Annons

Någon som är vass på FA-Skatt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Ska börja mäklarfota framöver. Håller just nu på att köpa in utrustning för detta.

Eftersom jag kommer fota på frilansbasis står jag i valet mellan FA-Skatt och Frilans Finans. Jag är till 99% säker på att jag vill börja med Frilans Finans just eftersom jag ännu inte vet i vilken utsträckning jobben kommer att trilla in. Ska även tilläggas att detta inte kommer vara min huvudsakliga försörjning.

Ponera att jag under vägen skulle bestämma mig för att gå över till FA-skatt, hur funkar det i praktiken. (Har givetvis läst det som finns på skatteverkets hemsida). Klarar man sig med excel (motsvarande) eller behöver man ett bokföringsprogram. Tips på fungerande sådana till Mac?

Hur pass mycket koll måste man ha på skatter, avdrag, momshantering? Fixar ett bokföringsprogram majoritet av detta åt mig? Räcker det att jag har koll på vad som kommer in och vad som går ut?

Det som jag i dagsläget kunde se en fördel i med FA-skatt är avdrag för utrustningen jag håller på att köpa in. Hur fungerar dessa avdrag? Om en utrustningsdetalj kostar 1000kr. Gör jag då avdrag på skatten i företaget med motsvarande summa eller räknas det på annat sätt? Kan jag i min vanliga deklaration, som Askattare, göra avdrag för fotoutrustning? (Om jag väljer att använda mig av Frilans Finans.)

Vilka utgifter ska jag räkna med om jag skaffar FA-Skatt vs. om jag använder Frilans Finans (som tar 6% av fakturerad summa) Då menar jag inte arbetsgivaravgifter etc. utan utgifter som krävs för att få igång ett företag.
 
Hej,

Jag har drivit ett flertal företag i olika former. Om du ska ha ett på-sidan-av företag och är osäker på omsättning skulle jag råda dig att starta ett enskild bolag med FA-skatt (jättelätt att skaffa). Välj att du ska momsdeklarera en gång om året och sedan anlitar du en bokföringsfirma som sköter det åt dig. Det finns billiga seriösa firmar som fixar allt pappersarbete åt dig. Jag rekommenderar starkt detta framför att du ska köpa in eget bokföringsprogram som du ska lära dig, och sedan sitta och sköta bokföringen själv. Fokusera istället på kärnverksamheten (det som är roligt!). Jag lovar att det är värt pengarna. Lycka till!
 
Hej,

Jag har drivit ett flertal företag i olika former. Om du ska ha ett på-sidan-av företag och är osäker på omsättning skulle jag råda dig att starta ett enskild bolag med FA-skatt (jättelätt att skaffa). Välj att du ska momsdeklarera en gång om året och sedan anlitar du en bokföringsfirma som sköter det åt dig. Det finns billiga seriösa firmar som fixar allt pappersarbete åt dig. Jag rekommenderar starkt detta framför att du ska köpa in eget bokföringsprogram som du ska lära dig, och sedan sitta och sköta bokföringen själv. Fokusera istället på kärnverksamheten (det som är roligt!). Jag lovar att det är värt pengarna. Lycka till!

Vad kostar en revisor? För mig som inte har en susning så låter det som något väldigt dyrt, men det kanske det inte är?

Samtidigt känner jag att jag vill ha koll på vad som kommer in och går ut ur ett eventuellt företag. Speciellt så man kan sätta undan tillräckligt för skatten.

Är samtidigt i behov av att kunna skriva fakturor till företaget jag kommer att arbeta för och detta skulle väl troligen bli smidigare med ett bokföringsprogram? Där kontering sker per automatik och kopplas till respektive faktura!? (Även om man såklart kan skriva en faktura i Word)
 
Hej Marie,

Jag anlitade ingen revisor till mitt enskilda företag, det behövs inte. Jag använde Excel till att skriva mina egna fakturor. Och när du köper saker till företaget så sparar du kvittot. Sedan samlar du ihop alla dina egna fakturor (du skriver ut en kopia till dig själv) samt kvitton och skickar till din bokföringsbyrå så bokför de allting samt fixar deklarationen. Jag betalade ca 1500 Kr om året för denna tjänst. Kostnaden beror på antalet verifikationer (antal papper) som du skickar in.
 
