Annons

Någon Linux kunnig som kan ge mig lite råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
oh nej... alla drivisar.. Grafikkort.. nätverkskort, ljudkort osv osv.. inte säker jag har drivrutiner för dessa till linux... kollar ju inte sådant när man har PC...
 
bokmärkena sparas i filen bookmarks.html i din firefoxprofil. Det är bara att kopiera över den till profilen i ubuntu sen.

Förresten borde det gå att kopiera över hel profilen till ubuntu. Då får du ju med dina inställningar också
 
Kalle_B skrev:
inte säker jag har drivrutiner för dessa till linux... kollar ju inte sådant när man har PC...
Blir förvisso inte mindre PC för att du kör linux... Det finns vissa kretsar där tillverkaren vägrar släppa specar nog för att andra ska kunna göra drivrutiner, då kan det bli struligt, annars brukar det mesta fungera out of the box nuförtiden.
 
Det brukar inte vara något problem om du inte har något ovanligt. Jag har aldrig behövt brytt mig om drivisar. Sånt har ställt in sig automatiskt.

firefox profilen ska för övrigt ligga i

/home/användarnamn/.mozilla/firefox


punkten före mozilla gör att den är dold. Tryck Ctrl+h så visas dolda filer
 
ok.. tackar folk.. o ni tror inte det blir problem att fåigång nätverket efter att jag tryckt in linux? har ju xp i den andra burken där jag ska spara alal mina miljoner bilder...
 
Du menar nätverk med din win-dator?

Eventuellt ställer brandväggen till problem. Installera firestarter så kan du ställa in brandväggen som du vill ha den. Mycket smidigt
 
ty
inte föratt jag vet vad firestarter är för något eller vad jag hittar det... men jag löser det nog... :) nu vet jag att det är teoretiskt möjligt i alla fall
 
ok.. nu fick jag lite kalla fötter när allt blev så konkret iom flytt av alla mina saker...

Om man bortser från principen att inte använda MS produkter, vad vinner jag på ett OS byte? en uppenbar fördel är ju virus och intrångs minskningen.. men sedan då? Jag måste ju lära allt från början igen... är ju ingen cola drickande 14 åring längre som pressar finnar mellan varven jag fraggar någon på CS...
 
Alltså saker är inte så krångligt som det först låter. Jag är inte heller nån 14 cola-drickare. Jag visste absolut ingenting om linux när jag provade första gången för ett år sen ungefär och nu har jag tagit bort min winxp partition. Det är bara att ta sig över tröskeln.
Jag tycker ffa att det är snyggare än ms win. Jag använder gnome (standard i ubuntu) och det fina med det är mottot less is more. Det är alltså inte en massa krafs tar över. Det är funktionellt och enkelt.

Att man inte får med spyware så fort man installerar nånting är det som jag uppskattar mest tror jag. Dessutom är det väldigt lätt att snabbt få hjälp i diverse forum.
 
Det kan man säga att det är, snabbare än WinXP är det allt. Tillochmed KDE är snabbare än WinXP-gränssnittet trots att KDE är flera gånger mer omfattande.

Kan man inte få en AMD64-kompilerad kärna med Ubuntu eller är man för avancerad då?
 
Det ska tydligen gå enklare med 32-bit versionen. En del saker funkar inte fullt ut med 64-bit versionen. Det finns en special-kärna för AMD i 32-bit versionen. Man behöver dock inte använda den och det ska inte vara speciellt stor skillnad i prestanda

Jag har dock inte testat med 64-bit så jag vet inte.
 
För mig ligger hela grejen med linux i ett schysst skal och att alla program som behövs går att få i med kommandoradsgränssnitt. Det gör det oerhört smidigt att sätta upp automatiserade bearbetningar utan att behöva gå alla omvägar man måste ta i Windows.

Visst brukar jag installera x också men det använder jag i princip bara om jag någon gång behöver surfa på linuxmaskinen. Jag kör i regel utan bildskärm och loggar in över nätet med ssh.

Nyligen har min linuxmaskin dessutom börjat tjänstgöra som teveinspelare. Jag hoppade över vhs-flugan eftersom jag aldrig har lyckats programmera inspelningen på en sån där video, men på datorn har jag ett enkelt webbgränssnitt som jag kan styra från min mobiltelefon om jag kommer på att jag vill spela in ett program när jag är på språng. Teveinspelningen hade jag aldrig kunnat få till med windows med den klena hårdvara jag har, men med linux har det gått relativt smärtfritt.
 
jimh skrev:
För mig ligger hela grejen med linux i ett schysst skal och att alla program som behövs går att få i med kommandoradsgränssnitt. Det gör det oerhört smidigt att sätta upp automatiserade bearbetningar utan att behöva gå alla omvägar man måste ta i Windows.

Visst brukar jag installera x också men det använder jag i princip bara om jag någon gång behöver surfa på linuxmaskinen. Jag kör i regel utan bildskärm och loggar in över nätet med ssh. ..

Måste bara instämma, jag använder X (inte nu, har inte orkat knöla till en partition med linux) men även på SSH, VNC och när jag har Linux på min desktop. Allt går 10 gånger fortare med kommandoprompt än med mus, plus att man har möjligheten att skripta ihop program om det är något man saknar eller behöver schemalägga.
 
Ok jag tackaralla vänliga själar! jagska ta mig en funderare på hur jag ska göra. Men nu vet jag i allafall att jag har en del kunniga människor på forumet som kanske kan hjälpa till omdet skulle strula :) thanx all
 
Om du bara vill testa linux kan du ju ladda ner en live-versionen av ubuntu. Då behöver du inte installera nånting på datorn. Bara att köra och testa. Tänk på bara att det går segare att köra från CD:n så det blir ju lite fel bild av det hela
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.