Annons

Nå, har du några planer för den nya fotosäsongen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Festligt att den här frågan kom upp. Försöker frenetiskt (och hittills förgäves) att definiera ett projekt åt mig som passar en pappaledig pappa mitt i Stockholm här under vårkantent. Det får alltså inte kräva en massa utrustning eller krav på att vara på vissa platser vissa tider eller tålamod att vänta på rätt händelser.

Hittills lutar det åt äldre (t.ex. far- el. morföräldrar) och barn. Ni anar inte hur många sådana som är ute på dagarna i dagisbristens Stockholm. Än är inget bestämt dock.

Jag har några årligen återkommande händelser när jag åker upp till Skellefteå på sommaren:

- Sandtagen kring cementgjuteriet i Slind, Skellefteå
- Terrorisera mina äldre systrars familjer på den årliga surströmmingsfesten i Kåge skärgård.

Förutom detta har jag också planerat in en fotosafari där jag startar från Selsfors kraftstation och sedan går dit näsan pekar så får man se vad för motiv man kan hitta.

Eftersom jag bor i Göteborg har jag också rekogniserat åtminstone en plats i delsjöområdet som jag bara måste återkomma till när det väl blivit grönt igen.

Jag har börjat fundera lite smått kring ett längre projekt, "stadsdjur". Det är smått otroligt hur mycket djur det finns i omedelbar närhet till Göteborgs stadskärna. Förutom de vanliga; Duvor, trutar, skator osv har jag också sett harar (i massor!), hjortar, ekorrar och en råtta som var _så här_ stor *håller ut armarna*. Begränsningen för var jag får fota kommer vara att man måste kunna ta sig dit med ett normalt månadskort för spårvagn.

Det där borde nog räcka ett tag. Jag är ju bara en glad amatör så jag fotar inte dygnet runt utan bara när lusten för det finns.

Mina projekt kommer förhoppningsvis att bli:

- Sv/v porträttfoto på alla människor som känns extra viktiga för mig i min vardag. Familj, vänner, arbetskamrater osv. Jag funderar på att göra en kollagevägg i min lägenhet med alla människor som jag tycker riktigt mycket om.

- Funderar även på ett projekt "Stockholms broar"... Men det är några stycken... Jag har inte riktigt kommit till skott med det heller ännu...

- Och så tänker jag delta i projektet "En dag i Sverige" i början av juni. Jag tänkte vara ledig men befinna mig på jobbet i alla fall. Man fotar ju tyvärr alldeles för sällan i sin vardagsmiljö.

Hmmmm.... Jag behöver köpa mig ett stativ snart...

/Anders

Säsong?

Det är väl alltid läge att plåta? Jag är lika fotogalen året om.

Men i sommar ska jag låna pappas två nya Hasselblad X-Pan och göra skåne och Köpenhamn. Han ville inte lämna kvar någon här i stockholm... :(

Jag ska göra som Jim och ta mig loss från experimenterandet. Planen är att gå tillbaka till triX och d76 som jag vet funkar istället för att pröva en massa olika grejor som kanske kan vara bättre. Så att jag kan tänka på bilden...

- Mer stadsbilder från Stockholm. Jag jobbar innanför tullarna, så det borde gå att hitta tillfällen före och efter jobbet då och då...

- "Abstrakta" naturbilder. Vet inte riktigt exakt vad och hur, men att jobba mer med färg och form än djur och växter (om ni förstår).

- Labba mera. Mitt svartvita labb får bara komma ut ur skåpet 2-3 gånger per år. Det är för lite, jag hinner inte kopiera allt jag vill av mina svartvita neg...

- Sätta ihop en portfolio på fotosidan... =)

Jag ska ta nya steg i min utveckling och börja tona mina svartvita bilder.

Efter att ha ägnat den mörkare årstiden åt inomhusporträtt skall jag komplettera lite med utomhus dito.
Men framför allt skall jag göra om fjolårets "jungfru-seglats" till Stora Nassa. Ifjol tog vi oss ut dit precis i början av maj månad, väl där ute var det som att ha rest 1,5 månad bakåt i tiden och hamnat i mitten av mars. Dock, kameran var inte med den ggn så jag missade tillfället.....

Inbillar mig att svartvita bilder som passar att tona finns där, i mängder. Dessutom är man i regel helt ensam och kan strosa omkring med kameran helt ostörd.

Tekniskt sett så ska jag byta ut min digitalkamera mot en digital systemkamera, allra senast i höst.