Hej Marie,

Jag anlitade ingen revisor till mitt enskilda företag, det behövs inte. Jag använde Excel till att skriva mina egna fakturor. Och när du köper saker till företaget så sparar du kvittot. Sedan samlar du ihop alla dina egna fakturor (du skriver ut en kopia till dig själv) samt kvitton och skickar till din bokföringsbyrå så bokför de allting samt fixar deklarationen. Jag betalade ca 1500 Kr om året för denna tjänst. Kostnaden beror på antalet verifikationer (antal papper) som du skickar in.

Ah, i min värld jobbade revisorer på bokföringsbyråer men det kanske är två skilda arbetsuppgifter. Har aldrig behövt fördjupa mig i sånt här tidigare nämligen.

Det låter ju ganska enkelt blir ju ungefär till samma pris som ett bokföringsprogram.

Tåls att funderas på! Alltid bra att lyssna lite hur andra gjort så tack för all info! :)
 
Ska börja mäklarfota framöver. Håller just nu på att köpa in utrustning för detta.

Eftersom jag kommer fota på frilansbasis står jag i valet mellan FA-Skatt och Frilans Finans. Jag är till 99% säker på att jag vill börja med Frilans Finans just eftersom jag ännu inte vet i vilken utsträckning jobben kommer att trilla in. Ska även tilläggas att detta inte kommer vara min huvudsakliga försörjning.

Ponera att jag under vägen skulle bestämma mig för att gå över till FA-skatt, hur funkar det i praktiken. (Har givetvis läst det som finns på skatteverkets hemsida). Klarar man sig med excel (motsvarande) eller behöver man ett bokföringsprogram. Tips på fungerande sådana till Mac?

Hur pass mycket koll måste man ha på skatter, avdrag, momshantering? Fixar ett bokföringsprogram majoritet av detta åt mig? Räcker det att jag har koll på vad som kommer in och vad som går ut?

Det som jag i dagsläget kunde se en fördel i med FA-skatt är avdrag för utrustningen jag håller på att köpa in. Hur fungerar dessa avdrag? Om en utrustningsdetalj kostar 1000kr. Gör jag då avdrag på skatten i företaget med motsvarande summa eller räknas det på annat sätt? Kan jag i min vanliga deklaration, som Askattare, göra avdrag för fotoutrustning? (Om jag väljer att använda mig av Frilans Finans.)

Vilka utgifter ska jag räkna med om jag skaffar FA-Skatt vs. om jag använder Frilans Finans (som tar 6% av fakturerad summa) Då menar jag inte arbetsgivaravgifter etc. utan utgifter som krävs för att få igång ett företag.

Om du väljer FA-skatt så behöver du bara skicka in en skatte & avgiftsanmälan till Skatteverket. Det kostar inget om du inte behöver namnskydd för din verksamhet i ditt län.

Man klarar sig med Excel, i vart fall till en början. Ett smidigt bokföringsprogram som exempelvis Visma Avendo (stavas det så) funkar på alla plattformar inkl plattor. Där skapar du enkelt fakturor och bokför allt samt även gör dina bankbetalningar samt har koll på bank och kassa. Det finns liknande program som har det gemensamma att dom körs som molntjänster och att de har förenklat redovisningen så att man i princip inte behöver hålla på med kontoplaner etc utan bara bokför kostnader respektive intäkter enkelt och smidigt. Jag tror att man dock behöver en kort introduktion eller en genomgång.
Det finns oftast enkla övergripande sådana på leverantörernas sidor. Kostnad från ca 100 kr i månad och uppåt.

Jag vet inte hur frilans finans funkar och vad du får för de 6% som du skriver att det kostar lägger och vad som är förutsättningarna. Antar att dom betalar ut det som lön? vilket kanske inte är optimalt i alla lägen?

