Intressant tråd, jag är och har alltid varit oerhört nyfiken på övernaturliga fenomen - inte på det sättet att jag inbillar mig eller ser saker i varje träd eller buske. Men jag har alltid fascinerats av sådana fenomen som fastnat på bild och när jag själv började fotografera på allvar har jag ju lite grann hoppats på att lyckas med något sådan.....men ack, inte det minsta märkliga har jag fångat.
Detta trots min andra fascination av öde byggnader och platser, jag har nog nästan flängt runt i varannan ödekåk i vårat avlånga land med kameran i högsta hugg och inte sällan på den mörka delen av dygnet, men ändock intet.....
Till saken hör att jag också är en naturlig skeptiker, utan att för den sakens skull stänga dörren till att övernaturliga fenomen skulle existera, jag är bara övertygad om att de flesta upplevelser nog egentligen har en ganska naturlig förklaring och jag ser mig som riktigt open minded när det gäller sådant här.
(För en liten duvning i begreppet "open mindedness" rekommenderar jag denna lilla video:
https://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI )
Den enda gången jag faktiskt upplevt något riktigt mystiskt var ett tillfälle i ett gammalt ödetorp i den ljupa skogen i västernorrland då jag och en kvinnlig bekant stod i köket på stugan och betraktade förfallet när vi plötsligt hör en tung duns på vinden precis ovanför vårat huvud, förvånade så antog vi att någon annan nyfiken varit i huset när vi klev in och nu nervöst väntade på vinden tills dess att vi lämnat huset. Stugan var en väldigt liten enrummare med kök och en liten hall och vi gick runt murstocken och ut i hallen igen där trappen till vinden kom ned och skulle precis gå ut när jag av en ingivelse var tvungen att titta upp på vinden innan vi gick.
Till min förvåning var den helt tom, där var inga väggar utan bara en murstock som i mitten kom upp från nedervåningen och gick upp genom taket.
Någon skulle förstås kunna stå bakom murstocken och gömma sig, men det är det närmaste en övernaturlig upplevelse jag kan komma.
Stugan kallades förstås något i stil med "mordhuset" som alla gamla ödekåkar ute i skogarna.
Men än så länge inga märkliga bilder, men kommer det någon så¨skall jag naturligtvis dela med mig.