ANNONS
Annons

Någon erfarenhet av att använda NegativeLabPro?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Tänker försöka ge mig på att skanna in gamla negativ. Tänker fotografera av dessa och sedan ta in filerna i Lightroom. Jag hittat programvaran NegativeLabPro. Verkar ju vara bra att döma av recensionerna på youtube. Någon här som har erfarenhet av det? Eller finns det andra program som gör något liknande? Eller klarar man sig helt utan?
Jag är ingen fena på Photoshop och finns det en plugin till Lightroom som gör mycket av grovjobbet så är jag väldigt intresserad.
Tack på förhand!
 
Jag kan rekommendera NegativeLabPro. Enkelt att använda och ger bra resultat. Finns en hel del tips på tuben. Det går såklart att göra den här "konverteringen" från neg till positiv i Photoshop har inte testad det, andra har säkert info.
 
Kan du berätta lite om hur du jobbar med skanningar? Har du en separat databas i LR för dina skannade negativ?
Tittat lite på film men kan såklart inte så mycket.
En fråga är om inställningarna man gör i NegativeLabPro är "förstörande" eller fungerar det som LR med RAW-filer att man alltid kan återgå till vad filen var när man importerade den?
 
Efter att ha läst vad Peter Krogh anser, se


så köpte jag programmet direkt, har dock inte hunnit testa det ordentligt ännu. Peter Krogh har också skrivit
”Digitizing your photos with your camera and Lightroom” där han beskriver hur man gjorde tidigare utan Negative Lab Pro. Kan varmt rekommendera denna bok som ger mycket värdefull information om hur man bevarar sina analoga bilder i en digital tid.
 
Jag har faktiskt en tidig version av Peters bok. Det tog flera år att ta till sig några av hans teser. Boken är mycket bra.
Jag får ta en titt på den nya boken.
 
Man kan göra det direkt i Lightroom. Gå till tonkurvan, se till att ha punktkurva intryckt (inte parametrisk kurva). klicka på den nedersta vänstra punkten på kurvan och för den upp i topp. Klicka på den översta högra punkten och för den ner till botten. Nu har man vänt på kurvan så att svart blir vitt och vitt blir svart. Spara inställningen som förinställning.
 
Någon, minns inte vem, noterade att det sättet fungerar bra för svartvitt men är inte lika bra om man har negativ färgfilm. Hur brukar du göra med sådana negativ?
 
jag måste erkänna att jag tänkte mest på svar-vitt. Men om man för färgnegativ tar pipetten för vitballasen och pekar på en del av fotot som skall vara neutral tex den svart kanten runt fotot så får man hygglig färgbalans. Ett annat något krångligare sätt är att göra enligt
 
Det finns väl, som vanligt, mer än ett sätt att göra det på. Själv är jag nästan analfabet på Photoshop och avancerad bildbehandling. Finns det en genväg som ger bra resultat så är jag mer än villig att lägga en slant på den. NegativeLabPro verkar vara en mjukvara som får bra recensioner. Tänkte att det kanske finns fler mjukvaror som kan vara till nytta.

Nu är väl marknaden för det mycket mindre än det som gäller för bildbehandling av digitala bilder. Hur många av alla seriösa fotografer håller på och skannar film och bildbehandlar? Jag tänkte mest göra det för att äntligen kunna börja rodda med alla gamla bilder från barnens uppväxt och annat som nu bara ligger. Har inte tänkt börja använda film nu. Det är nog slut med att fotografera med film för min del. Men det är förstås kul att det finns dom som använder film fortfarande.
 
Tänker försöka ge mig på att skanna in gamla negativ. Tänker fotografera av dessa och sedan ta in filerna i Lightroom. Jag hittat programvaran NegativeLabPro. Verkar ju vara bra att döma av recensionerna på youtube. Någon här som har erfarenhet av det? Eller finns det andra program som gör något liknande? Eller klarar man sig helt utan?
Jag är ingen fena på Photoshop och finns det en plugin till Lightroom som gör mycket av grovjobbet så är jag väldigt intresserad.
Tack på förhand!

Tänkte också börja skanna färgnegativ, har inte landat i något. NegativeLabPro verkade först vara det självklara valet. Men efter att letat runt är jag inte lika säker, verkar som om NLP skruvar upp kontrast och färgmättnad och då poppar bilden ut men är det så man vill ha bilden?
Finns även en annan programvara som fått bra kritik Grain2Pixel som skall underlätta arbetet.
Skannade ett negativ i Vuescan och tyckte det blev bra, visst fick jag göra justeringar men gick lättare än förväntat.
Skall försöka få tid att även fotografera av negativen, finns de som påstår att man får bättre resultat med att skanna. Vore intressant att jämföra. Det går i alla fall snabbare att fotografera av.
Vill man ha en snabb överblick så har jag med svartvita negativ fotograferat av med kamera och sedan använd GraphicConverter, där jag gjort makro som vänder på kurvor och andra justeringar och då går det väldigt snabbt att få fram många bilder.
 
Senast ändrad:
Såg Grain2Pixel nämnt. Bra att höra dina erfarenheter.
Nu när jag letat lite mer hittade jag även detta.
https://negmaster.com/
Lite billigare än NegativeLabPro och det verkar finnas i lite olika varianter.
Detta har jag inte provat men av det jag läst verkar det rätt seriöst.
Detta är också, tror jag, ett enmansföretag.
 
Såg Grain2Pixel nämnt. Bra att höra dina erfarenheter.
Nu när jag letat lite mer hittade jag även detta.
https://negmaster.com/
Lite billigare än NegativeLabPro och det verkar finnas i lite olika varianter.
Detta har jag inte provat men av det jag läst verkar det rätt seriöst.
Detta är också, tror jag, ett enmansföretag.

Bra att du fick med även Negmaster.

Det som gör det svårt tycker jag är alla variabler.
Typ av film och olika motiv.
skanner eller avfotografering med kamera.
Hur negativen är exponerade.
Handhavande med programvaran, vad är viktigast? Rätt färger, snabbhet?

Just nu har jag inte mycket tid att testa. Sett några filmer på Youtube där man jämför, men som oftast så blir man inte klokare när fotografer från USA testar. ”The color of VueScan looks more true but I enjoy the colors of NLP” om man ändå sedan måste justera färger mm. I NLP då kan jag lika gärna skanna i VueScan och justera i Photoshop.
 
Kyle McDougall, som står bakom filmen ovan, brukar jag lyssna på då och då. Verkar vara väldigt trevlig och sympatisk person. Lågmäld och inte så skrikig som en del andra. Från just den filmen har jag fått mest intryck och mycket positiva sådana om NegativeLabPro.

NegMaster har några "delar" som är mycket billigare än NegativeLabPro men jag är osäker på om det är tillräckligt för att man ska klara sig.

Just nu lutar jag mest åt att köpa NegativeLabPro. Peter Kroegh ger ju en "tung" rekommendation.
 
Nu har jag provat lite med digitalisering och har några saker att säga.
20221009_082407_DSC_9531-Edit.jpg

Jag grävde fram min gamla förstoringsapparat från 70-talet. En Durst, 305M tror jag den hette. Redan då köpte jag tillbehöret som gör att man kan byta lampan mot en kamera för reproduktion. Väldigt stabilt men "armen" är lite i längsta laget så kameran kommer ut från stativet lite väl långt. Gör det skakigare än det skulle kunna vara. Men inte så att det omöjliggör kopieringen.
På bordet ligger ett nyinköpt ljusbord från Photax. Storlek A4. Det är i största laget. Jag skulle absolut ha klarat mig med en i storlek A5. Var inte helt säker på om filmhållaren skulle passa på ett mindre och tog den större storleken för att vara på den säkra sidan. Kanterna på ljusbordet är helt släta så det skulle inte varit något problem. För att minska risken för ströljus har jag täckt det mesta av ljusbordet med svart papper.
Kameran är en Nikon Z5 och jag använder mitt gamla Micro Nikkor AF 2,8/60 mm. Det blir ingen autofokus men går att använda ändå. Lite långsammare men vem har bråttom. De flesta av bilderna har väntat i mer än 20 år på att blir skannade.

20221009_082453_DSC_9532.jpg
Här är filmhållaren som jag använder. Fungerar i mitt tycke mycket bra. Jag kan tänka mig att med nyframkallad film har man ett större problem med att filmen krullar sig. Mina filmer är som sagt så gamla att det är som regel väldigt plana. Men magnetlösningen är smart. Bra kvalitet på produkten och det fungerar snabbt och smidigt att byta filmstrip.