För ditt ev fa-skatts företag: "Företaget" skattas separat. Påverkar/påverkas inte av dina övriga inkomster. Ta verksamhetens inkomster minus kostnader=Vinst Denna vinst skattas sedan. Som lön. Du får själv betala sociala avgifter etc vilket räknas fram vid deklarationen. Börjar du tjäna stora belopp så att du totalt kommer upp i gränsen för statlig inkomstskatt (+20% till i skatt) så grattis och då är det nog läge att skaffa sig ett Aktiebolag. Om det blir minus resultat skattar du inget alls för verksamheten, men får inte heller någon nedsättning etc på anda inkomster/lön. Förlusten rullan man vidare till nästa år och skatt blir det först vid vinst.

Om du skall köra eget. Kontakta en bokföringsbyrå. Prata med dem om ett upplägg där du säkert kan göra det mesta själv och dom fixar deklarationen. Initialt hade jag bara samlat mina kvitton i en pärm och skrivit fakturor manuellt.
 

Tack för svaret!

Frilans Finans sköter allt åt mig. Man kan säga att jag blir anställd av dom och dom köper min faktura, betalar arbetsgivaravgifter, skatt och sedan äger kravet gentemot den fakturan är ställt till. Tillbaka får jag "rena" pengar där alla avdrag är gjorda.

Det du beskriver liknar det arbetssätt jag läst på endel om. Kan tycka den känns lite tryggare eftersom man har lite mer egen kontroll över ekonomin. Vad jag förstått så räknar väl ett sådant program även ut egenavgifter etc. Betalar man in dessa löpande eller årsvis ihop med deklaration?

Kanske behöver man sen en översyn av bokföringsbyrå för att få just deklarationen rätt med alla avdrag etc. Men att dennes arbete förenklas av att bokföringsprogrammet redan gjort medarbetet?

Räknar ju inte med några större inkomster första räkenskapsåret, om det blir några alls med tanke på inköp av utrustning, ev bokföringsprogram mm.

Kan man räkna av allt man investerar i företaget? Bokföringsbyråkostnader, bildbehandlingsprogram frimärken etc etc. eller är detta begränsat? Säg att jag återinvesterar all inkomst i företaget, köper bättre objektiv, bättre kamera etc. istället för att göra eget uttag ur firman, kommer detta reslutera i ett +-0 resultat där jag inte kommer behöva betala någon skatt alt. vid minusresultat få tillbaka skatt?

I så fall är det ju inte så jätteavancerat att skaffa en FA-skattesedel. Har idag en hobbyverksamhet (ej foto) där jag jobbar på det sättet. Dvs återinvesterar all vinst i bättre utrustning med tanken att ha alternativet att kunna lyfta det till enskild firma om jag får ihop något som bär sig. Bokför alla utgifter och alla inkomster i excel för att kunna ha koll på ekonomin.

Nu är ju hobby befriat från moms så länge man inte gör en vinst över 30 000 så där skiljer det sig ju att man måste börja momsa. Betalar man egenavgifter även om man inte gör vinst i en enskild firma? (I Hobby betalar man bara egenavgifter på det eventuella överskottet)
 
Kan man räkna av allt man investerar i företaget? Bokföringsbyråkostnader, bildbehandlingsprogram frimärken etc etc. eller är detta begränsat? Säg att jag återinvesterar all inkomst i företaget, köper bättre objektiv, bättre kamera etc. istället för att göra eget uttag ur firman, kommer detta reslutera i ett +-0 resultat där jag inte kommer behöva betala någon skatt alt. vid minusresultat få tillbaka skatt?

I så fall är det ju inte så jätteavancerat att skaffa en FA-skattesedel. Har idag en hobbyverksamhet (ej foto) där jag jobbar på det sättet. Dvs återinvesterar all vinst i bättre utrustning med tanken att ha alternativet att kunna lyfta det till enskild firma om jag får ihop något som bär sig. Bokför alla utgifter och alla inkomster i excel för att kunna ha koll på ekonomin.

