Melmis
Aktiv medlem
Nu har jag bara skummat tråden men jag tycker inte att 7D är rätt kamera för dig. Jag tillhör de som råder dig till en 60d eller möjligen 550D. Visst är det kul med ett hus att växa i men precis som redan nämnts så hänger väldigt mycket på optiken, fotografens kunnande vid exponering och efterarbetet.
Jag har bl.a. en 5D Mark II. Den väger knappt 2 300g med 24-70 (lite av "normaloptik") samt batterigrepp. En ganska stadig klump att släpa runt på. Jag har dessutom en 550D och en 1000D. Sätter jag på L-optiken på dessa husen, så blir bilderna bra. Inte ända fram till 5:ans bilder men 550 med rätt optik - då är det svårt att se skillnad på normala motiv utan alltför kraftig beskärning.
Vad jag vill ha sagt är, att jag tror du kommer att bli väl så lycklig med en 550D alt 60D och vass optik. Det där lilla extra som 7.an och 5:an kommer att tillföra i besvärliga ljussituationer, är det värt pengarna? Optik överlever husen. Byt till ett "lagomt" hus och för resterande av pengarna, köp bra optik och dina bilder kommer tekniskt att få ett lyft.
Jag tar även lite bilder i inomhusmiljö när band spelar, då känner jag väldigt mycket att isovärdet saknas. iso på 550:an är som mest 6400 mot 7D som är på hela 12800!!!
Nu vet ju inte jag hur brusiga bilderna blir om man skulle jämföra att ta med de olika kamerorna med den högsta iso:n
Vet du? Blir det brus järnet måntro?