren som jag har talar om att det är en USB2 enhet.
Det som talar emot att det skulle vara något fel är att det inte kommer upp någon blänkare i Windows, om att det hade gått snabbare om jag hade haft USB2.
Jag har inte testat att köra Travel Disk som kortläsare.
Jag håller med om att knapparna är dumt placerade och att man kommer åt dem direkt man tar i enheten.
 
Jag har också upptäkt att hårddisken blir mindre för varje gång man tömmer den. Har numera 32 GB kvar i en tom disk. Så här svara Amitech på frågan:
"Det är bara hårddisken som lurar dig. Om du skulle fylla den till max skulle det fungera. Det är för att filerna som legat på disken ligger temporära på disken."
Detta innebär troligen att filerna ligger kvar på disken och kommer att skrivas över när disken blir full.
 
Efetrsom jag inte är ägare av någon Amitech så är det svårt att säga att "så här är det" men som lekman kan man väl kanske gissa på att det måste gå att formatera disken på något sätt för att "se" allt tillgängligt utrymme på disken...
 
Vågar jag lita på den nu?

Hej! Jag fastnade direkt för Amitsch när jag läste om den och jag är ännu glad att jag köpt en. Tanken är att den kommer att göra at tjag inte behöver släpa med mig hela den bärbara datorn på större uppdrag eller köpa oändligt många minneskort för att vara säker på att minnet inte tar slut mitt under en fotografering. Den har ännu inte använts i "skarpt läge" och jag blir orolig efter att ha läst några av inläggen här på sidan... Jag KAN bara inte förlora 300 bilder från en fotografering från en helikopter som kostade företaget som anlitar mig många tusenlappar att hyra + mitt eget arvode (som man ju så klart får bjuda på i sådant fall...)! Men jag vill ju kunna lita på det minne jag har med mig att lagra bilderna på, så klart! Finns det någon försäkring som täcker en evtuell bildförlust pga felande apperatur?
 
Kolla med ditt försäkringsbolag. Det borde finnas, men kan kosta beroende på riskerna.
Vad du än använder för lagringsmedia så finns osäkerheten där, att något skall gå snett.
Det finns tillfällen då tycker att analogt känns säkrare, men även det kan gå snett.

Jag har varit med och flygfotograferat för Volvo PV, långt innan digitaltiden.
Den fotografen använde både småbild och Hasselblad (med flera magasin) allt för att minimera riskerna.
 
Re: Vågar jag lita på den nu?

segerberg skrev:
Finns det någon försäkring som täcker en evtuell bildförlust pga felande apperatur?
Oftast inte för privatpersoner, men om man löser en företagsförsäkring så kan skydd mot inkomstbortfall av denna anledning finnas - Gefvert har detta skydd.
 
GGFoto skrev:
Efetrsom jag inte är ägare av någon Amitech så är det svårt att säga att "så här är det" men som lekman kan man väl kanske gissa på att det måste gå att formatera disken på något sätt för att "se" allt tillgängligt utrymme på disken...

I instruktionsboken som följde med från Amitech står det att Travel Disken INTE får formateras i Windows XP. OM man gör det så måste disken skicka till service! Jag vet att disken är formatera med FAT32 men det kan ju ligga startfiler på den som är förinstallerade och som kommer att raderas vid en formatering. Om man vill mixtra själv så kan man ju skruva isär enheten och plocka ut disken. Har man en adaptor till IDE gränssnitt eller USB så kan man koppla in disken som slav till sin dator och på så sätt läsa informationen, kopiera filerna och därefter formatera och kopiera tillbaka det som måste ligga på disken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.