Nu är ju hobby befriat från moms så länge man inte gör en vinst över 30 000 så där skiljer det sig ju att man måste börja momsa. Betalar man egenavgifter även om man inte gör vinst i en enskild firma? (I Hobby betalar man bara egenavgifter på det eventuella överskottet)

Ja, alla kostnader du har för intäkternas förvärvande. Dit hör även redovisningstjänster. Inventarier som kameror och objektiv, datorer, scannrar, stativ, filter etc kan dras av direkt under förutsättning att de understiger en viss summa.

Låt oss säga att du vill köpa en kamera som kostar 20.000:-. Den dras av direkt med 16.000:- och 4.000:- i moms. Skaffar du däremot en kamera typ Nikon D4s för 60.000:- tillämpas avskrivning per år. Momsen 12.000:- ställs mot momsen du har på intäktssidan. Resterande 48000:- kan exempelvis dras av via restvärdesavskrivning 25% per år (finns andra former av avskrivning). Gränsen för direktavdrag är basbeloppsberoende och den kan du kolla på SKV:s hemsida.
Köper du däremot en kamera och ett objektiv tillsammans på samma kvitto/faktura där prylarna var för sig skulle medgivit direktavdrag så kan det tolkas som EN inventarie om beloppet överstiger gränsen för direktavdrag och måste då köras med årlig avskrivning.

Nu pratar du ju om att föra in prylar från hobbyverksamheten. De måste i så fall vid införandet i enskild firma värderas till dagsvärde. Och de prylarna kan du inte dra moms för. Låt oss säga att du äger en kamera för 10.000:- inkl moms och startar en firma. Kameran värderas kanske till 6.000:- inkl moms när du startar firman och för in den. Då får du dra hela beloppet 6.000:-. Säljer du däremot sedan den kameran i rörelsen för 6.000:- lite senare för att byta upp dig så får du betala 25% i moms, d v s 1.200:-. Skulle du sälja den för 5.000:- blir momsen 1.000:-.

Grundregeln är att bara grejor som inhandlats när rörelsen väl är registrerad och igång berättigar till momsavdrag. Du kan inte heller dra moms för prylar du köper begagnade av privatpersoner.

Resor med egen bil i tjänsten dras också av. Man ska föra körjournal naturligtvis.Även andra resor med taxi, flyg etc i tjänsten medges, telefonkostnader, programvaror.

Det finns inget som förbjuder en FA-skattare med egen firma att gå med förlust. Så ett +-0 resultat är givetvis tillåtet (fast det är ovanligt eftersom det brukar bli antingen vinst eller förlust). Förlusten kan INTE kvittas mot din A-inkomst.
Men huvudsyftet med att ha en egen firma måste vara att gå med vinst. Att det under uppbyggnadsskedet inte gör det är dock helt förståerligt. Sedan kan det ju i framtiden hända strukturförändringar o dyl, sjukdom mm som gör att man går med förlust.
En småföretagarförsäkring (avdragsgill) rekommenderas också.

Däremot kan förlusten år 1 användas år 2. Låt oss säga att du gjort en förlust på 15.000:- år 1. År 2 gör du en vinst på 25.000:-. På NE-blanketten drar man då 15000 ifrån resultatet från år 2 och din beskattningsbara vinst blir då 10.000:- istället.

Jag skulle råda dig att lägga lite tid på att läsa lite bokföringsregler, ladda hem broschyrer från SKV eller betala en liten slant för ett samtal med en redovisningskunnig person som kan skatteregler inan du bestämmer dig.

Visst, allt är enkelt när man kan det. Men det är inte så lätt att tänka på allt i början. Men skulle man göra "fel" är det inget allvarligt så länge man är ärlig och har ordning på sina verifikationer. Det rättar revisorn eller bokföringsfirman till inför deklaration.
 

