Annons

någon som har en sigma 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag såg att cyber verkade ha ett FA35/2 hemma för 3200. Det nya priset, efter prishöjningen som är på gång nu, verkar bli 8000!!! Så det gäller att passa på.

FA35 är en klar favorit, men jag tycker inte det är värt 9000 spänn. Då får det åtminstone ha SDM och vädertätning. Ett DA*30/1.4 det skulle kanske funka för 9000, men gamla FA35??? Mina tester jag gjort visar ju dessutom att skärpen som iofs är imponerande på vissa gamla objektiv vida överträffas av de nyare modellerna, säkert har detta en del med anpassningen till sensor istället för film. Jag kan inte tro annat än att Pentax gör detta för att lagret skall räcka längre, för nu jobbar de på nya DA* och limitedgluggar istället?? Eller så räknar de med en massa presstäckning tack vare de höga priserna för att ladda upp för en lansering av en hel radda nya, bättre och billigare objektiv.

Det låter troligt som du säger att dom har fullt upp
att ändra i produktionen för tex WR objektiv,
och då lagt produktionen av FA objektiven
på hyllan...
Men det hade räckt att ta 5000:- för FA35.

Enligt statistiken på Prisjakt;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=274612#rparams=ss=Pentax DA2
så har DA35/2,8 limited ökat lite i pris,
men det är löjligt att DA35 är betydligt billigare
än FA35. DA35 är ju ett makro och i metall...
FA35 har legat på runt 3200:- i åratal,
men nu ökat 5500:- på Scandinavian, se:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=31964

Jo, men det måste väl helt enkelt vara så att de inte vill sälja fler, de har väl nästan slut i lagret och producerar inga nya. OM man vore lite mer affärsman skulle man köpa upp alla man kom över till gamla priset och åtminstone sälja med ett par tusen i vinst per styck....men man kan ju bli sittande med lagret länge....och om Pentax plötlisgt lanserar nya DA* eller Limited till bättre pris, ja då sitter man på pottan :)

Nu blev jag lite förvirrad här!

vad ska jag ha för ett objektiv som är ljusstarkt inomhus, vid mestadels porträttfotografering?

och om jag har sigma 90,/2,8 vad är närgränsen på det?

som ni märkt har denna tråd ändrat inriktning typ 3 ggr nu, nu är jag inne på ett äkta macro-objektiv.
det verkar vara det jag söker.

meeen, vilket är bättre då??

Ett tamron 90/2,8

eller 35/2,0 (märke okänt än!)

känns som om att jag måste gå såå nära med 35/2,0 medans tamron 90 är i vissa lägen lite för "stort"

vill gärna hitta ettt i en vettig prisklass också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar