Annons

Någon som jämfört Contax T3 och Rollei AFM35?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej, Jag undrar om det är någon som jämfört Contax T3 och Rollei AFM35?

Bägge är utrustade med ljusstarka 35-2,8:eek:r med närgräns kring 30-35cm. Är inte intresserad av en 28:a så Ricoh är ute ur matchen.

Prisskillnaden mellan dem är att T3:an kostar 150% av vad Rollein gör. Är den motiverad?

Vilken skulle ni välja, och varför?
Någon som använt respektive?


Finns andra alternativ som jag har missat?
 
Yashica T4. Vill du ha något exklusivare, så gjorde ju Nikon en jättefin (bra prestanda & snygg) 35mm kompakt för några år sen. Kommer dock inte ihåg vad den heter.
 
Stabben skrev:
Yashica T4. Vill du ha något exklusivare, så gjorde ju Nikon en jättefin (bra prestanda & snygg) 35mm kompakt för några år sen. Kommer dock inte ihåg vad den heter.

Nikonen är - för mig - mera kultkamera än något annat. Den ser fräsig ut med analoga visare och allt det där. Vad jag är ute efter är funktionalitet i kombination med bra optiska egenskaper.

Yashican har - av vad jag kan finna - gått ur sortimentet!!
Men tack för tipset!!
 
Nikon 35 Ti är en bra kamera att köpa begagnad. Robust som tusan med goda inställningsmöjligheter. 35mm/2,8 och knivskarp.
 
froderberg skrev:
Nikon 35 Ti är en bra kamera att köpa begagnad. Robust som tusan med goda inställningsmöjligheter. 35mm/2,8 och knivskarp.

jag har tittat på den där 35Ti:n, men den känns som en "prylkamera" eller som jag skrev ovan, kultkamera, dedicerad till det köpstarka "prylsegmentet". Säkert inget fel på kameran, men det är just själva känslan.

Kanske ska jag titta på den en och två gånger till.


Vet du något om de andra två? Rollei resp Contax?
 
Formgivningen på 35Ti är mycket riktigt gjord för köpstarka prylnissar, men kameran ät trots allt en kompetent bildmaskin.

Leica Minilux är en annan robut kvalitetskamera. Min pappa har en sån och den är tung och rejäl. 40mm/2,4.

Jag vet inte så mycket exakt om Contax T3 mer än att det är en kompakt och kompetent kamera som exponerar bra och är riktigt skarp. Foto testade den samtidigt som Ricoh och tyckte att de var likvärdiga, men Contaxen kostade det dubbla.

Rollei 35 är väl en retrokamera som är i stort sett samma som den som sålt i decenier. Rätt omodern om det är som jag tror.

Det kan vara värt att titta på nya leica CM: http://www.leica-camera.com/produkte/compact/cm/index_e.html
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Formgivningen på 35Ti är mycket riktigt gjord för köpstarka prylnissar, men kameran ät trots allt en kompetent bildmaskin.

Leica Minilux är en annan robut kvalitetskamera. Min pappa har en sån och den är tung och rejäl. 40mm/2,4.

Jag vet inte så mycket exakt om Contax T3 mer än att det är en kompakt och kompetent kamera som exponerar bra och är riktigt skarp. Foto testade den samtidigt som Ricoh och tyckte att de var likvärdiga, men Contaxen kostade det dubbla.

Rollei 35 är väl en retrokamera som är i stort sett samma som den som sålt i decenier. Rätt omodern om det är som jag tror.

Det kan vara värt att titta på nya leica CM: http://www.leica-camera.com/produkte/compact/cm/index_e.html

Jag betvivlar inte att Nikonen tar bra bilder. Däremot är jag rädd att själva framtoningen när jag plockar fram kameran kan bli "fel"..

Leicahållet hade jag faktiskt inte tittat åt. I medvetandet fanns visst bara M och R-serierna.
Minilux och CM ser ju intressanta ut vad gäller specar - frånsett den URKASSA närgränsen. Hur kan man göra en 40:a med närgräns på 0,7 meter??

Rollein är ju en autofokuskompakt men manuella möjligheter. Har ingen koll på om den är vidareutveckling av tidigare modeller eller inte. Men om det stämmer att den är omodern så är det ju kanske inte så intressant.
 
ta inte mina ord om Rollein för säkra. Det är nog bara designen som är omodern.