Kanonbra svar! Lite såna saker jag var ute efter att få red på :D

Nu har jag ju köpt endel utrustning redan. Då blir det det "kvarstående värdet" i utrustningen som jag kan göra avdrag för om jag startar en firma (även om firman inte fanns när utrustningen inhandlades?) Om inköpen är gjorts strax innan start av firman så torde detta värde inte ha förändrat sig nämnvärt?

Jag antar att köp av privatpersoner utan att kvitto skrivits inte kan dras av? Anteckningar är inte gott nog?! Men i de fall kvitto skrivits så kan man (förutom att momsen utgår)?
 
Stämmer inte.

För ditt ev fa-skatts företag: "Företaget" skattas separat. Påverkar/påverkas inte av dina övriga inkomster. Ta verksamhetens inkomster minus kostnader=Vinst Denna vinst skattas sedan. Som lön.

Hej

Om du har en inkomst från företaget som skattas som lön så jämställs det med den lön du får från ditt "vanliga" jobb. DVS inkomstslaget "Lön"
Ex Ditt vanliga jobb ger dej en årsinkomst (lön) på 250 000 kr, du tjänar 10 000 kr i ditt företag (lön)
då skattar du för 260 000 kr i inkomstslaget "Lön"
Däremot kan man trixa med periodisering mm så du kan skatta i inkomstslaget "Kapital" då är skatten 30% ;-)
En revisor/deklarerare är guld värd, även om du måste betala nån tusenlapp så är de värt varenda krona.

ThomasR
 
Kanonbra svar! Lite såna saker jag var ute efter att få red på :D

Nu har jag ju köpt endel utrustning redan. Då blir det det "kvarstående värdet" i utrustningen som jag kan göra avdrag för om jag startar en firma (även om firman inte fanns när utrustningen inhandlades?) Om inköpen är gjorts strax innan start av firman så torde detta värde inte ha förändrat sig nämnvärt?

Jag antar att köp av privatpersoner utan att kvitto skrivits inte kan dras av? Anteckningar är inte gott nog?! Men i de fall kvitto skrivits så kan man (förutom att momsen utgår)?

I princip har du tolkat det rätt vad gäller införd utrustning. För att ha klara papper och redovisningsunderlag för egen utrustning som anskaffats innan man startar upp firma är det bäst att kontakta ÅF som handlar med fotogrejor och få det aktuella dagsvärdet. Det är det som gäller.

Låt oss säga att du betalt 8000:- för ett kamerahus för 3 månader sedan och använt det aldrig så lite torde inte införselvärdet vara lika stort. ÅF kanske säger 6000:- är vad han skulle sälja det för. Då gäller det värdet!
Viktigt att dokumentera vem som värderat och datum.

Vad gäller privatinköp utan kvitto så är det i första hand slarvigt att inte ha en kvittens. Men grejen är ju din och ska kunna dagsvärderas. En anteckning är i och för sig bra, men bör nog kompletteras med att du kontaktar dem som du köpt privat av och få ett intyg på att du köpt vara xxx av person yyy för zzz:- så att du kan verifiera att du äger varan. För allting du sätter in i firman är avskrivningsbart/avdragsgillt.

Det finns nog bara 2 sätt att starta en firma: Antingen på rätt eller fel sätt. Och det bästa är naturligtvis att ha klara papper på allt från början.

Råd: Ring skatterådgivningen och välj "företag" i telmenyn så får du prata med en handläggare. Anteckna handläggarens namn och fråga hur du bäst ska förfara med dina prylar som ska föras in. Speciellt de utan kvitton.

Sedan kommer samma gamla tråkiga råd igen fast i lite omskriven form: År man osäker och inte kan alla regler för enskild firma samt tolka skattereglerna så är det oerhört värdefullt att ta ett samtal med en redovisningskunnig person. Pengarna du lägger ut på det sparar en massa i framtiden.

Det låter kanske som det är mycket att göra innan man drar igång en rörelse och det är det om man svirrar till det. Tar man tag i det och kontaktar kunniga personer direkt går det faktiskt både snabbt och är enkelt. På detta forum kan du bara få generella råd.

