Annons

någon som handlat på www.cameraquest.com?

Produkter
(logga in för att koppla)

pärspektiv

Medlem
Jag har blivit Leica-ägare, till slut, efter många års trånande. Dock har jag ännu inte någon optik till underverket. Voigtländers objektiv verkar både prisvärda och bra, så det lutar åt några sådana. Här på forumet hittade jag en länk till http://www.cameraquest.com , vilka har väldigt bra priser. Någon som har handlat där? Erfarenheter?

Du kan lugnt handla hos Cameraquest, Stephen Gandy är en av USAs mest välrenommerade handlare och officiell agent för Cosina Voigtländer där.

Han driver numera också Rangefinder forum där han redan tidigare fick mängder av beröm. Det finns också en aktiv andrahandsmarknad där för objektiv och kameror med säljare i både Europa och USA som jag kan rekommendera varmt. Jag har köpt flera saker där utan problem.

I Europa är förmodligen Robert White eller Ffordes de bästa alternativen (tänk på att RW anger pris exkl. moms och Ffordes inkl.)

Får jag fråga vad du har köpt och vad du vill köpa? =)

Tack för ett snabbt och uttömmande svar!
Jag hade tänkt mig ett 50mm och ett 35mm, så ljusstarka som möjligt, men inte dyrare än ca 500kr styck. Har du något speciellt att rekommendera?

plutt skrev:
Tack för ett snabbt och uttömmande svar!
Jag hade tänkt mig ett 50mm och ett 35mm, så ljusstarka som möjligt, men inte dyrare än ca 500kr styck. Har du något speciellt att rekommendera?
500kr/st blir svårt, för att inte säga omöjligt. Även de billigaste objektiven med M-bajonett ligger på ett par hundra dollar, alltså 2-3x din budget. Ljusstyrka är tyvärr väldigt svårt att kombinera med budget-val...

Jag har en 40mm Summicron (f/2) inköpt för 1500kr förra sommaren, en 50mm Elmar (f/2,8 från 1967) för 2000kr och en 50mm Summicron DR (f/2 från 1958) för 2500kr (har inte lyckats bestämma mig för vilken jag skall behålla). 40mm är dock ett av Leicas mest prisvärda objektiv, normalt går de för $250-300 utomlands, med mycket fin skärpa och bra bokeh.

I Voigtländers sortiment är det väl någon av Color-Skopar:erna som blir aktuell, 35 eller 50mm f/2,5. Billigast är 35mm f/2,5 för $209 hos Cameraquest, med frakt och moms borde du komma undan med 2000kr. Även Zeiss har några fina objektiv i det brännviddsområdet, Biogon 35mm eller Planar 50mm (båda f/2), för $500-800.

Hur fungerar det förresten med skärpeinställningen på voigtländers gluggar? Fick för mig att jag läste någonstans att det inte riktigt fungerade när man hade adapter. Eller så är det något jag drömt.

Har inte hört något om problem med skärpan men det beror naturligtvis på hur bra adapter man har. Cosinas och Leicas egna adaptrar har nog lite snävare toleranser än de för $5 på Ebay.

För 10000 kr får du inga problem att hitta en 35mm och en 50mm. Kanske en 35mm Ultron (f/1,7) från Cosina och en 50mm Leica Summicron (f/2) från 70-talet? Eller en 35mm Leica Summilux (f/1,4) och en 50mm Leica Elmar (f/2,8)? En Summicron 50mm från 60-talet brukar gå för $400-500, en Elmar lite billigare. CV Nokton 40mm (f/1,4) kostar runt $400 ny.

En av medlemmarna på RFF driver en sida med ungefärliga priser på olika Leica-gluggar. Ta den med en nypa salt, om man är lite tålmodig brukar det gå att komma lite lägre (åas har dollarn sjunkit en del den senaste tiden vilket trissar upp priserna).

När jag beställde från Ffordes tog det bara ett par dagar, från USA varierar det nog mer beroende på fraktföretag. Från B&H (New York) tog det en vecka, från Freestyle Photo i Californien två sist jag beställde (men norska posten är inte direkt känd för sin effektivitet!).

plutt skrev:
Spelar det någon roll om man väljer Europe - Parcelforce International eller Europe - Royal Mail? Det skiljer £20...
Parcelforce verkar vara en del av Royal mail så jag antar skillnaden ligger i spårbarhet och försäkring av paketet.

Parcelforce får också väldigt dålig kritik på nätet (men det gäller främst leveranser inom Storbritannien, i Sverige är det förmodligen Posten som sköter leveranserna).

Då får det bli Royal Mail. Har beställt en 35:a 1.7 och en begagnad 50:a 1.5. Ska bli roligt att öppna paket i dagarna! Tack för all hjälp!

Jag har handlat av Cameraquest många gånger. Mycket bra service, trevligt bemötande. Med dagens dollarkurs är det prisvärt som attans. Paketen därifrån har en tendens att slinka förbi obemärkt också vilket gör underverk för plånboken.

Jag kör adapter på min 21 Skopar till Zeiss Ikon. Inga fokuseringsproblem här inte. Sjukt skarpt blir det också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar