Nu har jag provat lite med digitalisering och har några saker att säga.
Jag grävde fram min gamla förstoringsapparat från 70-talet. En Durst, 305M tror jag den hette. Redan då köpte jag tillbehöret som gör att man kan byta lampan mot en kamera för reproduktion. Väldigt stabilt men "armen" är lite i längsta laget så kameran kommer ut från stativet lite väl långt. Gör det skakigare än det skulle kunna vara. Men inte så att det omöjliggör kopieringen.
På bordet ligger ett nyinköpt ljusbord från Photax. Storlek A4. Det är i största laget. Jag skulle absolut ha klarat mig med en i storlek A5. Var inte helt säker på om filmhållaren skulle passa på ett mindre och tog den större storleken för att vara på den säkra sidan. Kanterna på ljusbordet är helt släta så det skulle inte varit något problem. För att minska risken för ströljus har jag täckt det mesta av ljusbordet med svart papper.
Kameran är en Nikon Z5 och jag använder mitt gamla Micro Nikkor AF 2,8/60 mm. Det blir ingen autofokus men går att använda ändå. Lite långsammare men vem har bråttom. De flesta av bilderna har väntat i mer än 20 år på att blir skannade.
Här är filmhållaren som jag använder. Fungerar i mitt tycke mycket bra. Jag kan tänka mig att med nyframkallad film har man ett större problem med att filmen krullar sig. Mina filmer är som sagt så gamla att det är som regel väldigt plana. Men magnetlösningen är smart. Bra kvalitet på produkten och det fungerar snabbt och smidigt att byta filmstrip.
Ett exempel på sonen när han vara gissningsvis i fyraårsåldern. Fujifilm 200 ISO. Minns inte vilket objektiv jag hade. 50 eller 85 mm skulle jag tro. Bara lite justering i NegativeLabPro.
I fredags, min första dag med programmet, fungerade det bra men jag kunde ju inte så mycket.
Igår när jag försökte med en film till tror jag att jag hittade någon bugg. Plötsligt gick det inte att få igång programmet i Lightroom. Jag har inte varit i kontakt med utvecklaren och jag kan inte utesluta att det är något som jag gjort fel.
Jag fick igång det igen men det krävde flera försök och jag har inte klart för mig vad som är problemet. Såg någonstans att en ny version verkar vara på gång men jag vet inte när den släpps. Jag har version 2.3 just nu.
Det kan vara problem med andra program som också är igång på min dator. Vet inte om det påverkar att jag har Loupedeck samtidigt som Lightroom.
Filerna ser bra ut i Lightroom när man konverterat dem. Kruxet är bara att många, de flesta?, reglagen går åt fel håll! Känns lite skumt!. Helst skulle jag vilja ha en RAW-fil som är konverterad och där alla reglage fungerar normalt. Just nu tänker jag att det är bättre att utnyttja funktionen där man parallellt med den konverterade filen också får en TIF-fil. Den fungerar normalt. Problemet där är att den filen är väl ungefär dubbelt så stor, eller tre gånger så stor, som en RAW-fil. Vet inte just nu vad som är bäst. Är van att alltid har RAW-filen att falla tillbaka på. Kanske bara spara TIF-filer som jag vill ha kvar. Eventuellt exportera som jpg med de jag är nöjd med. Som vanligt är mängden bra bilder försvinnande liten mängd av alla bilder som man tar. Så var det redan på filmtiden. Och ännu mer nu när allt är digitalt.
Tacksam för tips och råd om processen!
Och jag säger som Sanny Lindström i Expressen. Tack för att du tog dig tid.