//Lennart
 

Bra idé att be om att få ett kvitto i efterhand! Även ett elektroniskt är ju godkänt. Finns det några regler för vad ett kvitto ska innehålla för att vara giltigt? Räcker namn, adress telefonnr på säljare resp. köpare? Då det inte blir någon moms mellan privatpersoner, hur förtydligas att det gäller just ett privatköp? Ska det anges "ej moms" på kvittot eller hur skriver man?
 
Bra idé att be om att få ett kvitto i efterhand! Även ett elektroniskt är ju godkänt. Finns det några regler för vad ett kvitto ska innehålla för att vara giltigt? Räcker namn, adress telefonnr på säljare resp. köpare? Då det inte blir någon moms mellan privatpersoner, hur förtydligas att det gäller just ett privatköp? Ska det anges "ej moms" på kvittot eller hur skriver man?

Bara att ange följande:

KVITTENS:

Datum: xxxx

Köpares resp säljares namn, adress och gärna tel.nr (säljarens namn kan gärna innehålla en parantes där det står "privaperson")

Inköpt/såld vara (helst med serienummer)

Pris (det pris du betalat). Moms anges inte.

Betalningssätt: Kontant via överföring till konto (nr bör anges) eller kontant (pengar i näven) avbetalning eller det sätt betalning nu skett på.

Bekräftelse från säljaren att full betalning mottagits.
 
Bara att ange följande:

KVITTENS:

Datum: xxxx

Köpares resp säljares namn, adress och gärna tel.nr (säljarens namn kan gärna innehålla en parantes där det står "privaperson")

Inköpt/såld vara (helst med serienummer)

Pris (det pris du betalat). Moms anges inte.

Betalningssätt: Kontant via överföring till konto (nr bör anges) eller kontant (pengar i näven) avbetalning eller det sätt betalning nu skett på.

Bekräftelse från säljaren att full betalning mottagits.

Tack för hjälpen!
 
Börja rätt!

Hej,
Driver eget sedan många år (dock ej inom foto). Det verkar som om du kanske inte tidigare arbetat med ekonomi eller bokföring? Lätt hänt att det blir fel!!
Kan bara hålla med de kloka personer som gett rådet att se till att starta rätt.
Det är så tråkigt, jobbigt, arbetssamt, tidskrävande att reda ut fel.
Om du anlitar bokföringsbyra (bra tips!) se till att lämna papper dit med jämna mellanrum. Hellre för ofta än för sällan.
Tala med andra, vilken bokföringsbyrå är bra? Vilken bank är bra?
Se till att skaffa ett bra sätt att hantera dina papper. Om du lämnar papper till en bokföringsbyrå ofta så räcker säkert några plastmappar.
Lita inte på ditt minne.
Skaffa ett bankkonto för företagspengar.
Ta inga lån eller krediter! Pengar som du har i företaget när allt annat är betalt kan användas (t.ex. för ny fotoutrustning) använd ALDRIG pengar du tror du kommer få.
Skilj på privatpengar och företagspengar.

I all korthet, några erfarenheter som ekonom och mångårig egen företagare.

Lycka till & gör något du tycker om, det brukar bli bra!
Fredrik
 
Hej,
Driver eget sedan många år (dock ej inom foto). Det verkar som om du kanske inte tidigare arbetat med ekonomi eller bokföring? Lätt hänt att det blir fel!!
Kan bara hålla med de kloka personer som gett rådet att se till att starta rätt.
Det är så tråkigt, jobbigt, arbetssamt, tidskrävande att reda ut fel.
Om du anlitar bokföringsbyra (bra tips!) se till att lämna papper dit med jämna mellanrum. Hellre för ofta än för sällan.
Tala med andra, vilken bokföringsbyrå är bra? Vilken bank är bra?
Se till att skaffa ett bra sätt att hantera dina papper. Om du lämnar papper till en bokföringsbyrå ofta så räcker säkert några plastmappar.
Lita inte på ditt minne.
Skaffa ett bankkonto för företagspengar.
Ta inga lån eller krediter! Pengar som du har i företaget när allt annat är betalt kan användas (t.ex. för ny fotoutrustning) använd ALDRIG pengar du tror du kommer få.
Skilj på privatpengar och företagspengar.

