Annons

Någon Linux kunnig som kan ge mig lite råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag har under flera års tid funderat på att byta över till Linux (Debian) men har stoppats lika många gånger... Nu undrar jag om programmet Gimp kan ersätta photoshop CS fullt ut eller är det en kompromiss? Jag använder datorn i huvudsak till bilder och musik.. spelar ALDRIG på datorn så min undran är finns Linux program som gör att jag aldrig kommer sakna Windows?
funkar RAW filerna med GIMP? kanske DNG funkar med gimp?
 
Det är lite så och så med Raw-filer, till en del märken finns det plugin, andra externa program och några få kameran märken står helt utanför.

Jag kör med the Gimp på arbetsdatorn eftersom jobbet inte anser att jag behöver photoshop. Jag gör visserligen inga superavanserade saker, men känner att the Gimp räcker förmig. i många fall är det faktiskt med snabb arbetat eftersom man inte behöver jaga efter verkytslisten utan högerklickar direkt i bilden för att starta filter och annat.
 
jag ska forska vidare lite med detta och linux/gimp.. har förövrigt en canon 350 tror RAW filerna heter cr2
 
Tips om du vill köra debian:

Kolla på Ubuntu.
http://www.ubuntulinux.org/

Det är baserat på debian fast out of the box konfigurerat och snyggt default också för den delen - samt inriktat på att vara en desktop-variant.

Jag kör Debian själv fast jag har min linuxburk som filserver/webbserver inte desktopmaskin.
 
Råkonvertering på linux handlar i regel om olika program som baseras på dcraw. Och dcraw stöder både dng och din 350D direkt.

Personligen tycker jag att gimp är alldeles för knöligt för att jag skulle överväga att enbart köra linux.
 
tackar.. ser helt ok ut.. håller på o laddar hem det nu. :)
Hoppas bara det är enkelt o fixa nätverket.. har xp i en annan burk...
 
tack Jim.. skönt att veta att jag kan få in mina rawar... men knöligt? är programmet osmart uppbyggt eller är det bara en jobbig övergångs period från Photoshop, eller fattas massa saker i gimp eller får man göra massa krångliga handgrepp för att utföra en enkel sak?
 
mmm... ser helt ok ut... mkt olika alternativ nu... får börja med o fixa till en linux distr.

Spara alla filerna till en annan disk innan formatering bör jag kanske också göra... mycket nu
 
nu har jag laddat hem ubunto.. hoppas det blir bra.. ska lägga den på skiva i denna sekund.. antar alla linux program funkar till alla olika distr? inga special skrivna saker till ubunto va? samma kärna i allt antar jag...
 
Det går ju kompilera programmen själv från källkoden. Men enklast är att installera program som redan är färdiga för ubuntu. De flesta program du kommer behöva kan du enkelt installera i synaptics genom att söka fram rätt program och sedan klicka på installera. Väldigt smidigt.
 
Ang. debian

Om man bortser från bildbehandling och endast ser till normal datoranvändning så är en ren Debian-dist INTE att rekommendera som dekstop. Man måste, mer eller mindre, vara Linux-guru för att arbeta snabbt i det.

Ubuntu, som någon tipsade om, är däremot alldeles utmärkt för desktop-användande.

Ubuntu finns att ladda ner som en boot-bar image-fil, bränn på cd, tryck in i din vanliga arbetsstation och spring runt lite i det! Klockrent om man funderar på ett byte.
 
Liten konstig fråga. Funkar inte Photoshop i Linux? Dom flesta XP program går ju strålande att köra i Linux.

MVH//Jan
 
Photoshop CS kan köras i linux om man använder tex Crossover Office eller Wine (?). Tror inte CS2 fungerar fullt ut ännu.

Annars kan jag rekommendera VMWare om man vill köra några windowsapplikationer. Jag använder det för att köra bla Photoshop CS2 och prestandan är utmärkt.
 
Gimp fixar allt som PS gör, dock inte icc-profiler som måste skötas med andra program. När man väl vant sig vid Gimp så tycker man att PS är svårt och besvärligt, vilket är lika fel åt båda håll, de är bara annorlunda och inte så lik varann.

I början kommer du mest troligt att sakna alla program, alla! Vilket är helt naturligt, som nybörjare vet du ju inte ens vad Linux-programmen du vill ha heter. Men det ger sig med tiden. Det kommer garanterat att ta ett tag innan du ens bestämnt dig för vilken skrivbordmiljö/fönsterhanterare du trivs med.

En skrivbordsmiljö är ett helt system av program som alla är skrivna för ett speciellt toolkit och därmed också grafiskt utseende på knappar menyer osv..

