Annons

Någon som använder Canon550d i Studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Är det någon som använder Canon 550d och har fotat i studio? och isf vad använder ni för sändare och mottagare till kameran respektive blixtar?
 
Hej, har en hemmastudio, dock inte permanent tyvärr. I den använder jag för tillfället en Canon 500D och Elinchrom BX400. Tidigare hade jag en Canon 350D och det gick bra det med. Allt handlar om vad man ska ha bilderna till, normalt räcker en systemkamera av ingångsmodell väldigt långt.
 
Hej, har en hemmastudio, dock inte permanent tyvärr. I den använder jag för tillfället en Canon 500D och Elinchrom BX400. Tidigare hade jag en Canon 350D och det gick bra det med. Allt handlar om vad man ska ha bilderna till, normalt räcker en systemkamera av ingångsmodell väldigt långt.

Jodå, inget fel med en sådan i studio :) har fotat i flera år i studio med en ingångsmodell från Nikon, men nu bytte jag märke och får det inte att fungera ihop, därför jag misstänkte att det kanske kunde vara något fel med kameran, fungerar det med en 500d för dig så borde det ju rimligtvis fungera med en 550d också :), vad använder du för sändare för att lösa ut blixtarna?
 
Detta svar fick jag från Canons support, tror fortfarande det är något med min kamera ja, varför skulle det fungera med massa andra modeller, utom 550d, hmmm

Hej Tony,

Tack för att Ni har tagit kontakt med Canon.

Tyvärr har vi inte så bra koll på Electras transmitter.
Jag har inget bra tips att ge, troligen fungerar den inte pga skillnader i blixtkommunikationen.
På vissa kameramodeller kan man ställa in tyst bildtagning i liveview som kan påverka blixttagning.
Men på EOS 550D finns inte denna funktion.

Beklagar att vi inte kan hjälpa Er närmare.
Möjligt att Electra har mer erfarenhet och vet anledningen till att den inte fungerar tillsammans med EOS 550D.
Jag vet att en del andra tredjeparts blixtar ibland får ny firmware som löser kompatibilitetsproblem.

Återkom gärna om Ni har några frågor eller om vi kan stå till tjänst med något annat.
 
Det är väl något slags standardsvar för att inte bli ersättningskyldig för något de har uttalat sig. Har ingen erfarenhet av Electras transmitter, men jag har en som är väldigt lik och den har bara ett stift, det i mitten som utlöser blixten. Gissar att denna fungerar på samma sätt, gör den det så är det inga problem. Elinchrom transmittern fungera på exakt samma sätt.

Vem är det som säljer Electra? Jag köpte min IR-sändare köpte jag på Kaffebrus.com.
 
Det är väl något slags standardsvar för att inte bli ersättningskyldig för något de har uttalat sig. Har ingen erfarenhet av Electras transmitter, men jag har en som är väldigt lik och den har bara ett stift, det i mitten som utlöser blixten. Gissar att denna fungerar på samma sätt, gör den det så är det inga problem. Elinchrom transmittern fungera på exakt samma sätt.

Vem är det som säljer Electra? Jag köpte min IR-sändare köpte jag på Kaffebrus.com.

Ja precis, Canon vill väl så klart inte erkänna att det kanske är fel på deras produkter, och enligt cyberphoto är alla sändare uppbygda på samma sett, och har bara ett stift i mitten, jag köpte min på photax.se, men dom har slutat sälja just den modellen, min modell heter electra ft-01, http://www.f64.ro/images/products/bb/2881.jpg

Cyberphoto säljer en exakt likadan fast den heter Interfit, såg en bild på nätet på den, då stod det electra på kartongen men interfit på produkten, misstänker att kanske Electra har bytt namn eller blivit uppköpta av Interfit kanske

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=516411
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.