Bildmässigt har jag flera hemliga projekt vilket jag lovat mig själv att jag ska genomföra ett iom att jag blivit arbetslös. Känner att jag redan ligger efter i planeringen.

Jag vill få till en utställning till i höst och så hoppas jag på att jag kan få sälja en och annan bild.

Mvh
Maverick

När jag väl fått ordning på grejerna, blixten är på reparation och normalzoomen är bortom all hjälp, så tänkte jag prova dia igen. Har tagit några rullar dia förut förstås, men har efter idogt studerande av kunskapen kring diafotografering förstått att diafilm är något speciellt.Inte bara något man kan visa på duk.
Med diafilmen ska jag förhoppningvis ta några schyssta bilder som jag kan ställa upp med i en tävling i höst efter ett givet tema.
Om tid och ork medger tänkte jag ladda min Canon AT-1 med fräscht batteri och T-max för bilder som jag framkallar själv, det var ett tag se'n.
Skulle vara kul att vara med i en fotomaraton igen, hoppas det blir någon i närheten av min bostadsort. Var den nu blir i höst.,

Toste skrev:
Jag har en ide´ om att fota parkbänkar i sina miljöer. Jag har klarat av några stycken men har planer på att hitta fler i intressant miljö.

Om du har vägarna förbi Edinbourgh så kolla in parkbänken och mässingsskylten med texten "Bäskens Vänner"..i den stora parken.
mvh/gunte..

Hmm jag ska ut i naturen mer, har ursäktat mig själv länge nu med att det är så jäkla kallt. Ska förhoppningsvis försöka plåta mer utomhos porträtt/modell bilder. Sen till hösten så ska jag åka till usa och plugga foto. Men tills dess så är det natur och modell bilder för min del, förmodligen kobinerat. Men mitt projekt just nu är att hitta en lokal att sätta in min studio i för en billig penning...har inte så mycket med våren att göra, men ändå :)

Hmm... Av naturliga, eller ska vi säga, "kungliga" skäl lär mitt plåtande bli lite begränsat de närmaste 13 månaderna. I april ska jag dock plåta våra föregångares kadettbal och i övrigt är jag utsedd plutonsfotograf så det lär bli en massa bilder på tomtar i grönkläder... ;-)

Tänkte lära mig fotografera med dia eller rättare sagt, tänkte försöka lära mig fotografera över huvud taget.
Åker tillbaka till Afrika under ca 2-3 månader kommande vinter (beroende på ekonomin) och vill ha riktigt bra bilder med mej hem igen. Dom som har fotografiska Off-road tips i Kenya, Etiopien, Sudan, Cameroon och Chad är hjärtligt välkomna att dela med sig, speciellt de tre sista länderna.

Tja... jag tror att jag ska köra lite mer makro, ut i naturen... Men egentligen så skulle jag nog vilja bli lite bättre på porträtt och andra bilder av människor.

Se till att bli lite mer tekniskt, då min F65:a inte har spotmätning, första rullen blev det en del underexponerade bilder på, ska komma ihåg att tänka på det.

Tänkte jag skulle asa med kameran till jobbet och fotografera mina elever lite. Speciellt de treor som jag har nu och som kommer försvinna ut i den vida världen efter studenten.

Hursomhelst försöka ta mer bilder. Ska även scanna in lite fler bilder och se till att få dessa förstorade. Det är lite glest på väggen i mitt sovrum just nu, men det ska jag råda bot på.

mvh Anders

Golfbanan

Tänkte fota min hemmaklubb Kävlinge GK under sommaren, kanske lägga in dem på klubbens hemsidan. Och sedan måste jag lära mig ta bra bilder med mitt nyinköppta macroobjektiv.
//Martin

Blommor och Träd

Blommor och träd är det som lockar mest just nu och kanske människor i rörelse; ridning, kanot, rodd, cyklister. Vem vet vad som inspirerar om en månad?

Säsong förresten? Jag är lite osäker på om den håller på att försvinna eller är på väg......

Re: Blommor och Träd

Staffan skrev:
..................................................?

Säsong förresten? Jag är lite osäker på om den håller på att försvinna eller är på väg......
Jo, men oberoende av vilket är det ju ett skifte i sikte och då blir det ju definitionsmässigt en ny säsong - eller hur?
Us

Re: Re: Blommor och Träd

Sonnaren skrev:
Jo, men oberoende av vilket är det ju ett skifte i sikte och då blir det ju definitionsmässigt en ny säsong - eller hur?
Us

Ja för motivkategorier, men kanske inte aktiviteten fotografering som sådan. Man byter helt enkelt från is till violer.

/Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar