Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som arbetar med tygbakgrunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Jag har några härliga tygbakgrunder jag har lite problem med. Jag har fäst dom med en rundstav men får tyvärr aldrig dom riktigt släta ändå. Barnen rör sig som små myror och det tar tid att redigera bakgrunderna släta i efterhand. Tror ni det hjälper om jag fäster en rundstav i slutändan också? Eller besitter någon där ute på en genial lösning?

Jag har några härliga tygbakgrunder jag har lite problem med. Jag har fäst dom med en rundstav men får tyvärr aldrig dom riktigt släta ändå. Barnen rör sig som små myror och det tar tid att redigera bakgrunderna släta i efterhand. Tror ni det hjälper om jag fäster en rundstav i slutändan också? Eller besitter någon där ute på en genial lösning?

Den geniala løsningen ær en kombination! Ha gærna en rundstav i toppen dær du hænger upp din tygbakgrund och sedan syr du en foll i underkant dær du kan stoppa in en rundstav (eller en tumstock) som "vikt" før att hålla tyget stræckt. Placera barnet på ett halvmeter høgt podie av lådor med en platta och filt eller tyg på, så gør det inget att det inte ær sammanhængande med bakgrunden. Det blir snyggt nær det ær lite luft bakom och en hærlig 3D-kænsla med hjælp av podiet. Testa så får du se. Det ær lættare att fota små barn om dem kommer upp lite från det låga platta golvet.
Fallrisk? Ja, men mamma brukar væl sitta sidan om och hålla koll.

Hej Max,

Jag fick liknande tips av en annan fotograf, problemet är att jag ofta vill utnyttja tyget precis som en pappersfond. Ibland tar jag helbilder på barnen och vill gärna ha golvet i samma tyg.

Hej Max,

Jag fick liknande tips av en annan fotograf, problemet är att jag ofta vill utnyttja tyget precis som en pappersfond. Ibland tar jag helbilder på barnen och vill gärna ha golvet i samma tyg.

Tyg ær bekvæmt och lætt att vika ihop! Tyværr blir det skrynkligt. Pappersbakgrunder ær ett mellanting som inte varar så længe om man fotar barn eller modeller med skor på. Det sætt som jag har løst det på ær det bæsta av två værldar. Jag anvænder en PVC matta som jag har monterat øljetter i ena ændan på. Sedan kan jag hænga upp mattan på væggen och fota loss. Ena sidan ær målad vit och den andra svagt mønstrad svart færg. Mattan som ær 3000x5000mm kostar ca 2000:- på Bauhaus byggmarknad. Priset ær fullt jæmførbart med pappersbakgrunder och dessutom vældigt hållbart. Mina modeller har ænnu inte trampat igenom trots stilettklackar och piruetter. Nær det blir smutsigt kan man torka av den eller måla om med plastfærg.

Känner igen dina tankar och frågeställningar!
Fast jag brukar fråga mig. Måste en bakgrund vara helt slät och jämn??? Normalt sett gillar jag att plåta ute i naturlig miljö med en bakgrund som skapar liv åt bilden.
Så, varför inte låta det vara lite veck, böjningar etc..... Speciellt om du kör med tyg. Så tänker jag. Men sedan är ju smak så Subjektivt... -) /Peter-L

att stryka på något som gör tyget lite stelare

som tex lastolite har gjort, undrar vad det kan vara... hmm undrar om dom skulle berätta ifall man skickade ett mejl ;)

Har för mig att det heter Gesso eller Primer

Senast ändrad:
Kanske att det skulle funka med Vlieselin? Det stryker man ju på tyg för att få det styvare. Finns i olika tjocklekar. Kan handlas i tygaffärer. Men efteråt så tror jag att man får förvara tyget på rulle, om det inte skall bli veck i det som är svåra att få bort.

Själv har jag gjort en ställning av en klädhängare från IKEA. Så jag kan sätta klämmor även på sidorna, och på så sätt sträcka ut rynkorna.
Borde funka att göra en ram av VP-rör också...

/Stefan

Jag kör med vaxduk som jag köpte på vaxduk.com, har inte hunnit utvärdera materialet som sådant särskilt länge men det verkar kunna fungera bra för en lång tid framöver.

Fördelar:

- Skrynklar inte särskilt (nästan som pappers bg.)
- Priset, jag betalade inte ens 700kr för 12X1,4 m
- Tål väta och torkas lätt rena
- Slitstarka

Nackdelar:

- Bredden som är lite väl ynklig 1,40m har inte hittat bredare
- Har ganska blank yta så man kan få tampas med reflexer i vissa lägen

Jag köpte 4m vardera av svart, vit & ljusgrå.

löste mitt problem med att lägg ahalkskydd på golvet.alternativ stor bit heltäckningsmatta med gummi baksida...då ligger det på plats.

Mitt tyg är 1,50 x ca 4 meter.
Det kanske hjälper om jag spänner tyget på en rundstav nedtill också, på så vis kanske tyget håller sig mer rakt. Att tyget på golvet veckar sig gör inte så mycket det är värre när det det veckat bakom.
Vad tror ni?

Bilagor

• _MG_9114.jpg
    _MG_9114.jpg
    15.4 KB · Visningar: 772
Tygbagrunder

Hej

Ja börja med tyg, men tyckte det skrynkla. Gick sen över till pappers. Papper slätt, men bäst med vitt eller svart annar sblir det rätt konstlat. Just nu kör jag med tyg igen nu och då. Mina tyg hänger nog bara på rör med klämmor. Lite skrynkolr, men då tyget marmorerat, så synd de inte så mycket.

Så enfärgat skulle ja köra pappers, men om lite brokigt så tycker jag tyg går ´bra.

Anders

Jag har användt mina Hama pappersbakgrunder flitigt under 3 års tid och den enda som börjar ta slut är den som är vit pga att den blivit smutsig vartefter.
De kostar ca 700kr st och det ÄR mycket enklare och bättre än tyg.

När de väl blir smutsiga är det bara att rulla ut ett par meter till och skära av.

Min lösning Biltema

Min lösning med tygbakgrunder var att köpa två stycken takstöttor på biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83963. Det är en stång som man kan fästa väldigt stabilt mellan golv och tak (max 2.9 m). På bilden i länken sitter det en stor platta i taket men på de jag köpte sitter det en liten gummiplatta i båda ändarna av stången. Därefter köpte jag ett gäng limklämmor http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98782 som jag fäste min tygbakgrund med (lakan från IKEA). Resultatet blev över förväntan. Stabil konstruktion och helt rynkfritt. Se till att du inte har ett tak som kan ta skada av stängerna bara.

Vleesofix (stavfelat) finns det något som heter. Det gör just tyget på det där sättet - finns som man bara stryker på. (Frugan är i klädbranchen)

/J

som tex lastolite har gjort, undrar vad det kan vara... hmm undrar om dom skulle berätta ifall man skickade ett mejl ;)

Har för mig att det heter Gesso eller Primer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar