Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som känner igen felet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andrea Marunga

Avslutat medlemskap
Jag har en k10d. Ibland när jag fotar - och då oftast med ett billigare minneskort - blir bilderna som denna. Om man stänger av och sätter på kameran igen blir bilderna riktiga. Men eftersom detta också skett med ett nytt högkvalitativt minneskort tror jag inte det enbart går att skylla på kortet.
Någon som haft samma problem eller tror sig veta vad det beror på?
 
Aldrig upplevt det själv, men det var ju någon här som hade ett liknande fenomen med en K100D och den skickades in på service och det verkade lösa problemet. Exakt vad som gjordes verkar oklart, men det verkar handla om kretskortet.

En sak som jag misstänker är att elektromagnetiska fältet från SR systemet påverkar minneskorten, en del minneskort är mer känsliga än andra. Möjligen behövs strålningen från SR systemet störas av bättre.

Kanske detta har fixats i produktionen, för det är sällan nu som det kommer rapporter om saknade bilder och märkliga färgeffekter - det var vanligare för 1 1/2 år sedan.
 
förmodligen fel i kretskortet

Har haft ett liknande problem. Felet yttrade sig som så att om man drog fast ett stativ olika hårt missfärgades bilderna eller om man hade ett batterigrep så kunde det vid olika hård åtdragning ge missfärgningar i olika nyanser ofta rödlila eller blå. Omlödning av sensorn löste problemet samt så var det en kabel som låg i kläm....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.