Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Någon som kör med Automatic Lighting Optimizer
- Trådstartare AnteVante
- Start datum
hbengtsson
Aktiv medlem
Funktionen är väl primärt tänkt för jpg och att lyfta skuggorna i konstrastrika miljöer och därmed öka det dynamiska omfånget. Nikons motsvarighet exponerar även lite snålare - vet inte hur Canon gör.
Kör du RAW är det sannolikt bättre att stänga av denna typ av kurvjusteringar och göra det bättre i efterarbetet istället. Tror även att vissa konverterare utöver tillverkarens egna har svårt att tolka denna info i råfilen - resultatet kan bli blaskigt.
Kör du RAW är det sannolikt bättre att stänga av denna typ av kurvjusteringar och göra det bättre i efterarbetet istället. Tror även att vissa konverterare utöver tillverkarens egna har svårt att tolka denna info i råfilen - resultatet kan bli blaskigt.
apersson850
Aktiv medlem
Jag brukar inte göra det, just för att ALO motverkar exponeringskompensation, och den vill jag ofta ta till.
Fotografera i RAW och sitt sedan och mickla med ALO i Digital Photo Professional. Då kan du se hur olika bilder skulle sett ut, om du använt ALO, för på råbilder kan man lägga på funktionen i efterhand.
Fotografera i RAW och sitt sedan och mickla med ALO i Digital Photo Professional. Då kan du se hur olika bilder skulle sett ut, om du använt ALO, för på råbilder kan man lägga på funktionen i efterhand.
AnteVante
Aktiv medlem
Det känns som att ALO är anpassat ifall man inte är så sugen på att efterbehandla bilderna.
Jag som oftast tar upp bilderna i PS och justerar å skärper dom lite tycker att det blir bättre att köra utan detta än med.
Tror jag även i fortsättningen kommer köra med denna funktion avstängd
Jag som oftast tar upp bilderna i PS och justerar å skärper dom lite tycker att det blir bättre att köra utan detta än med.
Tror jag även i fortsättningen kommer köra med denna funktion avstängd
apersson850
Aktiv medlem
Canon har själva, i något av dessa "white papers" som jag har lusläst tills kalufsen antagit en snarlik kulör, skrivit att ALO på de enklare kamerorna infördes för att mindre insatta amatörer skulle kunna få bilder de inte behövde skämmas för lika mycket, och sen på mer avancerade kameror för att stressat yrkesfolk skulle kunna få bilder som de inte behövde mixtra med innan de skickades iväg till bildredaktören på någon bildbyrå. Den som kom först hade störst chans att få sålt sin bild. Tydligen plockar den sortens redaktörer in första anständiga bilden som en platshållare i en artikel, och kommer det sen ingen bild som är klart överlägsen, så blir det platshållarbilden som tar hem tävlingen. Så den som är snabbast ur blocken har lättast för att också nå målsnöret först.
Låter på nåt sätt logiskt.
För den intresserade, men ostressade fotografen är nog eget mickel att föredra.
Låter på nåt sätt logiskt.
För den intresserade, men ostressade fotografen är nog eget mickel att föredra.