Marknaden för kvalitetskompakter är inte så stor. Detta verkar finnas:

Ricoh GR1v
Ricoh GR21

Nikon 28Ti
Nikon 35TI

Leica Minilux
Leica Minilux zoom
Leica CM

Contax T3
Contax Tvs III

Rollei 35

Är det någon som har fler att sätta upp på listan?
 
matnyttige skrev:
Vissa hävdar att Olympus "my II" ska ha ett objektiv i klass med de andra.

Min kompis Håkan Själund var grymt besviken på sin och tyckte att den inte var skarp tillräckligt.

Yashica T5 lär också ha ett bra objektiv, men jag tror inte den tillverkas länre. Det exet jag fick låna av generalagenten för ett testa gav kraftigt underexponerade bilder.

Jag tycker att det krävs mer än ett bra objektiv för att kallas "kvalitetskompakt".Men visst är billiga kompakter med bra objektiv intressanta.
 
Nya Rollei AFM35 ska inte föväxlas med klassiska Rollei 35. Den nya är en kamera med autofokus och exponeringsautomatik (P och A tror jag). Den har även manuell fokusering. Designen är ganska lik andra AF-kompakter. Enligt tester är objektivet mycket skarpt.

Klassiska Rollei 35 finns i olika varianter inkl den senaste "Classic" från början av 90-talet. Designen är minst sagt udda med frammatningsarm på fel sida och blixtsko på undersidan. Men det är den enda helt manuella mekaniska minikompakten och har skarpa objektiv.

Glöm inte Minox 35. Mycket bra objektiv och manuell fokusering vilket är en fördel tycker jag.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    36.6 KB · Visningar: 745
Yashica T5 och Olympus my håller inte samma klass som Contax och Leica. Bägge är dock väderskyddade.

Leica har en fördel med 40 mm brännvidd, dock är sökaren kass.

Jag tycker att Ricoh blir tröttsamt vidvinkliga.

Contax T3 har en fördel med 35 cm närgräns. Jag har en sådan och är nöjd bortsett från att jag har problem med linsskyddet.

Nikons modeller är utgångna och hålls inte med reservdelar längre även om det kommer att finnas ett tag framöver.

Gamla Rollei har helt enkelt inte modern antireflexbehandling och är lite pilliga att hålla på med.

Nya Rollei AFM35 är nog bra.

Ett alternativ kan vara Nikon eller Pentax minsta hus kombinerade med 42 mm sk. Tessarkompakter. Något tyngre och större men du får en bra koll på fotandet.

/Staffan
 
Staffan skrev:
Contax T3 har en fördel med 35 cm närgräns. Jag har en sådan och är nöjd bortsett från att jag har problem med linsskyddet.

Nya Rollei AFM35 är nog bra.

Ett alternativ kan vara Nikon eller Pentax minsta hus kombinerade med 42 mm sk. Tessarkompakter. Något tyngre och större men du får en bra koll på fotandet.

Tack för bra synpunkter. Har varit inne på tanken att köra med mitt manuella hus och med en 50:a eller liknande. Känner mig däremot inte i dagsläget lockad av att köpa "pancake"-objektiv i brännvidder jag redan har.
Men jag känner att då måste jag ändå ha med mig någon form av kameraväska - om än liten, och då kan ju lika gärna 35:an och eventuellt 105:an och lite annat hänga med i bara farten.

Men givet som du säger, det är lösningen för att få den bästa kontrollen över plåtandet under omständigheterna.


Gott att höra att T3:an får bra omdöme.
Vad är problemet med linsskyddet?
Hur exponerar den? (olika ljusförhållanden)
Hur jobbar den t ex med blixten? Är den ens användbar?
 
Johan Okker skrev:
Rollein är ju en autofokuskompakt men manuella möjligheter. Har ingen koll på om den är vidareutveckling av tidigare modeller eller inte. Men om det stämmer att den är omodern så är det ju kanske inte så intressant.
Rollei AFM35 tillverkas av Fuji och säljs i Japan under namnet Fuji Klasse.
Jag tror inte den är en vidareutveckling av någon tidigare modell.

Olle
 
Johan Okker skrev:


Vad är problemet med linsskyddet?
Hur exponerar den? (olika ljusförhållanden)
Hur jobbar den t ex med blixten? Är den ens användbar?

Det vill inte gå upp, lameller med skräp i.
Den ska in på service.

Exponerar bra tycker jag och det går relativt enkelt att kompensera.

Blixten är svag - vilket jag uppskattar som gillar lite dunkla bilder. Ger ett mjukt ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.