I all korthet, några erfarenheter som ekonom och mångårig egen företagare.

Lycka till & gör något du tycker om, det brukar bli bra!
Fredrik

Kort, konkret, mycket bra råd. :)

ThomasR
 
Redovisningskonsult

Rätt många här har rekommenderat att man ska ha redovisningskonsult. Det är ett bra råd. Reglerna ändras hela tiden. Dom har som yrke att hålla sig uppdaterade tjänar in sitt eget arvode genom att du inte skattar i onödan. Avdrag lite på gränsen (alltså ärligt redovisade men kanske inte exakt enligt skatteverkets praxis) kan nog passera lättare då ett proffs sänt in redovisningen.

Det kommer också upp situationer där man behöver hjälp. Momsregler mm med uppdragsgivare utanför Sverige? Uppdragsgivare som vill betala lön till mig, inte fakturor till mitt företag? Man ringer och får svar.

Jag började verksamheten med att fråga min bank (Handelsbanken) om en konsult banken kunde rekommendera. Träffade honom och fick bra kontakt. På den vägen är det.
 
Det nämndes att Excel var OK bokföring och det är det ju inte. Man måste ha en bok eller ett godkänt bokföringsprogram (är inte speciellt dyrt)

Bokföring, the basics.

http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx

http://www.skatteverket.se/foretago...rbokforing.5.2ef18e6a125660db8b080002928.html

Precis! En vanlig bok ska räcka och fyllas i löpande med bläck/kulspets. Ev felskrivningar ska strykas över så att de ändå är synliga och en bokföringsorder på korigeringen ska upprättas och vara relaterad till verifikationen.
Det är just därför som Excel och en rad andra program i och för sig kan användas, men ändå inte betraktas som riktigt giltiga. Orsak: de går att radera och redigera i efterhand. Ett enkelt bokföringsprogram ska ju lägga ett "sigill" efter varje period.
Fördelarna med ett enkelt bokföringsprogram är ju att det finns tablåer med konteringsnummer som är tillämpliga.

En enkel kontering kan ju se ut så här:

Försäljning enl faktura 002 2400:-
Moms 600:-
Firmans bankkonto: 3000:-

Bokföringsprogrammet skapar då automatiskt (när det är rätt inställt) ett konteringsnummer för varje post och sätter det i kredit resp debet.
Samtidigt räknar det kontinuerligt ut om man ligger på plus eller minus vad gäller resultat, skapar en balansräkning, placerar ingående och utgående moms i speciellt momskonto, håller reda på inventariernas bokförda och avdragna värde etc. Lättare än man tror efter en genomgång hos bokföringskunnig konsult/revisor.

Exemplet på bokföring du länkat till är bra, men kan verka lite skrämmande för en som bara ska ha sin verksamhet som bisyssla.
Detta att i förväg göra upp en ingående budget är naturligtvis bra, men vid uppstart och första/andra året genereras knappast några större vinster. T o m troligt med 0-resultat om rörelsen bedrivs på deltid vid sidan av vanligt jobb.

Varje exempel räknar med vinster på större belopp och tar även upp anställdas löner etc. Knappast något som TS lär syssla med i första läget.
Står t e x att om man inte gör någon vinst bör man snarast fatta ett beslut om man ska avveckla eller om vidare satsning är möjlig. Sedan mycket pessimistiskt typ: har det väl börjat gå nedåt är det svårt att vända trenden. Knappast uppmuntrande.

MEN principen är ju densamma. Så därför ärvi där igen: Innan uppstart prata med bokföringskunnig person.

Vidare: Tänk på att den budget man gör upp och beräknar en vinst efter under uppstartsåret drabbar en med prel.skatt som ska betalas in oavsett om man får de intäkterna eller inte. Det gäller att räkna mycket realistiskt här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.