Ett exempel på sonen när han vara gissningsvis i fyraårsåldern. Fujifilm 200 ISO. Minns inte vilket objektiv jag hade. 50 eller 85 mm skulle jag tro. Bara lite justering i NegativeLabPro.
20221007_183812_NIKON Z 5_DSC_4564-positive.jpg

I fredags, min första dag med programmet, fungerade det bra men jag kunde ju inte så mycket.
Igår när jag försökte med en film till tror jag att jag hittade någon bugg. Plötsligt gick det inte att få igång programmet i Lightroom. Jag har inte varit i kontakt med utvecklaren och jag kan inte utesluta att det är något som jag gjort fel.
Jag fick igång det igen men det krävde flera försök och jag har inte klart för mig vad som är problemet. Såg någonstans att en ny version verkar vara på gång men jag vet inte när den släpps. Jag har version 2.3 just nu.
Det kan vara problem med andra program som också är igång på min dator. Vet inte om det påverkar att jag har Loupedeck samtidigt som Lightroom.
Filerna ser bra ut i Lightroom när man konverterat dem. Kruxet är bara att många, de flesta?, reglagen går åt fel håll! Känns lite skumt!. Helst skulle jag vilja ha en RAW-fil som är konverterad och där alla reglage fungerar normalt. Just nu tänker jag att det är bättre att utnyttja funktionen där man parallellt med den konverterade filen också får en TIF-fil. Den fungerar normalt. Problemet där är att den filen är väl ungefär dubbelt så stor, eller tre gånger så stor, som en RAW-fil. Vet inte just nu vad som är bäst. Är van att alltid har RAW-filen att falla tillbaka på. Kanske bara spara TIF-filer som jag vill ha kvar. Eventuellt exportera som jpg med de jag är nöjd med. Som vanligt är mängden bra bilder försvinnande liten mängd av alla bilder som man tar. Så var det redan på filmtiden. Och ännu mer nu när allt är digitalt.

Tacksam för tips och råd om processen!
Och jag säger som Sanny Lindström i Expressen. Tack för att du tog dig tid.
 
Om du justerar bilderna via reglagen i Negative Lab Pro istället så går det "åt rätt håll". Det är alltid möjligt att gå tillbaka till den ursprungliga RAW-filen men det måste göra via Negative Lab Pro.
 
Jag har också experimenterat med detta.

Efter att ha läst https://www.scantips.com/colornegs.html funderar jag dock på att köpa hårdvara som kan göra jobbet. Anledningen är att det inte alltid går att fixa negativ-vändningen digitalt pga risk för klippning:

"Regular analog color printing removes the orange with an orange filter (Magenta and Yellow) on the enlarger light. Real film scanners remove it (in Color Negative Mode) by individually varying the exposure (time duration) of the three RGB channels. For color negatives, the blue channel is exposed about 3.5x longer (than red), and the green channel is exposed about 2.5x longer (than the red channel). This simulates an analog optical filter. The important point is, both of these conventional methods to remove the orange are done with analog light, which has no limits (does not suffer clipping)."

Per

PS. Jag har provat Darktable baserat på tips i en annan tråd. Det funkar och är möjligen enklare, men ger inte bättre resultat än Gimp, som jag är mer van vid.
 
Om du justerar bilderna via reglagen i Negative Lab Pro istället så går det "åt rätt håll". Det är alltid möjligt att gå tillbaka till den ursprungliga RAW-filen men det måste göra via Negative Lab Pro.

Just det! Men jag är van(are) att jobba i LR och föredrar det.
Förmodligen kommer jag att lägga mina digitaliserade filer utanför Lightroom och bara ha kvar de tif-filer som jag bedömer är tillräckligt bra. Skulle jag då behöva gå tillbaka så behöver jag inte gräva fram rätt negativ igen.
 
En lite äldre tråd om att fotografera av färg negativ och efterbehandling:
 
Jag har också experimenterat med detta.

Efter att ha läst https://www.scantips.com/colornegs.html funderar jag dock på att köpa hårdvara som kan göra jobbet. Anledningen är att det inte alltid går att fixa negativ-vändningen digitalt pga risk för klippning:

"Regular analog color printing removes the orange with an orange filter (Magenta and Yellow) on the enlarger light. Real film scanners remove it (in Color Negative Mode) by individually varying the exposure (time duration) of the three RGB channels. For color negatives, the blue channel is exposed about 3.5x longer (than red), and the green channel is exposed about 2.5x longer (than the red channel). This simulates an analog optical filter. The important point is, both of these conventional methods to remove the orange are done with analog light, which has no limits (does not suffer clipping)."

Per

Det borde gå att filtrera ljuset på ljusbordet. Jag har ibland gjort en väldigt slarvig version med någon sorts cyanfilter som gör att man kommer aningen närmare. Men undrar om det också skulle gå att efterlikna vad skannern gör genom att göra tre exponeringar, en för varje kanal. Det tål att experimenteras med.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar