Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som kör med Automatic Lighting Optimizer

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Jag sitter och testar att köra med ALO och inser att det är verkligen dåligt ifall man skall köra exponeringsvariation.
Är det någon här som kör med ALO på och vad tycker ni i såna fall att ni vinner på att använda denna?
 
Funktionen är väl primärt tänkt för jpg och att lyfta skuggorna i konstrastrika miljöer och därmed öka det dynamiska omfånget. Nikons motsvarighet exponerar även lite snålare - vet inte hur Canon gör.

Kör du RAW är det sannolikt bättre att stänga av denna typ av kurvjusteringar och göra det bättre i efterarbetet istället. Tror även att vissa konverterare utöver tillverkarens egna har svårt att tolka denna info i råfilen - resultatet kan bli blaskigt.
 
Jag brukar inte göra det, just för att ALO motverkar exponeringskompensation, och den vill jag ofta ta till.

Fotografera i RAW och sitt sedan och mickla med ALO i Digital Photo Professional. Då kan du se hur olika bilder skulle sett ut, om du använt ALO, för på råbilder kan man lägga på funktionen i efterhand.
 
Det känns som att ALO är anpassat ifall man inte är så sugen på att efterbehandla bilderna.
Jag som oftast tar upp bilderna i PS och justerar å skärper dom lite tycker att det blir bättre att köra utan detta än med.

Tror jag även i fortsättningen kommer köra med denna funktion avstängd
 
Canon har själva, i något av dessa "white papers" som jag har lusläst tills kalufsen antagit en snarlik kulör, skrivit att ALO på de enklare kamerorna infördes för att mindre insatta amatörer skulle kunna få bilder de inte behövde skämmas för lika mycket, och sen på mer avancerade kameror för att stressat yrkesfolk skulle kunna få bilder som de inte behövde mixtra med innan de skickades iväg till bildredaktören på någon bildbyrå. Den som kom först hade störst chans att få sålt sin bild. Tydligen plockar den sortens redaktörer in första anständiga bilden som en platshållare i en artikel, och kommer det sen ingen bild som är klart överlägsen, så blir det platshållarbilden som tar hem tävlingen. Så den som är snabbast ur blocken har lättast för att också nå målsnöret först.

Låter på nåt sätt logiskt.
För den intresserade, men ostressade fotografen är nog eget mickel att föredra.
 
ANNONS