Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag tycker nu att jag har de zoom-objektiv som jag behöver. Ett par ljusstarka, skarpa fasta (vidvinkel + kort tele) objektiv skulle vara trevligt att komplettera med på sikt. Jag har läst mycket tester, produktblad och omdömen här på FS, men skulle behöva komplettera med synpunkter från några som har praktiska erfarenheter av objektiven i kombination med en crop-kamera. Jag är bara intresserad av Canon-objektiv och något som är riktigt bra. Jag har inte bråttom och väntar hellre tills jag har råd än köper något halvbra som jag sedan ångrar.
Val av vidvinkel är relativt enkelt; jag kan inte hitta något annat än EF 24/1,4 L II som uppfyller kraven.
När det gäller kort tele blir det svårare. EF 85/1,2 L II får alltid fantastiska omdömen, men det är dyrt och tungt. EF 135/2,0 L skulle kunna vara ett alternativ. Lättare, billigare och enligt uppgift nästan lika skarpt, men jag är lite tveksam till hur användbar den brännvidden är på en crop-camera. Jag har provat lite med mitt 70-200 och tycker att 85 mm känns mer användbart än 135 mm på min kamera (7D) och mina behov. Här är jag mycket tacksam för synpunkter från er som använt 85 respektive 135 mm objektiven på en crop-kamera.
Sen undrar jag lite när det gäller vädertätning. Enligt Canons produktblad så har alla objektiv i L-serien ”skyddstätningar mot damm och fukt” men ibland läser man i recensioner och omdömen att vädertätningen på 85 och 135 är bristfällig. Någon som vet hur det verkligen ligger till?

Någon specifik anledning till att du begränsar dig till endast Canon-objektiv? Personligen hade jag hellre valt något som inte är perfekt, för då har jag i alla fall något under tiden fram tills jag har råd med det bästa - och då vet jag också ifall brännvidden passar mig.

Exempelvis köpte jag ett 85/1.8 då jag hade misstanke om att 135/2 skulle bli på tok för långt på en crop-kamera, samtidigt som jag tyckte 85/1.2 var lite för dyr. Efter en tids användare insåg jag att 135/2 skulle passa mig bättre i de flesta situationer, och i de situationer 85mm passar bättre behöver jag inte mer ljusstyrka än ca f/2 och är tacksam för den lägre vikten. Vilken brännvidd som passar bäst för dig beror helt på vad du fotograferar, och hur du gör det - och då är min åsikt att det är bättre att börja med en begagnad 85/1.8, som du sedan kan sälja utan någon större förlust när du bestämt dig för vilken brännvidd som passar bäst för ditt fotograferande. Funderar du på 85/1.2 rekommenderar jag också att läsa följande artikel: http://www.luminous-landscape.com/essays/an_open_letter_to_the_major_camera_manufacturers.shtml

Det är bara en del av canons L-objektiv som har förbättrat skydd mot damm/fukt. De är alltså inte helt täta, bara lite bättre skyddade. Det är ganska många L-objektiv som saknar denna extra tätning, och både 85/1.2 och 135/2 finns med på den listan. Utan att vara någon expert på ämnet, verkar det framförallt handla om tätning mellan objektivet och kamerahuset, där bättre skyddade objektiv har en gummipackning där som förhindrar damm och fukt smita in däremellan.

Tack för intressanta synpunkter och resonemang. Min ovilja mot "pirat-objektiv" grundar sig på dåliga erfarenheter (ganska långt tillbaka i tiden), en allmän misstro och en icke obetydlig tjurskallighet från min sida.
Intressant artikel du refererar till. Alla argument för att inte köpa 85/1,2 är ju bra för hushållskassan.
Jag ska ta lite mer bilder med mitt 70-200 "låst" på 135 mm för att se hur jag trivs med den brännvidden.

Jag tycker nu att jag har de zoom-objektiv som jag behöver. Ett par ljusstarka, skarpa fasta (vidvinkel + kort tele) objektiv skulle vara trevligt att komplettera med på sikt. Jag har läst mycket tester, produktblad och omdömen här på FS, men skulle behöva komplettera med synpunkter från några som har praktiska erfarenheter av objektiven i kombination med en crop-kamera. Jag är bara intresserad av Canon-objektiv och något som är riktigt bra. Jag har inte bråttom och väntar hellre tills jag har råd än köper något halvbra som jag sedan ångrar.
Val av vidvinkel är relativt enkelt; jag kan inte hitta något annat än EF 24/1,4 L II som uppfyller kraven.
När det gäller kort tele blir det svårare. EF 85/1,2 L II får alltid fantastiska omdömen, men det är dyrt och tungt. EF 135/2,0 L skulle kunna vara ett alternativ. Lättare, billigare och enligt uppgift nästan lika skarpt, men jag är lite tveksam till hur användbar den brännvidden är på en crop-camera. Jag har provat lite med mitt 70-200 och tycker att 85 mm känns mer användbart än 135 mm på min kamera (7D) och mina behov. Här är jag mycket tacksam för synpunkter från er som använt 85 respektive 135 mm objektiven på en crop-kamera.
Sen undrar jag lite när det gäller vädertätning. Enligt Canons produktblad så har alla objektiv i L-serien ”skyddstätningar mot damm och fukt” men ibland läser man i recensioner och omdömen att vädertätningen på 85 och 135 är bristfällig. Någon som vet hur det verkligen ligger till?

135 Kan Ju på D7 ses som ersättare för 200 på FF Dvs en klastiskt tele, vanlig för porträtt i modesammanhang men även barn och hundar, upplever 135 på FF som mindre användbart däremot även 85 på cropkamera är lite knepig bränvidd bra för detaljer och tajta porträtt. Din ide att "tejpa" zoomen ett tag låter klokt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar