Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har lust att skicka en RAW-fil?

Produkter
(logga in för att koppla)

x-per

Aktiv medlem
Tjenare!

Tänkte bara höra om det är någon som har lust att skicka en raw fil till min mail, [email protected]

Alltså om ni har fått något riktigt dåligt kort som inte är värt att publiceras på internet, den typen av kort tänkte jag mest på, ska bara ha filen till att testa raw formatet.

Tack på förhand.

hej

vilken typ vill du ha o kameramärke

jag kan bidra med Canon
D30, D60, 300D, 350D och 1D mark 2
samt
Canon G3

Roine

Johan Palm: Tack så mycket.

Roine Karlsson: Om du har lust så är jag sugen på 350D och 1D Mark2, vore väldigt tacksam men känn dig inte tvingad.

PerFogelberg skrev:
Akta dig för testfiler från Kodak. Dom kan framkalla ett visst beroende av hög upplösning i bilderna.

*asgarvar*
Möjligtvis för halvblinda 36-åringar med långt blont hår som inte insett canons överlägsenhet. :D

//Liza

i raw filen lagras vad kameran tror som "as shot"

dvs råkonvertern får en del tips från metadatat.

den e fel på vissa av dessa inomhus på mat bilderna

ville bara visa på det

Roine

roinek skrev:
i raw filen lagras vad kameran tror som "as shot"

Jo, visst är det så, men det ju bara ett startvärde, någonting att utgå från. Jag uppfattade dina ord så att du tyckte att bilderna var obrukbara pga "fel" vitbalans. Men VB vid fototillfället spelar ju ingen som helst roll vid konverteringen.

hej

den spelar rätt stor roll för produktiviteten, men inte för bildkvaöiten

Är den rätt tar det enbart sekunder att få till bilden, man beskär, ev roterar lite o så e det klart, har man WB fel så e resan klart längre, mycket längre tom.

Roine

ANNONS