Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon Linux kunnig som kan ge mig lite råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och surfar här nu via Livecd från Ubuntu.
Är det någon som kan hjälpa mig att få igång min andra bildskärm.
Eller måste man köra en skarp version av Ubuntu för att få det till att fungera...
Hittar inte någon liknande inställning som man har när man högerklickar i Windows...
 
stensth skrev:
Sitter och surfar här nu via Livecd från Ubuntu.
Är det någon som kan hjälpa mig att få igång min andra bildskärm.
Eller måste man köra en skarp version av Ubuntu för att få det till att fungera...
Hittar inte någon liknande inställning som man har när man högerklickar i Windows...

Jag gissar att du egentligen undrar om det överhuvudtaget går, för med en livecd så lägger man ju inte ned så mycket jobb på inställningar som ändå försvinner när man stänger ned.

Visst går det, om Ubuntu har några grafiska verktyg för det vet jag inte, jag har aldrig kört Ubuntu, andra desktopinriktade distar brukar då ha grafiska verktyg för det mesta. Men som brukligt i GNU/Linux system, grafiska verktyg är ofta bara en "frontend" för något kommandoradsbaserat eller nåt som kan konfigureras manuellt genom editering av vanliga textfiler.

Här har du en 'howto' om "Dual monitors" (första träffen på Google vid sökning på "xorg two monitors"). Gentoo har ofta mycket bra "howtos" eftersom de har ett mycket livfullt community som håller sig väl uppdaterade med det senaste.
 
Re: halloj!

sphere skrev:
the Gimp är som PS fast snabbare

Den allmäna uppfattningen är väl annars tvärtom, dvs att PS är snabbare än The Gimp?

(själv har jag inte provat PS så jag vet inte hur snabbt eller långsamt det är på motsvarande uppgifter)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.