En fönsterhanterare är ungefär som det låter, program som sas. ramar in programmen i fönster, fönsterhateraren står för olika paneler, aktivitetslister osv.. De är inte lika stora system som skrivbordsmiljöerna, där även sånt som viruella filsystem, hårdvaruigenkänning osv. ingår.

Det finns två stora skrivbordmiljöer, Gnome som i likhet med Gimp bygger toolkitet GTK+ och KDE som bygger på QT. De är rätt lika för användaren och erbjuder i stort samma funktioner, Gnome kan dock vara rätt stökigt för de som i hög grad vill kustomisera sitt system själv. Många av programmen som ingår i Gnome kan dock köras sas. fristående från Gnome bara GTK+ finns installerat.

Bland fristående fönsterhanterare, som i regel har ett litet "memmory-footprint" kan nämnas:

* IceWm (snabb, enkel men ändå rätt späckad med små-finesser, gränssnittet ungefär som win-98 fast mycket mer konfigurerbart)

* Blackbox

* Enlightment

* Fluxbox

* Windowmaker

* Afterstep

Det finns dock än fler.. chose your flavour.

Några program att kika på, många av dem ingår i de flesta distributioner:

* Mozilla (webbläsare, mail/newsreader, composer wysiwyg html-editor irc-klient)

* Gimp

* OpenOffice (Hel kontorssvit med ordbehandling, kalkyl, presentation osv..)

* ImageMagick (Program för automatiserande av viss bildbehandling, plus en snabb bildtittare (display))

* Xmms (ungefär som winamp)

* Xine (Video spelare som fixar de flesta format)

* Xsane (scannerprogram använder sane som backend)

* mc (Midnight Commander en oerhört kraftfull fihanterare som går i textläge, för de som var med på DOS-tiden så liknade Norton Commader denna)

* Gnome Commander (som ovan fast grafisk, kräver dock att en stor del av Gnome finns installerat)

* dcraw (ett program som läser RAW-filer, kameramärke spelar ingen roll, detta är dock inte grafiskt)

* RawPhoto (plugin till Gimp som utnyttjar dcraw så att du får det grafiskt)

* RawView (Råfilskonverterare (skriven i java), som även fixar batch-konvertering av många filer, ett mycket bra men minneshungrigt program, det använder också dcraw i grunden som så många andra program)

* Gtkam (Grafisk frontend till Gphoto2 för direktåtkomst till kameror som inte använder usb-mass-storage, t ex. Canon)

* Bluefish (html-editor, ej wysiwyg)

* Leafpad (enkel å snabb texteditor a la notepad)

* FileRoller (ungefär som winzip)

* Monica (Monitor Calibration tool, därav namnet)

* Apache (webbserver, med de flesta distributioner sätter du upp en egen webbserver på under två minuter)

* EOG (Eye of Gnome, en rätt enkel bildtittare)

* Gthumb (ännu en bildtittare med lite fler funktioner än ovanstående)

* libiptcdata (där programmet "iptc" ingår, för att skriva och läsa iptc-data i jpeg filer, textbaserat, men vissa andra grafiska program, t ex. gthumb kan använda sig det om det finns installerat)

* LittleCMS ( en colormanagement-motor om du vill ge dig in i den soppan, oftast så är det onödigt, sRGB räcker långt..)


Vid val av distribution så skulle jag inte rekommendera Debian till en nybörjare, men har du någon mer erfaren som kan ge dig "hålla-handen-support" så är det ett gott val. För andra nybörjare, som inte har tålamodet att verkligen lära sig från grunden, så torde Mandriva, SuSE, Fedora, Ubuntu vara bra distar att starta med. För de som redan kan och vill ha kontroll, eller nybörjare som har en god portion ödmjukhet, tålamod och verkligen vill lära sig så kan man kika på Slackware, Debian, eller den svenskutvecklade Crux. Med ännu mer tålamod och kunnande så kan man kika på de källkodsbaserade distarna, där allting kompileras från källkod och således blir anpassat för det egna systemet och hårdvaran, t ex. Gentoo.

Distrowatch är ett bra ställe att fördjupa sig i en uppsjö av olika distributioner, läsa recensioner omdömen och fakta.
 
ja jösses... vad har man gett sig in på... nu har jag skivan bränd i alla fall.. frågan är bara när jag vågar stoppa in den i datorn... ;)
 
jag är i full färd med att spara alla mina saker för att kunna flytta över till en annan disk medans jag formaterar disken för Ubuntu.

Jag använder Firefox och jag har letat på deras sida föratt se var alla mina bokmärken sparas.. men jag lyckas inte lista ut det... har ju ganska många viktiga adresser jag gärna vill ha kvar.. någon som vet var dessa sparas?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.